Israel, 27 april 2018

Geachte lezer,

Ik ben bijzonder onder de indruk van de vele positieve reacties op de vorige week aan u gestuurde focus. Het aantal was te groot om ieder privé te bedanken.
Het is wel een aanmoediging om door te gaan met u op de hoogte te houden van de ervaringen in het Midden-Oosten en van de vaak onbegrijpelijke zaken, zoals het antisemitisme. Heel bijzonder is wel het gegeven dat steeds meer landen een goede relatie aanknopen met het Heilige Land, en zakelijk en politiek hechter aan de slag gaan.

1. Hamas
Deze terreurgroep heeft interne ruzie, en tevens in het bijzonder langs de grens van de Gazastrook. Ruzie tussen de linkse leider van de terreurgroep van de Hamas en de rechtse politie relatie. En dat is erger door het verschil van ervaring over de ruil van gevangenen en de blokkade van geld.

2. Amerika
* De Amerikaanse delegatie van 250 personen, bestaande uit 40 politie-agenten en 210 andere belangrijke figuren, komen naar Israel om de opening van de ambassade in Jeruzalem bij te wonen.
* Speciale vluchten worden uitgevoerd om de lege zandvelden in de Negev met graszaad vruchtbaar te maken en dus te begroenen.
* President Trump feliciteert Israel met haar 70e verjaardag. Hij zegt o.a.: wij hebben geen betere vrienden.
* Het congres wil meer controle over de oorlogen in het Midden-Oosten.

3. Israel
* Israel is een wereldleider op technologisch gebied. Wel heeft het nog grote problemen wat betreft de armoede. Nu is er nog een te hoog percentage dat met honger naar bed gaat.
* Op 18 april 1948 is Israel bevrijd en zelfstandig geworden. Gedurende deze periode worden op Jom Hazikaron herdacht de 33645 soldaten die werden gedood tijdens de vrijheidsoorlog. Op deze dag bezoeken 1.5 miljoen Israeli’s de begraafplaatsen.
* Men wordt ook opgeroepen om bomen te planten. 70 stuks per groep vanwege
het bestaan van deze herboren staat. Velen hebben die dag een barbeque als traditie. Men heeft immers o.l.v. Mozes 40 jaar gelopen om zich in het door G-d gegeven land te vestigen. Deze dagen zouden eigenlijk de juiste dagen zijn om over vrede te praten. Maar de PA heeft onaanvaardbare eisen.

* Koeweit en Saoedi Arabië hebben veel jaren in het geheim moslim-organisaties en o.a. moskeeën gefinancierd. Dat is nu gestopt. Dat werd dan ook tijd. Afgelopen 4 jaar kwamen er beduidend meer moskeeën. En ook o.a. imams.
* Het is toch wel uniek dat de Giro d’Italia dit jaar in Israel start. 3 etappes door het hele land. Het begint op 4/5 in Jeruzalem en Haifa en Tel Aviv. De 3e etappe van Beersheva naar Eilat.
* Dat er dan ook nog een Tour de France wordt gefietst en dit weekend de Europese kampioenschappen Judo in Tel Aviv worden gehouden, toont toch wel aan dat de wereld ons land als een normaal, maar wel bijzonder land beschouwt.
* Politieke leiders van Honduras en Israel hebben elkander ontmoet en zullen hun relatie hechter maken. Na deze ontmoeting heeft dit land beslist haar ambassade te verhuizen naar Jeruzalem.
* Duitsland weigert Jeruzalem als hoofdstad te erkennen. Dit zelfs na 70 jaar. Mevrouw Merkel zou eens moeten kijken naar de USA en veel andere landen. Zij heeft de Joden in Duitsland wel verzocht een kipa (hoofdbedekking) te blijven dragen.
* De Roemeense regering gaat akkoord met het verhuizen van haar ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem. De Roemeense Minister van BuZa ontmoette minister Hotovely en vond deze beslissing belangrijk, omdat ook de USA verhuist.
* Onderzoeken geven aan dat de huidige Israelische regering een goed beleid voert. Een en ander is ook duidelijk zichtbaar door de relaties met veel landen.

5. Stichting Lechaim
Jammergenoeg hebben we te veel slachtoffers van terreur. Deze groep moeten we begeleiden en er alles aan doen om hen zo goed als mogelijk weer in het dagelijks leven te krijgen. Help ons hiermee. Ieder bedrag is welkom en wordt met dank door het bestuur geaccepteerd.
Groet en shalom

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.