Holocaust Herinnering – jan. 2016

Ter gelegenheid van de Internationale Holocaust Herdenkingsdag begroette Binjamin Netanyahu op 26 januari 2016 overlevenden:

“Beste vrienden,

De herinnering aan de Holocaust is belangrijker dan ooit in deze periode van groeiend en soms gewelddadig antisemitisme. Het zijn herdenkingen als deze die ons allen eraan herinneren waar de oudste en maar volhardende haat kan leiden.

Helaas zijn in Europa en elders de Joden opnieuw het doelwit, omdat ze Joden zijn. Over de hele wereld leven Joodse gemeenschappen steeds meer in angst. We zien antisemitisme gericht tegen individuele Joden, en we zien deze haat ook gericht tegen de collectieve Jood, tegen de Joodse staat. Israël wordt belasterd met dezelfde laster die werd geuit tegen het Joodse volk sinds mensenheugenis.

Islamitische extremisten zijn de meest schandalige antisemieten met hun moorddadige doctrines. We zien dit in de Gazastrook; we zien het in Raqqa; we zien het in Teheran. En het zijn niet alleen de islamitische extremisten in het Midden-Oosten en Europa. Zelfs gerespecteerde Westerse opinieleiders zitten vol met haat tegen het Joodse volk en de Joodse staat.

De obsessie met de Joden – de fixatie op de Joodse staat – tart elke andere rationele verklaring. Terwijl in de regio islamitische militanten hele bevolkingsgroepenvrouwen tot slaaf maken en verkrachten, christenen en homo’s vermoorden, veroordeelt de VN-Mensenrechtenraad Israël, herhaaldelijk, meer dan Noord-Korea, meer dan Iran, meer dan Syrië, meer dan hen allemaal samen. Sommige zaken veranderen gewoonweg niet.

Maar één zaak is veranderd. Wij zijn veranderd. De Joden zijn veranderd. We zijn niet langer een volk zonder staat, we zoeken niet eindeloos naar een eigen veilige haven. We zijn niet langer een machteloos volk, dat anderen bedelt om ons te beschermen..

Vandaag zijn we een onafhankelijk en soeverein volk in ons eigen land. Vandaag kunnen we ons uitspreken tegen de stemmen van haat en diegenen die onze vernietiging zoeken. Vandaag kunnen we ons zelf beschermen en onze vrijheid verdedigen. We zijn veranderd. We zijn zelfstandig en beschermen onze vrijheid. Maar waar is Europa? Waar is de rest van de beschaving?

Wanneer een staat zoals Iran, en bewegingen zoals Daesh en Hamas, openlijk hun doel weergeven om een nieuwe Holocaust te organiseren, zullen wij dat niet laten gebeuren. Maar Europa en de rest van de wereld zouden samen met ons op moeten staan. Niet voor ons, maar voor henzelf.”

(Vertaling door Harry Nihom)
Bron: Klik hier…

Stichting Lechaim heeft de ANBI status