Harry’s focus op Israel 675

Israel, 20 juli 2018

Beste vrienden,

Vanwege het 150-jarig bestaan van het Rode Kruis heeft het huidige IOH bestuur, de organisatie van voormalige Nederlanders in Israel, ondermeer een avond georganiseerd en het Rode Kruis haar verontschuldigingen aangeboden voor haar negatief gedrag tijdens de 2e wereldoorlog.
Te veel mensen vergeten dat een negatief gedrag t.a.v. Duitsland tijdens de jaren 40/45 streng gestraft werd en dat er niet georganiseerd gevochten kon worden tegen het Duitse beleid.
Hoewel ook vandaag de situatie van Arabieren en Palestijnen t.a.v. Israel gevechten met zich meebrengt, is de organisatie van het gevecht tegen antisemitisme en het Joodse land in handen van de huidige Israelische regering en dus georganiseerd. We moeten ons wel realiseren dat in veel landen Joden wonen en dat in enkele landen maatregelen genomen moeten worden om deze groepen een veilig leven te geven.
Er wordt een oproep gedaan om Mageen David Adom (Rode Kruis) te steunen. MDA heeft ook een afdeling in Libanon en Syrië.

1. Israel
* Bibi was aanwezig bij de opening van de treinstations in Ranana Zuid en Oost. Ook bij het transport van west naar zuid. “We zegenen de torens en de hightech, de vooruitgang van de welvaart in de industrieparken. We zegenen de toekomst. We bouwen tunnels, en vernietigen de terroristen-tunnels. Palestijnen vernielen, Joden bouwen.”
* Duitsland, Israel en Hamas hebben geheime onderhandelingen gehad o.a. over het uitwisselen van gevangenen. Volgens het rapport 3 jaar geleden.
* Er wonen nu 8,8 miljoen mensen in Israel. 75% Joden, 21% Arabieren, 4% niet-Arabische christenen. Dus een religieus land, met vrijheid van religie.
* Op 8/7 werd een Israelische professor, die een keppel (hoofdbedekking) droeg en in Duitsland werkt, door een Palestijn aangevallen met de kreet: geen Joden in Duitsland. Als reactie en protest wordt er een keppeldag georganiseerd.
* In 2018 hebben tot half juni 2,1 miljoen toeristen Israel bezocht.
* Export van goederen naar Rusland is groot. Daarom ook een goede relatie.
* Bibi zegt tijdens de wekelijkse opening van de regeringsbijeenkomst dat Syrië zich moet houden aan de militaire afspraak van 1974.
* Bibi en Sarah hebben Rusland bezocht om met Poetin, die hen had uitgenodigd, naar de halve finale Kroatië-Engeland te gaan. Hij had 2 in Rusland geboren kinderen bij zich, die aan kanker lijden.
* Branden zijn ontstaan doordat met de Gazastrook-vliegers en ballonbommen door terroristen zijn afgeschoten.
*Ongeveer 8000 Ethiopische Joden bereiden zich voor om zich in Israel te vestigen. Dat is bijna het totale aantal.

2. Hongarije
Premier Orban ontmoet premier Merkel in Berlijn. Hij geeft haar door geen enkele asielzoeker op te nemen.
De Hongaarse premier Viktor Orban bezoekt ook Israel. De relatie wordt gepromoot en de EU-relatie verbeterd. En er wordt gewerkt tegen antisemitisme. Een bezoek van 3 dagen.

3. De EU
De Europese delegatie wordt door de Palestijnen niet ontvangen. De EU is kwaad omdat de Palestijnen weigeren te tonen hoe zij de subsidies besteden.

4. Kosten van terrorisme
Duitsland 20 miljard euro
Engeland 94
Frankrijk 43
Spanje 41
Dit heeft natuurlijk een grote invloed op de handel en de samenleving

5. Amerika
* Volgens Amerikaans onderzoek is Israel het 8e sterke land in de wereld, USA is nr.1, Rusland nr.2, China nr.3. Onderzoek gepleegd in 80 landen.
* Het USA-Congres waarschuwt Bibi om geen afspraak te maken met Rusland over Syrië. Het congres vertrouwt Rusland niet wat betreft Syrië en Iran.
* President Trump heeft tijdens zijn bezoek aan Europa ook de Engelse premier May bezocht. Zij hebben een goede verstandhouding maar wel enkele meningsverschillen.

6. Sderot
Op 13/7 en 14/7 worden er op Sderot en het zuiden een groot aantal raketten afgeschoten. Bibi antwoordt. Hamas heeft 200 stuks afgevuurd. Bibi, Lieberman en opperbevelhebber Eizenkot beslissen om Hamas aan te pakken tot Hamas ophoudt. Er werd overigens ook een synagoge geraakt.
* Te veel kinderen zijn slachtoffers van de angst, het rennen naar schuilkelders, en de angst om te slapen.
Sinds eind maart zijn er ongeveer 800 brandstichtingen. Nu nog 30 per dag. Probleem: natuur vernield en luchtvervuiling. Vrede sluiten is niet mogelijk. Heel bewust zijn de Arabieren zo bezig.
* Bibi bezoekt ook Sderot en de burgemeesters van de omliggende plaatsen. “Wij hebben besloten om te winnen. Zo denken de burgers en de militairen. Ook de regering en het leger,” aldus Bibi.

7. Rusland
Op 16/6 hebben president Trump en Putin een ontmoeting in Helsinki. Duidelijk werd tijdens een persconferentie gezegd dat de relatie met Israel uitstekend is. Ze gaan Israel beschermen, ook wat de relatie Israel-Syrië betreft ten opzichte van Iran.

8. Bomen
Hamas heeft veel bomen laten verbranden. Laten wij reageren door te geven en een bedrag te storten en zo meewerken om het hele land weer groen te maken.
In haar eigen blad geeft Hamas overigens wel door dat het de brandstichtingen veroordeelt.

9. Israel en nationaliteit
Op 18/7 is een Nationaliteitswet aangenomen.
a. Israel is de natie en de staat van het Joodse volk
b. Hebreeuws is de officiële taal
c. Jeruzalem is de hoofdstad
Bibi zegt dat deze wet belangrijk is voor het zionisme in de staat Israel.
De leden van de Israelisch-Arabische partij verscheurden deze wet in het parlement.

10. Het Midden-Oosten
De situatie is de afgelopen jaren veranderd. Iran heeft niet de macht in handen. Rusland en Amerika hebben contact over Iran. Daardoor zijn er veel bedrijven, die dit land verlaten. Veel landen werken militair samen.

Stichting Lechaim
Sta mij toe een oprecht verzoek te doen om ons werk, te weten steun geven aan slachtoffers van terreur, door een financiële bijdrage mogelijk te maken.
In het bijzonder in Sderot en omgeving komen we handen en financiën te kort.
Ieder bedrag wordt in dank aanvaard.
Als u de kinderen gedurende bepaalde momenten zou zien, dan begrijpt u wat ik vraag.
Dank in het bijzonder namens de slachtoffertjes van terreur.
Shalom en een goede zondag gewenst

* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.

Harry’s focus op Israel 674

Israel, 14 juli 2018

Beste vrienden,

Terwijl we de sabbat vieren, een dag van rust, is het hier in het zuiden allesbehalve rustig.

Vanaf vanmorgen drie uur worden er onophoudelijk raketten vanuit Gaza op Israël afgeschoten. De kinderen in Sderot zitten in de schuilkelders en mogen er niet uit. Een troosteloze situatie waar geen eind aan lijkt te komen.

U weet dat ik u het weekend nooit stoor, maar dit is een noodsituatie. Het liefst zou ik in mijn auto stappen om de kinderen in Sderot speelgoed te brengen. Doet u mee! Helpt u ons, zodat de stichting geld kan storten voor Odelia, en zij de kinderen in Sderot kan verwennen met een cadeautje. Ze verdienen het.

Shalom en groet

Harry’s focus op Israel 673

Israel, 6 juli 2018

Beste ontvanger en lezer,
Zoals bekend wordt de Focus gebruikt om het politieke nieuws van Israel, en informatie over het gebied waar Israel bij betrokken is. Natuurlijk ook het werk van onze stichting Lechaim.
Wij doen ons best om de slachtoffers van terreur in Israel de nodige steun te geven.Gedurende de afgelopen weken hebben wij te doen met branden welke aangestoken worden door jonge Arabische terroristen. Behalve natuurlijk het gevaar voor de huizen, de bossen en de scholen, hebben we te doen met de angst van de kinderen die naar school moeten. Dus naast de grote groep slachtoffers is er een groep bijgekomen.

Daarom vraag ik u allen: help ons met de financiering. De slachtoffers zijn voornamelijk in het zuiden waar wij als stichting toch al veel contacten hebben. De regering heeft een groot aantal militairen ingezet om een zo veilig mogelijke grens met de Gazastrook te hebben.
Dat de droogte invloed heeft op de branden is een duidelijke zaak. Ook hier vragen wij een extra aandacht voor. Een zware periode, zeker voor de diverse boerderijen, die moeten meewerken aan de verdere ontwikkeling van dit gebied.

Iran beschuldigt Israel dat het de wolken boven Iran wegblaast, opdat het niet zal regenen. Een gecompliceerde situatie. Israel heeft eerder aangeboden Iran te helpen met het produceren van water. Maar een probleem is: Israeli’s mogen niet in Iran verblijven.

Afgelopen week waren er 3 aardbevingen in het noorden. Over schade is niets bekend.

President Putin ontmoet minister Netanyahu in Moskou. Enkele dagen later ontmoet Putin president Trump in Helsinki.

Op 3/7 waren Bibi en zijn vrouw Sarah ‘s avonds aanwezig bij de viering van de Amerikaanse onafhankelijkheidsdag. Dit jaar belangrijk vanwege de verhuizing van de ambassade naar Jeruzalem. Niet vergeten dat Bibi ook minister van BuZa is. Beiden vechten voor veiligheid en democratie.
Ondanks de kritiek op Bibi zou hij bij eventuele verkiezingen vandaag minister president blijven. Hij is ook een perfecte leider en heeft Israel een belangrijk land gemaakt.
Het IDF, het Israelische leger, stuurt een groot aantal vrachtwagens met goederen naar de Syrische vluchtelingen.

Australie geeft minder financiën aan de PA. De reden is het feit dat dit geld gebruikt wordt voor terrorisme.
Rusland zal haar ambassade verhuizen naar Jeruzalem. Dit niet eerder dan wanneer de beide landen hun problemen hebben opgelost.
Israel blijft denkelijk lid van de UNESCO. Het afgelopen jaar zijn namelijk geen resoluties tegen Israel aangenomen.
Bibi heeft ook een ontmoeting met koning Abdullah. Discussie over het organiseren van rust in het Midden-Oosten.

Zoals eerder doorgegeven is er gelukkig weinig nieuws dat ook voor u van belang zou kunnen zijn.
Ik ben zo vrij om wel nogmaals aan u door te geven dat wij als stichting de opdracht hebben slachtoffers van terreur financieel te steunen. Zonder u is dat moeilijk.
Onze bankrekening: stichting Lechaim NL87RABO0117723800
Geef bij betaling aan als u ook een boom wilt laten planten.
Een prettig weekend gewenst.
Shalom en groet

Harry’s focus op Israel 672

Israel, 29 juni 2018

Geachte lezer,

De grote vraag vandaag is of er over het nieuws moet worden geschreven of over de wereldkampioenschappen voetbal. Wanneer we het grote aantal toeschouwers tijdens de wedstrijden zien, de reportages en de verslagen in de kranten, op de tv en de radio, dan kunnen alle (inter)nationale politici daar nog veel van leren.
Tijdens een wedstrijd wordt er met 22 atleten gestreden en is er 1 scheidsrechter waarnaar geluisterd wordt. Het spelsysteem wordt intern doorgenomen.
Als we dit in de politiek doen en ons beleid uitstippelen, en uiteindelijk doen wat de scheidsrechter, bijgestaan door de grensrechters beslissen, dan kan het woord “oorlog” uit het woordenboek verdwijnen.

We leven in de vakantieperiode en dat is ook te constateren in het nieuws. Hoewel ik verzuip in het aantal mails en telefoontjes dat ik dagelijks ontvang, zie ik amper onderwerpen, die de moeite waard zijn aan u door te geven.
Duidelijk is wel dat Israel o.l.v. onze premier Bibi Netanyahu belangrijke contacten heeft gerealiseerd met een groot aantal landen en dat mede daardoor de sfeer in het Midden-Oosten ook wat betreft Israel bijzonder gunstig is. Jammergenoeg is het leven langs de grens met Gaza niet onder controle en zijn er dag en nacht conflicten. Maar Israel reageert op iedere Palestijns-Arabische actie en we mogen verwachten dat Abu Mazen eindelijk na jaren zijn verstand gaat gebruiken en zonder eisen vooraf
met Bibi gaat onderhandelen.

Wat sfeer betreft is het toch wel de moeite waard te vermelden dat 25 Joden en moslims samen op een tandem in Berlijn fietsen. Men wil samen kunnen wonen, men wil vrede.
Kinderen langs de Gazastrook reageren op de aanvallen van de Palestijnen, die met ballonnen enz. brand veroorzaken. De Israelische kinderen schieten terug, maar niet met geschut dat doden veroorzaakt, maar met snoep. Zij willen vrede.

Israel bestaat 70 jaar en heeft een bijzonder land opgebouwd. In 1948 was het een zandland. Vandaag is het een groen land en wordt er nog dagelijks aan gewerkt om bomen te planten. Het gaat vandaag voornamelijk nog om de zandgebieden in het Zuiden, in de omgeving van Beersheva. Ook de brandbommen, die door terroristen in dit gebied branden veroorzaken. De nieuw-gepote wortels hebben ongeveer 15 jaar nodig om weer voor een normale situatie te zorgen.
Het aantal vakantiegangers is enorm. Zij zijn verbaasd over de schoonheid van dit kleine landje.

De Engelse prins William bezocht op 25 juni Israel. Het is het eerste bezoek van een lid van de Engelse koninklijke familie aan Israel. Hij kwam via Jordanië en wil een duidelijke indruk krijgen van het gebeuren in het M-O. Hij bezoekt dan ook alle belangrijke historische gebouwen en heeft ontmoetingen met diverse belangrijke politici.
Tevens tracht hij een ontmoeting te organiseren tussen Bibi en Abu Mazen.Tijdens zijn bezoek aan Ramallah voetbalde hij met de Palestijns-Arabische kinderen

Israel
* Bibi reageert op de voetbalwedstrijd Iran-Portugal. Hij complimenteert Iran en hoopt de dag mee te mogen maken dat Israel tegen Iran speelt.
* Een groep Israelische doktoren is naar Guatemala gestuurd om de slachtoffers van vulkanen te behandelen.
* Bibi heeft een ontmoeting gehad met de Bulgaarse premier Borisov in Jeruzalem. Dit inclusief delegaties, die de bekende onderwerpen behandelden.
* Bibi heeft ook een gesprek in Singapore met president Trump gehad. Duidelijk is dat de relatie Israel-Amerika perfect is.
* Israel investeert miljoenen in Palestijnse wijken van Oost-Jeruzalem.Ook hier dus maatregelen om de samenleving tussen Joden en moslims te verbeteren.
* Wij leven in een land van vrijheid, geluk, cultuur, religie. Wij voeden de jeugd op door intelligente leiders, die vrede opbouwen.

Heel bewust ontvangt u vandaag een algemeen beeld van de situatie. Ik vraag namelijk ook heel bewust en serieus uw steun voor het werk van onze stichting Lechaim.
Zoals eerder geschreven is de algemene situatie redelijk goed, maar vallen er toch dagelijks slachtoffers door het terrorisme en de branden.
De laatste weken zijn de donaties matig. Indien u in de positie bent, help ons, opdat wij de onschuldige slachtoffertjes kunnen begeleiden.
Dank bij voorbaat
Groet en shalom

Harry’s focus op Israel 671

Israel, 20 juni 2018

Geachte lezer,

Vanmorgen vanuit Gaza vijfenveertig raketten op Israël.
Een afschuwelijke werkelijkheid

Al jaren ontvangt u van mij vrijwel wekelijks een nieuwsbrief. Soms wat langer, dan weer wat korter. We zitten inmiddels op nummer 671. Bijna vanaf het begin doe ik steeds weer een oproep aan u om geld te geven voor slachtoffers van terreur. Het zijn slechts woorden, dat ben ik me zeer bewust. Maar het is nu eenmaal niet zo dat ik u allen de situatie van dichtbij kan laten zien.
Toch wil ik u (helaas wederom) meenemen naar de afschuwelijke werkelijkheid van het zuiden die al veel te lang aan de gang is.

Ook de afgelopen dagen – en ik weet het dit haalt het internationale nieuws niet – worden de kinderen in het zuiden iedere morgen wakker gemaakt door luchtalarmen. Dat betekent bijvoorbeeld in Sderot dat ze daar een paar luttele seconden hebben om naar een veilige plek te komen.
Traumatische ervaringen en ik herhaal mijn woorden nog eens, een afschuwelijke werkelijkheid.

Ik woon met mijn vrouw in het centrum van Israël. Terwijl ik u schrijf staat mijn raam open. Buiten hoor ik vrolijke kinderen spelen in de crèche. Ik ga zo ontbijten met mijn vrouw. Het leven in de rest van Israël gaat gewoon door. Maar in het zuiden is het een voortdurende kwelling voor iedereen die er woont. We kunnen het niet negeren. Het is onze plicht te helpen.

Dagelijks komen er slachtoffers van terreur bij … help ons hen een beter bestaan te geven. Ieder mens heeft daar recht op. Ik ga het u niet vragen, u weet wat te doen!

Shalom,
Harry Nihom

Harry’s focus op Israel 670

Israel, 10 juni 2018

Geachte lezer,

Om vandaag een duidelijk begin te hebben is niet eenvoudig. Er zijn overal ontmoetingen welke als doel hebben om een normaal vredig leven te hebben. Maar als we om ons heen kijken dan verspillen we tijd. Wij, oftewel onze internationale leiders, hebben blijkbaar de moed niet om een beleid uit te stippelen en dat praktisch uit te voeren.

Het is ook een lacher dat b.v. de voetbalwedstrijd Israel-Argentinië niet gespeeld wordt omdat Argentijnse spelers door landgenoten gedwongen worden niet deel te nemen. In Argentinië wonen nu 200.000 Joden. 30 jaar geleden 350.000.

U ontvangt vandaag een kort overzicht van het nieuws. Zoals al eerder vermeld zijn er geen grote gevechten, maar voornamelijk “man tegen man”. Dat geeft aan dat de Arabieren/Palestijnen beginnen te begrijpen dat o.l.v. Bibi Netanyahu Israel sterk militair gegroeid is en haar bevolking goed beschermt.

Het is een droeve zaak dat het aantal slachtoffers van terreur nog niet minder wordt. Ik doe een beroep op u allen om ons de nodige financiële steun te geven.
We moeten niet vergeten dat langs de grens van Gaza niet alleen gevochten wordt, maar ook met raketten geschoten.
Onze huidige voortreffelijke minister-president heeft samen met zijn voorgangers politiek, zakelijk en sociaal een goed land opgebouwd.

Ik verzoek u bijgaand verhaal te bekijken. U ziet dan onze hoofdstad JERUZALEM ca. 50 jaar geleden en vandaag: http://www.bac.org.il/specials/project/mhvbrym-lha-yhdyv/article/jerusalem-en (Wel steeds op het knopje in de foto drukken). Conclusie: er is gevochten en tegelijkertijd het land opgebouwd.

Wij steunen de slachtoffers van het terrorisme. Dat lukt ons niet zonder u.
Onze oprechte dank en wees er zeker van dat u iets bijzonder goeds doet.
Namen het Lechaimbestuur shalom en oprechte dank.

Harry’s focus op Israel 669

Israel, 18 mei 2018

Geachte lezer,

De diverse evenementen in Israel geven aan dat het leven behoorlijk veranderd is. We zullen toch nooit vergeten dat het vieren van “70 jaar Israel” in zulk een ontspannen sfeer plaatsvond. En als we ons dan ook realiseren dat dan ook veel landen hun ambassade zich in Jeruzalem zullen gaan vestigen, en dat het internationale Italiaanse wielertoernooi in Jeruzalem is gestart, en dat het Songfestival door een Israelische is gewonnen, dan zouden we mogen zeggen: we leven in een bijzonder rustig, veilig land. We moeten echter wel met beide benen op de grond staan en niet vergeten dat de situatie in het Noorden en langs de grens met Gaza een oorlogssituatie is.

1. Alvorens gedetailleerder diverse onderwerpen door te nemen, doe ik een dringend beroep op u om ons werk te steunen. De slachtoffers van het terrorisme blijven slachtoffer, ook als er niet meer geschoten wordt en geen raketten meer worden afgevuurd.

2. President Trump ziet de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea ten einde lopen. Hij heeft in de komende weken een ontmoeting met Kim Jong Un. De Japanse premier ABE is ook redelijk positief. Hij hoopt op nucleaire ontwapening van Noord-Korea. Een eerste ontmoeting sinds 10 jaar. De Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in heeft zijn aanwezigheid eveneens toegezegd.

3. Bibi en echtgenote waren op 16/5 aanwezig bij de opening van de ambassade van Guatemala in Jeruzalem. Bibi verwelkomde de hele delegatie. Aanwezig waren dozijnen officials en diplomaten. Bibi heeft met president Morales een apart onderhoud.
* Bibi heeft op 17/5 een ontmoeting met president Juda Carlos Varela. Overeengekomen is een algemene handelsovereenkomst. Bibi bevestigt de ontmoeting die in New York was afgesproken.
* Op 19/5 begint Sjavoeot, het Joodse wekenfeest en Pinksteren.
* Tussen 8 en 19 mei is in Tel Aviv een grote landbouwbeurs. Deze is een van de belangrijkste in de wereld.

4. Abu Mazen heeft zijn ambassadeur uit Amerika teruggeroepen. Turkije deed dit eveneens, uit Amerika en Israel vanwege Hamas-donatie.

5. Op 8/5 heeft IAF weer een aanval op de Golan van Iran voorkomen. Amerika trekt zich terug uit de atoomenergie-deal.
* Israel heeft bijna alle militaire Syrische centra vernietigd, aldus minister Lieberman.

6. In Amsterdam wordt het “Glatt Kosher” restaurant gesloten volgens de eigenaar, als de gemeente geen veiligheidsmaatregelen neemt.

Tijdgebrek en ziekte geven u een beperkt overzicht. Dat wordt volgende week ingehaald.
Wel herhaal ik vandaag mijn oproep om mee te werken aan het geven van de noodzakelijke steun om de slachtoffers van terreur te begeleiden. Denkelijk door de diverse feesten, vakanties en herdenkingen heeft onze stichting wat minder financiën ontvangen dan gebruikelijk. Ik hoop volgende week een beter verhaal te kunnen toevoegen.

Prettige Pinksterdagen gewenst en shalom,

Harry’s focus op Israel 668

Israel, 27 april 2018

Geachte lezer,

Ik ben bijzonder onder de indruk van de vele positieve reacties op de vorige week aan u gestuurde focus. Het aantal was te groot om ieder privé te bedanken.
Het is wel een aanmoediging om door te gaan met u op de hoogte te houden van de ervaringen in het Midden-Oosten en van de vaak onbegrijpelijke zaken, zoals het antisemitisme. Heel bijzonder is wel het gegeven dat steeds meer landen een goede relatie aanknopen met het Heilige Land, en zakelijk en politiek hechter aan de slag gaan.

1. Hamas
Deze terreurgroep heeft interne ruzie, en tevens in het bijzonder langs de grens van de Gazastrook. Ruzie tussen de linkse leider van de terreurgroep van de Hamas en de rechtse politie relatie. En dat is erger door het verschil van ervaring over de ruil van gevangenen en de blokkade van geld.

2. Amerika
* De Amerikaanse delegatie van 250 personen, bestaande uit 40 politie-agenten en 210 andere belangrijke figuren, komen naar Israel om de opening van de ambassade in Jeruzalem bij te wonen.
* Speciale vluchten worden uitgevoerd om de lege zandvelden in de Negev met graszaad vruchtbaar te maken en dus te begroenen.
* President Trump feliciteert Israel met haar 70e verjaardag. Hij zegt o.a.: wij hebben geen betere vrienden.
* Het congres wil meer controle over de oorlogen in het Midden-Oosten.

3. Israel
* Israel is een wereldleider op technologisch gebied. Wel heeft het nog grote problemen wat betreft de armoede. Nu is er nog een te hoog percentage dat met honger naar bed gaat.
* Op 18 april 1948 is Israel bevrijd en zelfstandig geworden. Gedurende deze periode worden op Jom Hazikaron herdacht de 33645 soldaten die werden gedood tijdens de vrijheidsoorlog. Op deze dag bezoeken 1.5 miljoen Israeli’s de begraafplaatsen.
* Men wordt ook opgeroepen om bomen te planten. 70 stuks per groep vanwege
het bestaan van deze herboren staat. Velen hebben die dag een barbeque als traditie. Men heeft immers o.l.v. Mozes 40 jaar gelopen om zich in het door G-d gegeven land te vestigen. Deze dagen zouden eigenlijk de juiste dagen zijn om over vrede te praten. Maar de PA heeft onaanvaardbare eisen.

4. Israel kort
* Koeweit en Saoedi Arabië hebben veel jaren in het geheim moslim-organisaties en o.a. moskeeën gefinancierd. Dat is nu gestopt. Dat werd dan ook tijd. Afgelopen 4 jaar kwamen er beduidend meer moskeeën. En ook o.a. imams.
* Het is toch wel uniek dat de Giro d’Italia dit jaar in Israel start. 3 etappes door het hele land. Het begint op 4/5 in Jeruzalem en Haifa en Tel Aviv. De 3e etappe van Beersheva naar Eilat.
* Dat er dan ook nog een Tour de France wordt gefietst en dit weekend de Europese kampioenschappen Judo in Tel Aviv worden gehouden, toont toch wel aan dat de wereld ons land als een normaal, maar wel bijzonder land beschouwt.
* Politieke leiders van Honduras en Israel hebben elkander ontmoet en zullen hun relatie hechter maken. Na deze ontmoeting heeft dit land beslist haar ambassade te verhuizen naar Jeruzalem.
* Duitsland weigert Jeruzalem als hoofdstad te erkennen. Dit zelfs na 70 jaar. Mevrouw Merkel zou eens moeten kijken naar de USA en veel andere landen. Zij heeft de Joden in Duitsland wel verzocht een kipa (hoofdbedekking) te blijven dragen.
* De Roemeense regering gaat akkoord met het verhuizen van haar ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem. De Roemeense Minister van BuZa ontmoette minister Hotovely en vond deze beslissing belangrijk, omdat ook de USA verhuist.
* Onderzoeken geven aan dat de huidige Israelische regering een goed beleid voert. Een en ander is ook duidelijk zichtbaar door de relaties met veel landen.

5. Stichting Lechaim
Jammergenoeg hebben we te veel slachtoffers van terreur. Deze groep moeten we begeleiden en er alles aan doen om hen zo goed als mogelijk weer in het dagelijks leven te krijgen. Help ons hiermee. Ieder bedrag is welkom en wordt met dank door het bestuur geaccepteerd.
Groet en shalom

Harry’s focus op Israel 667

Israel, 18 april 2018

Geachte lezer,

Het is niet eenvoudig om vandaag een zinvolle Focus samen te stellen. De situatie in het Midden-Oosten is gevaarlijker geworden wat betreft Syrië, maar we zien dat de meeste Arabische en Palestijnse landen een relatie met Israel opbouwen om zakelijk voordeel te kunnen aanknopen. Het is ook duidelijk te zien aan de verslaggeving. De journalisten schrijven langere artikelen en regeringen zijn bezig om op politiek gebied hechter met elkander te kunnen werken.
Dat wil dus niet zeggen dat het allemaal en overal 100% vrede is. Langs de Syrische grens en langs de Gazastrook zijn iedere dag gevechten en daar heeft Israel bijna haar hele leger liggen.
Zoals Bibi zegt: ons volk moet beschermd worden. Dat Israel er routine mee heeft, was duidelijk te constateren tijdens het 4 avonden lange optreden van het gezelschap van André Rieu met iedere avond de zaal totaal uitverkocht. Alle 7000 toeschouwers evenals de werkers hebben geen negatief gevoel gehad wat betreft de beveiliging.
Zoals vorige week al vermeld was het optreden van de 120 artiesten een gouden medaille waard en de organisatoren diamant. Duidelijk was dat dit optreden vrede uitstraalde. Geen wanklank in en buiten de zaal en ieder genietend van de muziek en het dansen en zingen en dat onder de geweldige leiding van André Rieu.

1. Israel en Amerika
Bibi geeft op 14/4 ‘s avonds een verklaring af: “Een jaar geleden gaf ik de volledige steun aan president Trump, die de beslissing had genomen om indien nuttig, chemische wapens te gebruiken. Mijn besluit om steun te geven, blijft evenals die van Amerika, ook ongewijzigd.
Vanmorgen is onder leiding van Trump met Frankrijk en Engeland ook het besluit genomen dat het beleid wat betreft Iran en Syrië niet wordt gewijzigd.
Wat betreft het gevecht tussen China en Amerika kan worden geconstateerd dat China niet de zwakste is. Maar Trump wil voorkomen dat zijn land zou verliezen met eigen wapens.
Met grote meerderheid is door het congres beslist dat de Amerikaanse ambassade verplaatst wordt naar Jeruzalem.”

2. Het leger
* Op 18/4 is de Herdenkingsdag van de gevallen en gewonde militairen. Dat is dus de groep die Israel heeft verdedigd en dat nu nog doet. Eveneens voor de slachtoffers van de bevolking. De klemtoon ligt op de slachtoffers in 1948.
De bevolking bestaat vandaag na 70 jaar uit 8.8 miljoen, oftewel 42% van de Joodse wereld.
* Het IDF heeft een tunnel van 4 km van Gaza tot Nahal Oz vernietigd. De 5e en langste tot nu toe.
Bibi zegt dat als de Arabieren toen hun wapens hadden neergelegd er nu geen geweld zou zijn. Als Israel toen de wapens had neergelegd, dan hadden we nu geen Israel meer.
* Het Israelische leger is totaal paraat. Reden: het Israelische leger heeft in centraal Syrië een Iraanse luchtmachtbasis gebombardeerd. Iran wil tegenmaatregelen nemen. Dat wil Israel voorkomen.

3. Syrië
Door de luchtaanvallen op Syrië is Bashar Assad vastberaden om zijn vijand te verpletteren.
Israel denkt dat Trump zijn plicht heeft gedaan. Maar Iran is in Syrië toch nog een gevaar.

4. Amerika
Ambassadeur David Friedman zegt tijdens een interview dat het geduld van het Witte Huis op is wat betreft Abu Mazen. Ook wat betreft de houding van de Palestijnen langs de Gazagrens. Afgelopen week waren er 4 incidenten, terwijl het IDF alert is.

5. Israel
* Israel wil een zetel in de Veiligheidsraad. Duitsland ook. Een gecompliceerde zaak. Dus afwachten. Israel en Duitsland hebben een goede relatie.
* Bibi bedankt de Amerikaanse regering omdat Amerika de financiële steun verlaagt. Dit geld wordt gebruikt om de terreur te steunen.
* Bibi had op 25/3 hoge koorts en moest zwaar hoesten. Hij is naar een ziekenhuis in Jeruzalem gestuurd. De 68 jarige premier is totaal onderzocht en weer naar huis gestuurd.

6. Turkije
Erdogan roept op om een leger van Moslims te vormen. En dat om Israel aan te vallen.Het zijn 58 landen.

7.Jordanië
De relatie tussen beide landen is goed. Dat is ook nu te zien doordat Israel een nieuwe ambassadeur,
Amir Weissbrod in Jordanië heeft benoemd. Hij spreekt vloeiend Arabisch en heeft ervaring.

8. Bulgarije
In Jeruzalem is een ontmoeting van Bibi met de Bulgaarse president. Bibi waarschuwt voor de ontwikkeling van de atoombom. Afgesproken is om hechter samen te werken op gebied van technologie en handel. President Radev dankt Bibi voor de warme ontvangst en feliciteert hem met de
70e verjaardag van Israel. Geweldig ook dat wij gaan samenwerken om het terrorisme te bestrijden.

9. Judoka
Tijdens het judoka-tournooi in Marokko heeft de Israelische judoka, de 23-jarige Timna, goud gewonnen, Daarna is het Hatikva gespeeld en de Israelische vlag gehesen.
Een andere Israeli won brons (3e prijs).

Israel kort
** In mei begint in Israel de Giro d’Italia. Dit is de eerste keer. Wel heel bijzonder.
** Op 12 april was de Jom Hashoah. Om 10.00 uur was alles stil. Hiermee werden de Holocaust-slachtoffers herdacht
** Guatemala gaat in mei haar ambassade naar Jeruzalem verplaatsen.
** Onderzoeken geven aan dat de Likoed-partij vandaag de grootste in Israel zou zijn. Gelukkig blijkt het volk Bibi dan toch een goede 1e minister te vinden.

Beste lezer, gisteravond gingen de sirenes af. Het begin van de jaarlijkse herdenking. Vanmorgen nogmaals de sirene. Ook is er steeds duidelijk in het hele land een herdenking.
Morgen vieren we de onafhankelijksdag, Israel 70 jaar onafhankelijk. Dat is feest in het hele land.
Sta mij toe te wijzen op het werk van onze stichting Lechaim. Wij trachten de slachtoffers van terreur een beter leven te geven. Ik verzoek u ons daarmee te helpen.
Ik wens u een goede week toe en steun mij a.u.b. in ons noodzakelijke werk.

Harry’s focus op Israel 666

Israel, 16 maart 2018

Geachte lezer,

Zoals in eerder gestuurde Focussen doorgegeven, was het mij niet mogelijk een “normale” focus samen te stellen en te versturen. Ik hoop dat dit wel weer mogelijk zal zijn over 2 weken.
Ik was erg onder de indruk van de reacties op het gooien van een steen tegen de ruit van een kosher restaurant in Amsterdam. Aangezien zelfs de gemeenteraad nu een motie heeft aangenomen, mogen we concluderen dat Israel aan de stad en het hele land een goede bondgenoot heeft.
Het is dus eigenlijk bijzonder om als Nederlander in Israel te wonen.

Het is ook bijzonder positief om te concluderen dat Israel economisch en politiek een sterk land is geworden. Jammergenoeg is niets helemaal volmaakt. We denken ondermeer aan de beveiliging. Ook al zijn we sterk, er zijn nog steeds momenten van angst. Hulp blijft nodig. Kijk deze toegevoegde beelden in Sderot en omgeving: https://www.youtube.com/watch?v=MnKGaPpyygI (een video van onze website…).

Over 14 dagen is het Pesach (Joods Pasen). Ik doe een dringend beroep op u om stichting Lechaim te steunen, opdat wij in het bijzonder de slachtoffers van terreur Pesach kunnen laten vieren zoals dat officieel is voorgeschreven.
Namens het bestuur oprechte dank,
Harry.