Beste lezers,

Ondanks dat de zon schijnt, de lente is begonnen en Israël er fleurig en vrolijk uitziet, bevinden we ons allen in een vreemde en moeilijke periode.

Pesach, Pasen en eind april ook de Ramadan zijn echte familiefeesten. Maar grote bijeenkomsten, waar ook ter wereld, zijn voorlopig verboden.

Bijzondere initiatieven, waarbij zelfs toestemming is gegeven van het Israëlische rabbinaat, om via internet toch gezamenlijk de seider te kunnen vieren, brengen hopelijk wat verlichting.

Ook al is het niet te vergelijken, de situatie brengt mijn gedachten terug naar de jaren 1940-45. Ik was toen een paar jaar ondergedoken. Ik kan me nu niet meer voorstellen hoe ik die tijd doorgekomen ben. Internet was er niet en ook geen mobiele telefoons.

De corona situatie in Israël is ernstig, maar lijkt op dit moment onder controle. We mogen, behalve voor boodschappen, niet verder dan 100 meter van huis. Vooral ouderen, net zoals in Nederland, wordt geadviseerd thuis te blijven. En dat doen mijn vrouw en ik dan ook. Gelukkig hebben we een tuintje en kunnen naar buiten.

De meeste landen in de wereld houden zich nu bezig met het genezen en stoppen van de coronavirus. Waarom is er niet een internationaal comité, vraag ik me af. Dit vraagt toch om een veel bredere aanpak?

Naast de zorg om de corona-uitbraak, blijft het op het Israëlische politieke front rommelen. Weinig valt er over te schrijven, omdat het per uur verandert.

Ik realiseer me dat dit geen tijd is om een financiële bijdrage van u te vragen, iedereen heeft het op dit moment moeilijk. Toch wil ik, net zoals ieder jaar een beroep op u doen. Met Pesach zijn vanwege de bijzondere koosjere wetten in deze periode, de dagelijkse boodschappen altijd veel duurder.

Onze slachtoffers van terreur hebben het daarom extra moeilijk. En ook al lijkt het stil aan de grens met Gaza, afgelopen week werd er toch weer een raket op Sderot afgeschoten. Het komt altijd onverwachts en het betekent dat de bevolking daar nooit rustig en relaxed leeft.

Met iedere bijdrage zijn we blij, laat hen niet in de steek.

Ik wens u, ondanks alles, een goede Pesach en Pasen en vooral: blijf gezond.

Shalom,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800