Beste lezers,

Het is vandaag niet moeilijk om een focus samen te stellen. Er is veel te melden.

De situatie tussen Amerika en Iran lijkt te escaleren. De aanslag op de Iraanse militaire leider Qassem Soleimani zorgt voor een nieuwe stap in een gespannen conflict. Soleimani was hoofd van de Al Quds eenheid, een divisie van de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC), die verantwoordelijk is voor buitenlandse en geheime operaties,

In New York demonstreerden 250.000 mensen tegen het antisemitisme. Bibi waarschuwt de rechtse partijen om samen te werken anders krijgen we een links bewind. Bibi heeft op 8 januari j.l. gewaarschuwd dat als Iran als represaille op de aanslag op Soleimani, zijn land zal aanvallen hij een daverend klap terug zal uitdelen.

Ook is het dit jaar 73 jaar geleden dat Israël werd opgericht, is er de afgelopen dagen onvoorstelbaar regen gevallen, loopt de samenwerking met de stichting in Sderot goed en krijg ik deze week de burgemeester van Shiloh op bezoek.

Op Nederlandse bodem is het indrukwekkend hoeveel tijd de Nederlandse media besteedt aan Israël. Zo krijgt Raoul Heertje in acht uitzendingen de gelegenheid om te vertellen waarom hij niet in Israël is gebleven, maar teruggekeerd is naar Nederland. Veel aandacht was er ook voor de Joodse verzetsstrijdster Selma van de Perre (97). Zij overleefde de Tweede Wereldoorlog en schreef over haar leven een indrukwekkend boek.

Terug naar Israël. Het regent hier al dagen. Maar gisteren en vandaag komt het echt met bakken uit de hemel. Het meer van Tiberias is enorm gestegen en op overige plekken in het land loopt het tegen de 100 mm. Dit onstuimige weer zorgt voor veel ongemak. Maar over een tekort aan water hoeven we even niet te klagen.

Tenslotte vraag ik u om ons financieel te steunen zodat we Sderot en omgeving kunnen blijven helpen.

Op mijn gesprek met de burgemeester van Shiloh kom ik in een volgende nieuwsbrief terug.

Shalom,
Harry Nihom