Israel, 18 april 2018

Geachte lezer,

Het is niet eenvoudig om vandaag een zinvolle Focus samen te stellen. De situatie in het Midden-Oosten is gevaarlijker geworden wat betreft Syrië, maar we zien dat de meeste Arabische en Palestijnse landen een relatie met Israel opbouwen om zakelijk voordeel te kunnen aanknopen. Het is ook duidelijk te zien aan de verslaggeving. De journalisten schrijven langere artikelen en regeringen zijn bezig om op politiek gebied hechter met elkander te kunnen werken.
Dat wil dus niet zeggen dat het allemaal en overal 100% vrede is. Langs de Syrische grens en langs de Gazastrook zijn iedere dag gevechten en daar heeft Israel bijna haar hele leger liggen.
Zoals Bibi zegt: ons volk moet beschermd worden. Dat Israel er routine mee heeft, was duidelijk te constateren tijdens het 4 avonden lange optreden van het gezelschap van André Rieu met iedere avond de zaal totaal uitverkocht. Alle 7000 toeschouwers evenals de werkers hebben geen negatief gevoel gehad wat betreft de beveiliging.
Zoals vorige week al vermeld was het optreden van de 120 artiesten een gouden medaille waard en de organisatoren diamant. Duidelijk was dat dit optreden vrede uitstraalde. Geen wanklank in en buiten de zaal en ieder genietend van de muziek en het dansen en zingen en dat onder de geweldige leiding van André Rieu.

1. Israel en Amerika
Bibi geeft op 14/4 ’s avonds een verklaring af: “Een jaar geleden gaf ik de volledige steun aan president Trump, die de beslissing had genomen om indien nuttig, chemische wapens te gebruiken. Mijn besluit om steun te geven, blijft evenals die van Amerika, ook ongewijzigd.
Vanmorgen is onder leiding van Trump met Frankrijk en Engeland ook het besluit genomen dat het beleid wat betreft Iran en Syrië niet wordt gewijzigd.
Wat betreft het gevecht tussen China en Amerika kan worden geconstateerd dat China niet de zwakste is. Maar Trump wil voorkomen dat zijn land zou verliezen met eigen wapens.
Met grote meerderheid is door het congres beslist dat de Amerikaanse ambassade verplaatst wordt naar Jeruzalem.”

2. Het leger
* Op 18/4 is de Herdenkingsdag van de gevallen en gewonde militairen. Dat is dus de groep die Israel heeft verdedigd en dat nu nog doet. Eveneens voor de slachtoffers van de bevolking. De klemtoon ligt op de slachtoffers in 1948.
De bevolking bestaat vandaag na 70 jaar uit 8.8 miljoen, oftewel 42% van de Joodse wereld.
* Het IDF heeft een tunnel van 4 km van Gaza tot Nahal Oz vernietigd. De 5e en langste tot nu toe.
Bibi zegt dat als de Arabieren toen hun wapens hadden neergelegd er nu geen geweld zou zijn. Als Israel toen de wapens had neergelegd, dan hadden we nu geen Israel meer.
* Het Israelische leger is totaal paraat. Reden: het Israelische leger heeft in centraal Syrië een Iraanse luchtmachtbasis gebombardeerd. Iran wil tegenmaatregelen nemen. Dat wil Israel voorkomen.

Door de luchtaanvallen op Syrië is Bashar Assad vastberaden om zijn vijand te verpletteren.
Israel denkt dat Trump zijn plicht heeft gedaan. Maar Iran is in Syrië toch nog een gevaar.

4. Amerika
Ambassadeur David Friedman zegt tijdens een interview dat het geduld van het Witte Huis op is wat betreft Abu Mazen. Ook wat betreft de houding van de Palestijnen langs de Gazagrens. Afgelopen week waren er 4 incidenten, terwijl het IDF alert is.

5. Israel
* Israel wil een zetel in de Veiligheidsraad. Duitsland ook. Een gecompliceerde zaak. Dus afwachten. Israel en Duitsland hebben een goede relatie.
* Bibi bedankt de Amerikaanse regering omdat Amerika de financiële steun verlaagt. Dit geld wordt gebruikt om de terreur te steunen.
* Bibi had op 25/3 hoge koorts en moest zwaar hoesten. Hij is naar een ziekenhuis in Jeruzalem gestuurd. De 68 jarige premier is totaal onderzocht en weer naar huis gestuurd.

6. Turkije
Erdogan roept op om een leger van Moslims te vormen. En dat om Israel aan te vallen.Het zijn 58 landen.

7.Jordanië
De relatie tussen beide landen is goed. Dat is ook nu te zien doordat Israel een nieuwe ambassadeur,
Amir Weissbrod in Jordanië heeft benoemd. Hij spreekt vloeiend Arabisch en heeft ervaring.

8. Bulgarije
In Jeruzalem is een ontmoeting van Bibi met de Bulgaarse president. Bibi waarschuwt voor de ontwikkeling van de atoombom. Afgesproken is om hechter samen te werken op gebied van technologie en handel. President Radev dankt Bibi voor de warme ontvangst en feliciteert hem met de
70e verjaardag van Israel. Geweldig ook dat wij gaan samenwerken om het terrorisme te bestrijden.

9. Judoka
Tijdens het judoka-tournooi in Marokko heeft de Israelische judoka, de 23-jarige Timna, goud gewonnen, Daarna is het Hatikva gespeeld en de Israelische vlag gehesen.
Een andere Israeli won brons (3e prijs).

Israel kort
** In mei begint in Israel de Giro d’Italia. Dit is de eerste keer. Wel heel bijzonder.
** Op 12 april was de Jom Hashoah. Om 10.00 uur was alles stil. Hiermee werden de Holocaust-slachtoffers herdacht
** Guatemala gaat in mei haar ambassade naar Jeruzalem verplaatsen.
** Onderzoeken geven aan dat de Likoed-partij vandaag de grootste in Israel zou zijn. Gelukkig blijkt het volk Bibi dan toch een goede 1e minister te vinden.

Beste lezer, gisteravond gingen de sirenes af. Het begin van de jaarlijkse herdenking. Vanmorgen nogmaals de sirene. Ook is er steeds duidelijk in het hele land een herdenking.
Morgen vieren we de onafhankelijksdag, Israel 70 jaar onafhankelijk. Dat is feest in het hele land.
Sta mij toe te wijzen op het werk van onze stichting Lechaim. Wij trachten de slachtoffers van terreur een beter leven te geven. Ik verzoek u ons daarmee te helpen.
Ik wens u een goede week toe en steun mij a.u.b. in ons noodzakelijke werk.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.