Israel, 12 februari 2019

Vandaag ontvangt u een aantal korte feiten.

• Helaas wordt er nog dagelijks gevochten aan de verschillende grenzen van het land. En zijn er nog te veel aanslagen. Vaak zijn het acties van niet georganiseerde Palestijnse Arabieren. Hierdoor vallen dagelijks slachtoffers.
  • Het beleid van onze eerste minister Bibi Netanyahu is er op gericht goede relaties met verschillende landen te hebben.
  • Dat Amerika Israel steunt evenals China en Rusland is voor dit kleine landje economisch en politiek van groot belang.
  • Bibi is de langst zittende premier als hij in april herkozen wordt. Zijn contact met ultra-orthox Joodse parijen is goed. Dit zal van invloed zijn op de in april te houden verkiezingen.
  • Bijzonder is dat er veel regen is gevallen, veel meer dan afgelopen jaar. De komende dagen wordt er zelfs nog meer verwacht. Het meer van Kinnereth stijgt en dat zal toenemen zodra de sneeuw op de Hermon, in het noorden van het land, gaat smelten.
  • Het antisemitisme in Engeland is dit jaar 16% hoger dan in 2016, toen werden er 1420 incidenten gemeld.

Uw speciale aandacht voor het volgende. In juni wordt in Sderot en omgeving een bijzondere dag georganiseerd voor alle vrouwen die daar wonen. Zij hebben het zwaar door de continue dreigingen en de druk die dat geeft op hun families. Vooral de kinderen zijn de dupe van de nu al jaren durende onrust in het zuiden. Velen van hen zijn voor hun leven getraumatiseerd. Onze stichting is gevraagd financiële hulp te geven aan deze dag. Met uw hulp kunnen we bijdragen aan iets bijzonders.

Dank, en vergeet ons, maar vooral hen, de slachtoffers, niet.
Shalom,

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)