Beste lezers,

Het coronavirus heeft nog steeds de hele wereld in de ban.
In Israël is sinds een aantal weken het aantal besmettingen verontrustend toegenomen. Dit ondanks het feit dat Israël bij aanvang van het virus het juist zo goed deed. Strenge maatregelen hielpen het virus onder controle te houden.
Wellicht zijn die te snel versoepeld en terugdraaien blijkt moeilijk. Maar als de huidige trend zich voortzet, kan de medische sector het niet aan. Daarom zijn er deze week weer nieuwe maatregelen afgekondigd. Sportclubs, zwembaden en cafés zijn (weer) dicht. Bijeenkomsten van meer dan vijftig mensen zijn verboden en bij synagogediensten zijn maar twintig mensen toegestaan.
Laten we hopen dat de regering weet wat het doet.

De afgelopen dagen was het aan de grens met Gaza weer ‘feest’. Raketten werden vanuit Gaza op Israël afgevuurd en Israël reageerde daarop met bombardementen. Echt stil is het daar nooit en het heeft een direct effect op de bewoners aldaar.

We ontvingen een verzoek van Shuli, hoofd onderwijs van Moshav Netiv HaAsara, aan de grens met Gaza, dat bestaat uit tweehonderdveertig gezinnen.

“Met de terugtrekking van de Israëlische aanwezigheid in Gaza in 2005 werd Netiv Ha’Asara een grensgemeenschap met alle risico’s en gevaren.
De dagelijkse werkelijkheid in de moshav is de angst voor raketten, sluipschutters en pogingen tot aanslagen.
De gemeenschap heeft de afgelopen jaren drie grote conflicten tussen Israël en Gaza overleefd. Maar het eist zijn tol.
Vooral de kinderen lijden onder deze krankzinnige situatie. Het zorgt voor allerlei stoornissen.
Vooral de kleintjes van drie maanden tot drie jaar, zo’n tweeënveertig kinderen, hebben het erg zwaar. Zij groeien op onder bizarre omstandigheden en kennen alleen maar stress. Juist zij hebben extra aandacht en liefde nodig. We zijn nu bezig het speelgoed in de speeltuin van de crèche te vernieuwen en daar hebben we financiële hulp bij nodig. We hopen dat u ons wilt helpen, shalom en veel dank, Shuli.”

Helpt u ons mee Shuli en haar kinderen te helpen. Helpt u ons mee de kinderen te laten ontspannen en laten we ze verrassen met nieuw speelgoed.

Shalom en dank,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800