Israel, 19 november 2018

Geachte lezer,
Bijgaand ontvangt u de vertaling van een mail die wij onlangs ontvingen van Odelia Ben Porat van stichting Reut in Sderot. Een stad in het zuiden van Israël, bij de grens van Gaza, waar jong en oud al jaren de dupe is van raketaanslagen en terreur. Zoals u weet, steunen we Odelia. De financiële situatie van de stichting is door de afschuwelijke omstandigheden van de afgelopen maanden allesbehalve goed.
Laten we samen 2018 goed afsluiten met een mooie gift voor Odelia.

Alvast onze hartelijke dank, shalom,

Vertaling:

Beste Harry,

Hoe is het met je? Ik wil een brief met je delen van Miriam, zij woont met haar gezin in Sderot.

“… Het was afschuwelijk de laatste weken. Het alarm bleef afgaan. De explosies om ons heen waren hard en doordringend. Ons huis stond te schudden. Onze kinderen waren doodsbang, terwijl ze best wel iets gewend zijn. Het zijn steeds enkele seconden die we hebben om in een veilige ruimte te komen; en hoe doe je dat met zes kleine kinderen? Wie pak je op, wie loopt zelf mee? Al weken slapen we met zijn allen in onze schuilkelder. De kinderen zijn totaal uit hun ritme. Ze hebben buikpijn, want rustig naar de wc gaan, is er niet bij. Ze slapen slecht en kunnen zich moeilijk concentreren. Er zijn zoveel uitdagingen. Hoe leg je je kinderen uit wat er aan de hand is? Hoe geef je ze een veilig gevoel? Hoe zorg je dat ze niet worden getraumatiseerd?
Ik heb geen antwoord op deze afschuwelijke, al zo lang durende situatie. Ik weet niets van politiek. Maar er moeten maatregelen genomen worden en snel. Anders groeien er hier in Sderot en langs de hele grens met Gaza, vele, vele generaties op met zware trauma’s.
Wij in Sderot zullen altijd blijven bidden voor de levens van onze kinderen, voor onze soldaten en voor het volk Israël. De mensen van Stichting Reut Sderot doen hun best om ons te helpen. Geen makkelijke opgave, maar samen voelen we ons sterk. Iedere steun die we krijgen, geeft ons een warm gevoel van dankbaarheid…”

Beste Harry, we hebben jullie steun nodig. Wat Mirjam schrijft, geldt voor heel Sderot. We doen ons best iedereen te helpen, maar financieel lukt dat niet altijd.
Namens iedereen in Sderot wil ik jou en jouw stichting danken voor jullie nooit aflatende hulp. Het doet ons goed dat we in Nederland niet worden vergeten.

Odelia Ben Porat,
‘Reut-Sderot’ Association