Israel, 6 augustus 2018

Beste vrienden,

Hoewel ook vorige week geschreven, is de politieke relatie tussen Israel en de meeste Arabische landen en Palestijnen beduidend verbeterd. Duidelijke problemen zijn er wel met Arabische jongelui en bepaalde anti-Israelische organisaties.
Wel mag worden toegevoegd dat Britse en Zweedse burgers zich onveilig voelen. Overigens ook Duitsland niet vergeten.
Tijdens de kampioenschappen schaken in Krakau werd het 7-jarige Israelische meisje Lisa Levitan Europees kampioene. Tussen 1 en 19 september worden de wereldkampioenschappen in Tunesië gehouden. Israel mag niet deelnemen omdat o.a.dan de Israelische vlag wordt uitgehangen en het volkslied gespeeld. Dat het deelnemen van een Israeli geweigerd wordt en de deelnemende landen dit accepteren is toch een onaanvaardbare situatie.

Hongarije, Noorwegen, Slowakije
* De Hongaarse premier Viktor Orban en premier Bibi Netanyahu ontmoeten elkaar in Jeruzalem. Tijdens zijn 3-daags bezoek zegt Orban dat Joden in zijn land veilig zijn. Er is geen antisemitisme.
* Bibi ontvangt ook de Noorse minister van BuZa, Erikson. Hun onderwerpen zijn ondermeer de problemen met de EU-landen.
* Het hoofd van de Slowaakse Raad geeft aan president Reuven Rivlin door dat zijn land haar ambassade ook in Jeruzalem opent. Dit wordt ook gedaan door Roemenië.

Sderot
* 40% van de kinderen in Sderot leven in schuilkelders en hebben psychische problemen met de ongeveer 200 raketten, die dagelijks worden afgeschoten. Bijgaand ontvangt u een brief welke aan mij is gestuurd, die een duidelijk beeld geeft van uw gestuurde financiën en hoe de bedragen worden gebruikt.
Overigens vernietigt ons leger de terreurtunnels, via welke de raketten worden afgevuurd.
De burgemeester van Sderot, Davidi, heeft Bibi gebeld en hem gevraagd het Zuiden te bezoeken en naar de mensen te luisteren.Zij hebben meer dan een zwaar weekend meegemaakt. 200 projectielen uit de Gazastrook.

Israel
Israel en Hamas hebben vorige week een “staakt het vuren” bereikt. De Hamas is in Gaza de islam leider. Nu dus afwachten of dit concreet is.. Er is op vrijdag nog wel geschoten. Als vergelding werden 60 luchtaanvallen door Israel uitgevoerd. Vernietigd werden wapenproductieplaatsen, tunnels, het leger-hoofdkwartier.
* 7000 Palestijnen hebben vrijdag langs de Gazastrook banden verbrand en bommen laten ontploffen.
* Tegenstanders van Israel zeggen dat de Israeli’s alle Arabieren haten.
Dat Israel Arabieren medisch helpt, ook in ziekenhuizen, wordt niet doorgegeven.
* Bibi belt premier Tsipras om zijn hulp aan te bieden over de grote branden in Griekenland.
* Er zijn dinsdag 700 immigranten op Ben Gurion Airport geland en opgevangen door diverse ministers.
Woensdag landden 232 Amerikanen met een speciale vlucht. Dit inclusief 127 kinderen. In Israel immigreerden sinds haar oprichting 3.5 miljoen. Dat is 42% van de bevolking.
* Vanwege de onrust in het zuiden heeft Bibi zijn bezoek aan Columbia afgezegd.
* Sara Netanyahu heeft kinderen ontmoet die in de omgeving van Gaza leven. Zij heeft met hen het Lego park in Holon bezocht.

Brief van het Bravo zomerkamp 2018
Beste Harry
Reut – Sderot zomerkamp voor kinderen in gevaar in Sderot “Bravo Summercamp” is succesvol geëindigd. Wij zijn bijzonder dankbaar voor uw bijdrage voor BRAVO. Zonder u was het niet gelukt. Het kamp duurde de hele maand juli nadat onze medewerkers alles hadden georganiseerd en onze clubhuizen versierd om een speciale zomerse sfeer te creëren.

Hoogtepunten uit het Bravo zomerkamp 2018
Onder andere: kunst- en handwerkactiviteiten waar we een tafel maakte met tafelvoetbal, speelgoed, een seminar over robots waar de kinderen met afstandsbediening hun creaties bedienden.
Paardrijden in Moshav Klachum, zumba dansen, spelen in opgeblazen waterhuizen en warme maaltijden en heerlijke snacks. Voor veel van de kinderen die aan ons programma meedoen, is het de enige maaltijd, die zij de hele dag krijgen. We zijn ook op trips geweest naar “Israels Superland amusement park”; en het politiemuseum in Beth Shemesh en in parken waar ze naar hartelust konden rondhollen.
Nu is het voorbij. De week na het zomerkamp was gevuld met ontmoetingen tussen de leiders, de kinderen en hun ouders als een deel van het jaarlijkse overzicht voor de kinderen en ons programma.
Nogmaals bedankt voor uw steun en uw vrijgevendheid namens 72 kinderen in gevaar in Sderot, die in staat waren het Bravo Zomerkamp bij te wonen.
ODELIA ben PORAT

Shalom en groet

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.