Beste mensen,

Dank voor al uw berichten en zorgen over mijn lieve echtgenote. Ze krijgt behandelingen en hopelijk slaan die goed aan. Laten we voor haar bidden en het beste ervan hopen.

Ik wil in deze Focus een belangrijk verzoek met u delen dat ik deze week ontving.
Het kwam uit Sderot, een stad aan de grens bij Gaza waar zoveel slachtoffers van terreur wonen, vooral kinderen. De meeste van deze jongeren kennen geen leven zonder oorlog. Het afgaan van het alarm en het hollen naar de schuilkelder is voor hen onderdeel van het dagelijks bestaan. Velen zijn voor het leven getekend. De trauma’s en angst die de kinderen ondergaan, hebben een grote invloed op hun gedrag. Ze hebben nachtmerries, plassen in bed, zijn bang om alleen te slapen, hebben een lage eigenwaarde, ze zijn vaak heel boos en hebben een overdreven reactie op geluiden.
Stichting Reut van Odelia Ben Porat doet daar al jaren belangrijk werk en ondersteunt de bevolking waar mogelijk.

De vertaalde brief van Odelia:
‘Beste Harry,
Hoe is het met je. Zou jouw stichting ons kunnen helpen met het volgende project.
In onze therapeutische clubs vangen we een grote groep zwaar getraumatiseerde jonge kinderen van tussen de zes en twaalf jaar op. Tien meisjes worden dit jaar bat mitswa (de kerkelijke meerderjarig van een 12-jarig Joods meisje) en we gaan ze een gezamenlijk feest aanbieden, samen met hun families. Traditiegetrouw organiseert een familie dat altijd zelf. Maar deze meisjes komen uit gezinnen die in armoede leven door de omstandigheden van het zuiden. De ouders werken vaak niet omdat ze er psychisch niet goed aan toe zijn. Deze meisjes hebben het recht, net zoals ieder ander kind, op een onvergetelijk feest, en dat gaan we geven. Wil jij een oproep doen namens ons?
Shalom, Je Odelia.’

Beste mensen, ik denk dat ik hier weinig aan toe hoef te voegen. Help ons, nee, help de meisjes in Sderot.

Shalom en dank,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800