Beste lezers,

Het gaat niet goed in Israël. Iedere dag zijn er meer en meer zieken. Zelfs de regering geeft nu toe dat de lockdown te vroeg is opgeheven. Grote kans dat deze of volgende week het land weer dicht gaat. Een catastrofe voor iedereen.

Ik blijf me verwonderen hoe het komt dat er nog steeds niets is gevonden om deze virus te lijf te gaan.
Ondertussen zijn vooral de zelfstandigen de dupe. Velen hebben al maanden geen werk. In een grote demonstratie afgelopen week hebben zij hun ongenoegen getoond. Of het helpt is een tweede. Het lijkt alsof de regering het ook even niet meer weet. Laten we hopen dat een oplossing nabij is.

Ondertussen blijven we vragen krijgen om slachtoffers van terreur te ondersteunen. Steeds weer realiseer ik me dat een slachtoffer van terreur voor zijn/haar leven getekend is. Het is iets dat nooit meer weggaat en er altijd zal zijn. Voor vooral de jonge kinderen een drama zonder eind. Sderot, aan de grens met Gaza, is een van de plekken die we al jarenlang steunen. Ik heb het wel eens geschreven: in Sderot heeft men, als het luchtalarm afgaat, twintig seconden om naar een veilige plek te hollen. Twintig seconden om te rennen voor je leven. Een afschuwelijke realiteit. Een afschuwelijk dagelijks bestaan.

In Sderot is, net zoals in de rest van Israël, de schoolvakantie begonnen. De kinderen zijn of thuis of worden gedurende de dag beziggehouden in speciale kinderopvang. Vanuit Sderot ontvingen we een verzoek tot financiële hulp hiervoor. Door het coronavirus hebben deze gezinnen, die al zo getekend zijn, het financieel extra zwaar.

Daarom doe ik wederom een beroep op u. Help hen, help ons!

Shalom,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800