Het wordt een eentonig bericht, maar het regent nog steeds. Afgelopen nacht was er zo’n storm en onweer dat ik er bijna niet van kon slapen. Het is werkelijk uitzonderlijk weer. De kinderen op de Golan hoefden vandaag niet naar school, want er valt daar hevige sneeuwval en ook in Jeruzalem wordt eind van deze week sneeuw verwacht.

Aankomende donderdag wordt in Jeruzalem het World Holocaust Forum gehouden. Daarbij zal Koning Willem-Alexander aanwezig zijn. Het forum, dat voor de vijfde keer wordt georganiseerd, is een initiatief van het Europees Joods Congres, Yad Vashem en World Holocaust Forum Foundation.

De Israëlische president Reuven Rivlin heeft daarvoor tientallen staatshoofden en regeringsleiders uitgenodigd, onder wie de presidenten van Rusland, Oekraïne, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland. De Britse troonopvolger prins Charles is evenals president Vladimir Poetin een van de sprekers. De bijeenkomst wordt afgesloten met een kranslegging door elk van de delegaties bij het monument voor de Opstand van het Warschau Getto.

Jeruzalem zal hermetisch worden afgesloten om voor de veiligheid van alle aanwezigen te zorgen.

Het is bijzonder dat 75 jaar na de bevrijding nog steeds vanuit de hele wereld zo veel belangstelling is voor deze zwarte periode in de geschiedenis.

Op 21 april heb ik de eer om tijdens een herdenking van al diegenen die de Shoah niet hebben overleefd, een kaars te mogen aansteken en enkele woorden te zeggen.

Ik ben dankbaar dat ik de oorlog, dankzij Nederlandse helden, heb overleefd en dat ik jaren geleden de beslissing genomen heb om in Israël te gaan wonen, ons eigen Joodse land waar we vrij kunnen leven. In vrijheid steek ik de kaarsen aan op 21 april met in mijn gedachten die vele familieleden en vrienden die het bestaan van Israël helaas nooit hebben mogen meemaken.

Hun nagedachtenis is mijn drijfveer om te blijven werken voor de slachtoffers van terreur. Ik voel dat als mijn plicht.

Verbaasd en ook wel verontrust ben ik dan ook dat de Nederlandse televisie Raoul Heertje en Frans Bromet toestaat een serie programma’s te mogen maken over Israël waarbij zij het land regelmatig in een negatief daglicht zetten. Een ieder heeft het recht op zijn eigen mening, maar een weerwoord af en toe had voor een betere balans van deze serie gezorgd.

Volgende week ontvangt u een verhaal over de stad Shiloh die onze financiële steun nodig heeft.

Vergeet hen niet.

Shalom,