Harry’s focus op Israel 700

Beste vrienden,

Afgelopen week werd in Normandië D-Day herdacht, nu 75 jaar geleden. De invasie op de kusten van Normandië die de ondergang van het Derde Rijk definitief inleidde.

Mijn broer en ik waren ondergedoken in Rheden. Als de dag van gisteren herinner ik me de intocht van de geallieerden. We renden naar buiten om het Canadese leger te begroeten. We waren vrij, we konden het ons niet voorstellen.

Dagelijks denk ik terug aan die periode. Ook aan de familie die ons gered heeft en de moed had twee Joodse jongens in huis te nemen. Veel van mijn familieleden en vrienden overleefden 1940-1945 niet.

Zo’n vreselijke situatie als toen is mijns inziens onmogelijk in de huidige tijd, waarin we Israël hebben. Een eigen Joodse staat waar we trots op zijn, ondanks de uitdagingen met de omliggende landen.

Gisteren, toen ik met het schrijven van deze Focus begon, hoorde ik via het nieuws dat in Sderot een raket was neergekomen uit Gaza. Het veroorzaakte materiële schade, maar er vielen wonder boven wonder geen doden of gewonden. Dit soort nieuws, ‘slechts een raket’, haalt het internationale nieuws niet. Toch is de impact steeds weer enorm. Het afgaan van de alarmen, de paniek en stress … voor de mensen uit Sderot is het helaas, helaas, onderdeel van hun dagelijkse leven.

Zij hebben recht op onze steun. Help ons en help hen.

Harry’s focus op Israel 699

Beste lezers,

Het Eurovisie Songfestival dat dit jaar plaatsvond in Tel Aviv is al weer een week achter de rug. Maar de positieve reacties op de organisatie in Israël blijven binnenstromen. Een perfect georganiseerde en prachtige promotie voor het land.

Tijdens de dagen van het festival was het onrustig aan de grens met Gaza. In Tel Aviv merk je daar weinig van, ook al is de afstand niet heel groot. Maar in Sderot, waar een groot gedeelte van onze slachtoffers van terreur woont, wel.

Alleen grote acties vanuit Gaza halen de internationale media. Misschien is dat ook wel goed, want onrust in het land kan het toerisme beïnvloeden. Maar voor de slachtoffers van terreur is het niet goed, want die mogen niet vergeten worden.
Help ons en help hen!

Over ruim een week komt de burgemeester van Sderot, Alon Davidi, naar Nederland om een paar lezingen te houden over het thema: Een stad leiden tijdens 17 jaar terreur. maandag 3 juni in Dordrecht en dinsdag 4 juni in Zwolle

Namens alle slachtoffers, shalom, en dank voor uw hulp,

Harry’s focus op Israel 698

Beste lezer,

Deze week ontdekte ik dat ik al meer dan vijfentwintig jaar de Focus verstuur. Dat is een lange tijd. Tot nog niet zo lang geleden een keer per week, nu ik wat ouder word, lukt me dat niet meer. Maar het blijft belangrijk u steeds weer alert te maken op onze stichting die als enig doel heeft slachtoffers van terreur te steunen.

Deze week staat in het teken van het Eurovision Songfestival, dat in Tel Aviv wordt gehouden. Een internationaal evenement, waardoor het land wordt overstroomd met toeristen en pers.

En er vond plaats de World Team Cup rolstoeltennis. Beide evenementen zorgen voor volgeboekte hotels en positief nieuws in de media.

Aan de grens met Gaza is het sinds ruim een week weer rustig, maar voor de bewoners in ondere andere Sderot ‘trilt’ de rakettenregen nog na. Rust is fijn, maar altijd is er dat gevoel van ‘het kan zomaar weer gebeuren’, en zoals veel van de slachtoffers van terreur die we steunen ons altijd vertellen: ‘We proberen te leven en vooruit te kijken, maar de traumatische ervaringen van jarenlange terreur is traumatisch.’

Steun ons, blijf ons steunen, zoals u van ons weet, uw geld komt goed terecht.

Shalom vanuit een zonnig en warm Israël,

Harry’s focus op Israel 697

Israel, 4 mei 2019

Beste vrienden,

In het zuiden, aan de grens met Gaza, is het verschrikkelijk. Meer dan tweehonderd raketten zijn vandaag vanuit Gaza op Israël afgevuurd. Terwijl ik u schrijf, gaat het nog steeds door.

Om de paar minuten, en soms seconden, gaat het piepende geluid van de App ‘Red Alert’ af, die op de telefoon aangeeft dat er een raket- of mortieraanval is. Met de tijd en de plaats. Non-stop, al de hele dag. Alle dorpen en steden aan de grens met Gaza liggen onder vuur.

Ik had even contact met Odelia in Sderot, maar het is niet te doen. Ze kan maar even praten, het is een van de allerergste dagen ooit, vertelt ze. “Het is bijna niet vol te houden. Niet alleen de kinderen, we zijn allemaal doorgedraaid.” We worden afgebroken door het ‘Red Alert’.

Wat moet ik hier nog aan toevoegen? Het is een verschrikkelijke escalatie en duizenden kinderen zullen vannacht in schuilkelders slapen en weer totaal ontregeld zijn.

Help ons hen te steunen, u hebt hen nog nooit in de steek gelaten, doe dat nu ook niet.

Harry’s focus op Israel 696

Israel, 13 april 2019

Beste vrienden,

Sta mij toe om u te benaderen met het dringende verzoek om ons deze week financieel extra te ondersteunen. Eind volgende week begint Pesach, het Joodse Pasen. Vanwege speciale kasjroet wetten (de Joodse spijswetten) zijn de boodschappen dan duurder dan de rest van het jaar.

Van Odelia van Stichting Reut, uit Sderot, een dorp vlak bij Gaza, ontving ik het volgende bericht.

“Beste Harry, na een aantal hevige maanden met veel geweld vanuit Gaza lijkt het nu wat rustiger. Maar de schrik zit er bij onze kinderen weer goed in. Aan de alarmen, de knallen en de angst wen je nooit. Hoe vaak je het ook meemaakt. We kijken allemaal uit naar Pesach en willen onze jongeren een onvergetelijke tijd bezorgen. Zij verdienen het en hebben het zo nodig. Ik schroom om weer een beroep op jullie te doen, maar ik doe het toch. Pesach gaat over de uittocht van Egypte, de bevrijding van het Joodse volk. Moge het het begin zijn van vrede, vrede voor ons allemaal. Chag Sameach. Ik wens je medewerkers, donateurs en je familie nog vele gezonde jaren.”

Haar verzoek zegt genoeg. Ik hoef er niets meer aan toe te voegen. Ook ik wens u nog vele jaren.
Namens onze stichting en de slachtoffers van terreur: Toda raba! Dank u!

Harry’s focus op Israel 695

Beste lezer,

Na maanden van agressie vanuit Gaza op Israël, lijkt het nu rustig, en lijkt het alsof er een soort van overeenkomst over en weer is. Ik schrijf ‘lijkt’ omdat in het Midden-Oosten nooit iets zeker is.

Misschien heeft het met de verkiezingen te maken die morgen plaatsvinden.

Rust betekent echter niet dat we als stichting stil kunnen zitten zitten. Integendeel.
De jarenlange terreur op het zuiden heeft zijn tol geëist.
Vele generaties groeiden op met dagelijkse aanslagen en zijn getraumatiseerd.
We blijven daarom uw aandacht vragen.

Vergeet ons niet. Vergeet de kinderen in Sderot niet. Zij verdienen onze steun, met name met Pesach dat volgende week begint. Het Joodse Volk viert dan de uittocht uit Egypte.
Moge die uittocht symbool staan voor hopelijk eindelijk rust in ons land.

Harry’s focus op Israel 694

Israel, 26 maart 2019

Beste lezer,

De overvloed van regen is gestopt. Het land had het nodig, hard nodig. Maar nu heeft Israel te maken met een ander soort regen. Een die het land NIET nodig heeft. Vanuit Gaza: een eindeloze regen van raketten. Een huis in het centrum van Israel werd geraakt, er vielen gewonden. En aan de grens met Gaza zitten weer duizenden families in schuilkelders. Scholen zijn gesloten en het openbare leven staat weer even stil.

Ook in Sderot werd een huis geraakt. We ontvingen een kort bericht hierover van Odelia: “…We wennen hier nooit aan. Het is weer een hel en steeds hollen voor ons leven. Gisteren hadden we om de paar minuten alarm, en dat betekent weer een raket, en weer een raket…”

Lieve mensen, juist nu is uw hulp hard nodig! Help ons hen helpen. Zij hebben geen keuze, u en ik wel: wij kunnen helpen.

Harry’s focus op Israel 693

Israel, 14 maart 2019

Beste lezer,

We leven volgens de data vlakbij de Joodse feestdagen Purim en Joods Pasen. Ik zou daar graag over willen schrijven en onderstrepen dat deze dagen ons nogmaals doorgeven dat we een eigen land hebben en dat we ook een zelfstandig volk zijn.
Maar gisteravond keek ik naar de televisie het programma over Adolf Hitler. Het heeft mijn gevoelens weer 80 jaar teruggeplaatst evenals mijn denken. Als oude man heb ik de toenmalige situatie nog steeds in mijn hoofd. Zelfs toen werden in Duitsland en Polen Joden al achtervolgd en vermoord.
Mijn vader en zijn relaties smokkelden in de jaren 1937-1940 al Joden uit Duitsland, omdat de door het volk gekozen Hitler ondermeer de Joden maar negatief vond en liet vermoorden.
In het programma werd het woord “concentratiekamp” niet eens genoemd. Zo wilde ook tijdens de 2e wereldoorlog de Nederlandse regering neutraal blijven en was verrast dat het Duitse leger Nederland bezette. De NSB ging zich in ons land ontwikkelen en wij Joden kregen het moeilijk.

Eveneens diegenen, die ons Joden hebben geholpen. Dat waren goede mensen, en dat in de ware zin des woords. Jammergenoeg waren er tijdens de bezetting te weinig mensen, die Joden hebben geholpen, en ook mensen,die zich verzet hebben tegen de bezetting. Maar vergeet zelfs vandaag niet dat deze mensen ook gevaar liepen om te worden opgepakt en afgevoerd.
Er zijn zelfs vandaag nog mensen die ondermeer het Rode Kruis, de treinmachinisten enz. verwijten dat zij passief waren om de medemens de hand te reiken. Maar praten is makkelijker dan in zulk een sfeer *doen*.

Hitler en zijn medewerkers hebben de wereld willen veroveren en de Joden van de aarde schoonmaken. Hij begon dus niet in 1944 maar sinds de dag dat hij in Duitsland de macht in handen kreeg. Dat de wereld zich daar eigenlijk veel te laat tegen heeft verzet is een grote fout van de toenmalige leiders.
Ik hoop dat onze wereldleiders deze les hebben begrepen en, indien nodig, de maatregelen nemen.

Geachte lezer
Sta mij toe dat ik ook vandaag een beroep op u doe om de slachtoffers van terreur via onze stichting Lechaim de hand te reiken. Hoewel er weliswaar geen oorlog meer is, zijn er wel terreuraanslagen van Palestijnen en Arabieren. Onze stichting heeft als opdracht om slachtoffers van terreur te helpen. En juist nu met de feestdagen als Purim is hulp nodig. Ieder bedrag is waardevol. Ik ben u bij voorbaat dankbaar.
Shalom
voorzitter stichting Lechaim

Harry’s focus op Israel 692

Aside

Israel, 27 februari 2019

Beste lezer,

U ontvangt de laatste paar maanden mijn Focus onregelmatig. Belangrijkste reden is toch wel het internationale nieuws waarbij Israel betrokken zou kunnen zijn. Ik meen dat het binnenlandse nieuws geen belangstelling heeft. In april zijn er de verkiezingen en dit met een groot aantal partijen en dat heeft dan natuurlijk wel uw interesse.
Ook van groot belang is de regen tot nu toe. We leven in een groen land.
Bekend is wel dat er regelmatig raketten op Israel worden afgeschoten. Maar onze premier Bibi Netanyahu organiseert iedere keer goede tegenmaatregelen.

Wel hebben wij praktisch gesproken onze handen vol aan de slachtoffers van terreur, die geholpen moeten worden.
Ik verzoek u daarom dan ook ons financieel te steunen opdat wij steun kunnen geven aan de lichamelijke en geestelijke patiënten.
Dank bij voorbaat namens onze stichting Lechaim.

Harry’s focus op Israel 691

Israel, 12 februari 2019

Beste lezer,

Vandaag ontvangt u een aantal korte feiten.

• Helaas wordt er nog dagelijks gevochten aan de verschillende grenzen van het land. En zijn er nog te veel aanslagen. Vaak zijn het acties van niet georganiseerde Palestijnse Arabieren. Hierdoor vallen dagelijks slachtoffers.
  • Het beleid van onze eerste minister Bibi Netanyahu is er op gericht goede relaties met verschillende landen te hebben.
  • Dat Amerika Israel steunt evenals China en Rusland is voor dit kleine landje economisch en politiek van groot belang.
  • Bibi is de langst zittende premier als hij in april herkozen wordt. Zijn contact met ultra-orthox Joodse parijen is goed. Dit zal van invloed zijn op de in april te houden verkiezingen.
  • Bijzonder is dat er veel regen is gevallen, veel meer dan afgelopen jaar. De komende dagen wordt er zelfs nog meer verwacht. Het meer van Kinnereth stijgt en dat zal toenemen zodra de sneeuw op de Hermon, in het noorden van het land, gaat smelten.
  • Het antisemitisme in Engeland is dit jaar 16% hoger dan in 2016, toen werden er 1420 incidenten gemeld.

Uw speciale aandacht voor het volgende. In juni wordt in Sderot en omgeving een bijzondere dag georganiseerd voor alle vrouwen die daar wonen. Zij hebben het zwaar door de continue dreigingen en de druk die dat geeft op hun families. Vooral de kinderen zijn de dupe van de nu al jaren durende onrust in het zuiden. Velen van hen zijn voor hun leven getraumatiseerd. Onze stichting is gevraagd financiële hulp te geven aan deze dag. Met uw hulp kunnen we bijdragen aan iets bijzonders.

Dank, en vergeet ons, maar vooral hen, de slachtoffers, niet.