Beste lezers,

Ik dank allen die gereageerd hebben op mijn nieuwsbrief van vorige week. Eenieder van ons ontvangt vele e-mails per dag en het is bijzonder als u dan reageert op de mijne.
Onze stichting werkt dag en nacht voor de slachtoffers van terreur en om hen het leven draaglijker te maken. En dat is nodig, want nog steeds is het aan de grens met Gaza ondraaglijk voor de bewoners. Dagelijks komen er slachtoffers van terreur bij. Een verdrietige en ernstige zaak. Het is onze plicht hen te steunen.

Ook deze week werd ik weer op tour genomen door het land. Ik blijf van de ene verbazing in de andere vallen. Prachtige drie- en vierbaans wegen met duidelijke wegaanduidingen in het Ivriet, Arabisch en Engels.
Ondanks de enorme hitte is er nog steeds veel groen en de bloemenpracht blijft indrukwekkend.
We bezochten een haven, gevuld met boten. Velen zag ik het water op gaan. Langs de zee was het druk. Velen bezochten het strand. Ik zag weinig militairen, het land wordt beschermd vanuit het water.

Overal staan huizen en soms torenhoge flats met veel verdiepingen, hier en daar is nog een stuk land leeg. Ik heb voor mezelf een berekening gemaakt en kan niet anders dan tot de conclusie komen dat er voor iedere Jood die hier wil wonen, plaats is.

Afgelopen week is de Tour de France begonnen met een Israëlische ploeg die er mag wezen. Om trots op te zijn.

Ook voelde ik me trots toen ik op de televisie de historische vlucht van Tel Aviv naar Abu Dhabi zag vertrekken. Een speciaal vliegtuig van El Al met hoge Israëlische en Amerikaanse functionarissen aan boord, landde afgelopen maandag, na een vlucht door het Saoedische luchtruim, op de luchthaven van de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Op het vliegtuig stond het woord Vrede in het Arabisch, Engels en Ivriet. Onze minister-president sprak van een historische dag. En dat was het zeker. Vrede … voor nu en in de toekomst. Ik heb er alle vertrouwen in.

Absoluut hoogtepunt deze week voor mijn vrouw en mij was de briet mila (rituele besnijdenis) van onze eerste achterkleinzoon. Het ritueel vond in Nederland plaats en we konden het via een zoomverbinding meebeleven.
Van generatie op generatie, ledor vador … mazzeltov en gefeliciteerd voor de ouders en grootouders.

Ik wens u een goede week en vergeet ons, maar vooral de slachtoffers van terreur, niet. De Joodse feestdagen komen eraan en zij verdienen juist in deze periode van de komende feestdagen onze steun.

Shalom,
Harry Nihom

Terwijl ik deze nieuwsbrief schrijf, krijg ik drie telefoontjes van mensen die me om financiële steun vragen om slachtoffers van terreur, vooral kinderen, te helpen.

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800