Het leven in Israël en ook in de wereld wordt nog steeds bepaald door het coronavirus en heeft invloed op alle aspecten van ons leven. De gevolgen zijn groot, op zowel economisch, sociaal en zelfs politiek gebied. Met alle kennis die we hebben, op alle niveaus, blijft het voor mij een raadsel dat er nergens op de wereld nog een oplossing is gevonden. Maar ik zal daar niet de enige in zijn.

Ik leef in Israel en voel me hier thuis in het door de lieve Heer gegeven stuk land aan de Joden. Ik voel me hier thuis, zeker nadat ik de Tweede Wereldoorlog heb overleefd. Het antisemitisme groeit en is een waarschuwing voor alle Joden en een duidelijk sein dat wij een eigen huis hebben, dat wordt bewaakt door een leger.

Vandaag doe ik een urgente oproep. Over drie weken vieren wij Joods Nieuwjaar (Rosh Hasjana).
Ik wil u deelgenoot maken van mijn gevoelens.
Het feit dat ik het Joodse Nieuwjaar kan vieren, vind ik bijzonder. Ik durf te stellen dat de lieve Heer mij gedurende de oorlogsjaren begeleid heeft en mij gered heeft. Daarom heb ik me altijd ingezet voor Zionistische en Joodse organisaties en dat heeft me ook naar Israël gebracht.

Mijn dochters hebben mij de afgelopen weken rondgereden in Israël. Ik was onder de indruk. Wat is het een mooi land. De wegen zijn breed, het is overal groen met bomen, struiken en heel veel bloemen.

Het is hier veilig en mooi. Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat in ditzelfde land, een uur rijden van waar ik woon, het nog steeds oorlog is. De bewoners aan de grens met Gaza leven alweer weken en weken in angst. Dagelijks zijn er raketaanslagen vanuit Gaza.

Juist nu, met de Joodse feestdagen die eraan komen, wil ik u vragen ons financieel te helpen. Laten we de stichting van Odelia in Sderot verrassen met een mooi bedrag, zodat zij de kinderen daar iets extra’s kan geven.

Ik hoop dat u allen snel weer naar Israël kunt vliegen en ik naar Nederland, zodat ik u kan vertellen over dit prachtige land.

Mocht u interesse hebben om u actief in te zetten voor onze stichting: nihom@012.net.il
Shalom, blijf gezond, en ik reken op u,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800