Israel, 22 december 2017

Zoals ik in mijn laatste focus vermeldde, kon ik door omstandigheden de nieuwsbrief nog niet volgens schema versturen. Inmiddels zijn de 8 dagen van het inwijdingsfeest redelijk verlopen. Gewoontegetrouw zijn er feestjes georganiseerd. Er is ook een speciaal feest voor de kinderen. Zij ontvangen veel snoep en speelgoed. De organisatie is in handen van 2 bruidegommen. Eentje leest het laatste hoofdstuk van de thora en een eentje van de de eerste. Dat gebeurt allemaal in de synagoge. Onze stichting heeft het financieel wel gevoeld dat er wat minder giften binnenkomen.
Duidelijk is in ieder geval dat de algemene sfeer redelijk blijft en dat we algemene meningsverschillen wereldwijd met de mond zouden moeten oplossen en niet met wapens.
Het is niet mijn opdracht om te schrijven over b.v. de verschillen tussen president Trump en de Europese en andere landen. Wel doorgeven dat te veel politici zich uitsluitend bezighouden met hun eigen mening.

Dat Israel o.l.v. Binyamin Netanyahu een goede relatie heeft opgebouwd op het gebied van economie met heel veel landen, is heel bijzonder, en dat toch ook ondanks verschillen van mening op diverse onderwerpen. Hoewel niet iedereen het eens is met mijn indruk over de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump, denk ik dat deze man op een zakelijke manier niet alleen Amerika goed leidt, maar ook zijn stempel drukt op de politiek in veel andere landen, en tracht de wereldvrede beter te ontwikkelen.

De komende week wordt Kerstmis gevierd en enkele dagen later Oud- en Nieuwjaar.
Ik wens u allen bijzondere feestdagen toe en hoop dat het komende jaar voor een ieder een gezond
jaar zal worden.
Neem mij niet kwalijk als ik u vriendelijk vraag het werk van onze stichting Lechaim niet te vergeten.
Onze slachtoffers van terreur hebben toch ook recht op een redelijk goed leven.
Een goede Shabbat, een gezegende Zondag en Kerstdagen, en natuurlijk een positief 2018 gewenst.
P.S.: ik hoop van harte dat mijn volgende focus weer uitvoeriger is. En dank aan u allen die mij het beste gewenst hebben.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.