Israel, 9 augustus 2017

Geachte lezer,

Ik meen te moeten beginnen met mijn verontschuldigingen aan te bieden dat u deze Focus wat later ontvangt. De oorzaak is het vervelende gegeven dat mijn computer stopte met werken en ik al mijn details verloor. Ook dus mijn email van de laatste week.
Mijn technisch geheugen is nu gemaakt en ik kan mijn best weer doen. Aangezien ik dus niets kan nakijken, verzoek ik u mij een bericht te sturen als ik niet gereageerd heb op een mailtje van u.

Aangezien ik “tot vervelens toe” wekelijks een oproep doe om het werk van onze stichting Lechaim te steunen, roep ik u toch op om het ook deze week niet te vergeten. Uw steun is van groot belang.

1. De PA en Abu Mazen
* Abu Mazen heeft zomerkampen georganiseerd. Hij noemt die naar Maghrabi, een terrorist die de zwaarste aanslagen heeft gepleegd. Eveneens doet hij dat met scholen en straten. De Palestijnse kinderen leren tijdens de zomerkampen in Gaza hoe de Zionistische “zwijnen” te doden.
* Saeb Erekat, hoofd onderhandelingen van de PA, is opgenomen in een Israelisch ziekenhuis voor longtransplantatie. Abu Mazen heeft als vervanger benoemd Majid Faray. Erekat is de grootste vijand van Israel. Hij is overigens niet de enige Jodenhater die in Israel geholpen wordt.
* Een onderzoek geeft aan dat er de komende 5 jaren geen 2 staten komen. 72% van de Israeli’s en 74% van de Palestijnen zien dat niet. De steun was in het jaar 2010 resp. 73% en 37%
* Een Hamas-delegatie heeft contact met Abu Mazen om weer tot een goede relatie te komen.

2. Zweden
Enkele weken geleden zijn tijdens een muziekfestival in Zweden 4 meisjes verkracht en 11 vrouwen. 6 verdachten zijn inmiddels opgepakt. Wel 3x het aantal van vorig jaar.

3. Polen
In dit land wonen 20.000 Joden. In de jaren 40/45 ongeveer 3 miljoen vermoord.

4. Israel
* Blijkbaar niet vanwege hun Jood-zijn, maar vanwege de armoede in Venezuela emigreren veel Joden van daar naar Israel.
* Senegal en Guinea hebben met Israel de relatie verbeterd. De nieuwe ambassadeurs hebben hun geloofsbrieven aan onze president overhandigd.
* Vanwege een tekort aan bouwers importeert Israel 6000 arbeiders uit China. Men heeft grote belangstelling om in Israel aan de slag te gaan. Meer dan 20.000 aanmeldingen.
* In Sderot worden in 4 synagoges in samenwerking met het Joodse Rode Kruis 1e hulp zaaltjes ingericht. Gewonden uit o.a. de Gazastrook kunnen dan sneller en efficiënt worden geholpen.
* Op 7/8 hebben Rusland en Aziatische landen een afspraak gemaakt om samen het terrorisme te bestrijden.

5. Gazastrook
Ongeveer 2 weken geleden was er een zwaar bewapende militaire operatie in de Gazastrook. Alle terreurorganisaties hebben deelgenomen. Met alle vlaggen maakte het een vrolijke indruk. Het doel: de Palestijnen steunen tegen de Joden bij de Tempelberg. Geld gebruikt voor het aanschaffen van wapens, uniformen, constructie van tunnels. Dat geld kwam uit het Westen. Ook is deelgenomen door de Al Qassam brigade.
Overigens heeft het Europese Hof van Justitie de Hamas en de Al Qassam-brigades weer op de lijst van terreurgroepen geplaatst.

6. Iran
De huidige president Rouhani wordt op 12/8 voor de 2e keer ingezworen. Federica Mogherini, de EU vertegenwoordiger zal daar aanwezig zijn. Gezegd wordt ook Donald Trump, evenals een vertegenwoordiger van Qatar. Tevens een groep imams. Het blijkt dus dat de relatie tussen
Teheran en de moslimgroep verbetert
* Het is 2 voetballers verboden om namens een Griekse ploeg te spelen tegen Maccabi Tel Aviv.

7. Oostenrijk
In dit land wonen nu 700.000 moslims. Dat is 8% van de bevolking. Dat was in 2001: 4%.

8. Australië
Het aantal in Australië wonende Joden is 120.000, waarvan in Sydney 50.000. Het is niet toegestaan om hier een synagoge toe te voegen. Risico te groot. Vanzelfsprekend worden Joodse jongeren wel opgenomen in het leger.

9. Donald Trump – Amerika
Het 2e kwartaal was beduidend beter dan bij het beleid van Obama. Grotere groei van banen, de aandelenmarkt hoger dan in het verleden, de fabrikanten optimistisch. De olieproductie dubbel.

10. Hamas en Fatah
Hamas heeft de leiding in Gaza. Egypte heeft vredesvoorstellen gedaan. Geaccepteerd door Hamas, verworpen door Abu Mazen. Het voorstel van Hamas om een ontziltingsinstallatie te bouwen kan dus niet doorgaan. Het bedrag is $ 600.000. De bevolking blijft lijden door gebrek aan financiering door onderlinge ruzie. Niet door Israel.

11. STICHTING LECHAIM
De Hamas heeft afgelopen dagen weer raketten afgeschoten op Zuid-Israel. Dit keer werd Ashkelon geraakt. Ligt vlakbij Sderot aan de zee.
Dat heeft weer slachtoffers veroorzaakt. Lichamelijk en geestelijk. Het is moeilijk om de angst van de kinderen te omschrijven en de spanning bij de families.
Zoals eerder vermeld werken wij mee om te zorgen voor een veilige vakantie. Maar zonder u is dat een onoplosbare mogelijkheid. Daarom verzoek ik u, indien u de mogelijkheid hebt, ons niet te vergeten.
Oprechte dank,

Spreekbeurten tussen 4 en 14 september 2017 en 3 en 14 maart 2018.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.