Harry’s focus op Israel 669

Israel, 18 mei 2018

Geachte lezer,

De diverse evenementen in Israel geven aan dat het leven behoorlijk veranderd is. We zullen toch nooit vergeten dat het vieren van “70 jaar Israel” in zulk een ontspannen sfeer plaatsvond. En als we ons dan ook realiseren dat dan ook veel landen hun ambassade zich in Jeruzalem zullen gaan vestigen, en dat het internationale Italiaanse wielertoernooi in Jeruzalem is gestart, en dat het Songfestival door een Israelische is gewonnen, dan zouden we mogen zeggen: we leven in een bijzonder rustig, veilig land. We moeten echter wel met beide benen op de grond staan en niet vergeten dat de situatie in het Noorden en langs de grens met Gaza een oorlogssituatie is.

1. Alvorens gedetailleerder diverse onderwerpen door te nemen, doe ik een dringend beroep op u om ons werk te steunen. De slachtoffers van het terrorisme blijven slachtoffer, ook als er niet meer geschoten wordt en geen raketten meer worden afgevuurd.

2. President Trump ziet de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea ten einde lopen. Hij heeft in de komende weken een ontmoeting met Kim Jong Un. De Japanse premier ABE is ook redelijk positief. Hij hoopt op nucleaire ontwapening van Noord-Korea. Een eerste ontmoeting sinds 10 jaar. De Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in heeft zijn aanwezigheid eveneens toegezegd.

3. Bibi en echtgenote waren op 16/5 aanwezig bij de opening van de ambassade van Guatemala in Jeruzalem. Bibi verwelkomde de hele delegatie. Aanwezig waren dozijnen officials en diplomaten. Bibi heeft met president Morales een apart onderhoud.
* Bibi heeft op 17/5 een ontmoeting met president Juda Carlos Varela. Overeengekomen is een algemene handelsovereenkomst. Bibi bevestigt de ontmoeting die in New York was afgesproken.
* Op 19/5 begint Sjavoeot, het Joodse wekenfeest en Pinksteren.
* Tussen 8 en 19 mei is in Tel Aviv een grote landbouwbeurs. Deze is een van de belangrijkste in de wereld.

4. Abu Mazen heeft zijn ambassadeur uit Amerika teruggeroepen. Turkije deed dit eveneens, uit Amerika en Israel vanwege Hamas-donatie.

5. Op 8/5 heeft IAF weer een aanval op de Golan van Iran voorkomen. Amerika trekt zich terug uit de atoomenergie-deal.
* Israel heeft bijna alle militaire Syrische centra vernietigd, aldus minister Lieberman.

6. In Amsterdam wordt het “Glatt Kosher” restaurant gesloten volgens de eigenaar, als de gemeente geen veiligheidsmaatregelen neemt.

Tijdgebrek en ziekte geven u een beperkt overzicht. Dat wordt volgende week ingehaald.
Wel herhaal ik vandaag mijn oproep om mee te werken aan het geven van de noodzakelijke steun om de slachtoffers van terreur te begeleiden. Denkelijk door de diverse feesten, vakanties en herdenkingen heeft onze stichting wat minder financiën ontvangen dan gebruikelijk. Ik hoop volgende week een beter verhaal te kunnen toevoegen.

Prettige Pinksterdagen gewenst en shalom,

* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.

Harry’s focus op Israel 668

Israel, 27 april 2018

Geachte lezer,

Ik ben bijzonder onder de indruk van de vele positieve reacties op de vorige week aan u gestuurde focus. Het aantal was te groot om ieder privé te bedanken.
Het is wel een aanmoediging om door te gaan met u op de hoogte te houden van de ervaringen in het Midden-Oosten en van de vaak onbegrijpelijke zaken, zoals het antisemitisme. Heel bijzonder is wel het gegeven dat steeds meer landen een goede relatie aanknopen met het Heilige Land, en zakelijk en politiek hechter aan de slag gaan.

1. Hamas
Deze terreurgroep heeft interne ruzie, en tevens in het bijzonder langs de grens van de Gazastrook. Ruzie tussen de linkse leider van de terreurgroep van de Hamas en de rechtse politie relatie. En dat is erger door het verschil van ervaring over de ruil van gevangenen en de blokkade van geld.

2. Amerika
* De Amerikaanse delegatie van 250 personen, bestaande uit 40 politie-agenten en 210 andere belangrijke figuren, komen naar Israel om de opening van de ambassade in Jeruzalem bij te wonen.
* Speciale vluchten worden uitgevoerd om de lege zandvelden in de Negev met graszaad vruchtbaar te maken en dus te begroenen.
* President Trump feliciteert Israel met haar 70e verjaardag. Hij zegt o.a.: wij hebben geen betere vrienden.
* Het congres wil meer controle over de oorlogen in het Midden-Oosten.

3. Israel
* Israel is een wereldleider op technologisch gebied. Wel heeft het nog grote problemen wat betreft de armoede. Nu is er nog een te hoog percentage dat met honger naar bed gaat.
* Op 18 april 1948 is Israel bevrijd en zelfstandig geworden. Gedurende deze periode worden op Jom Hazikaron herdacht de 33645 soldaten die werden gedood tijdens de vrijheidsoorlog. Op deze dag bezoeken 1.5 miljoen Israeli’s de begraafplaatsen.
* Men wordt ook opgeroepen om bomen te planten. 70 stuks per groep vanwege
het bestaan van deze herboren staat. Velen hebben die dag een barbeque als traditie. Men heeft immers o.l.v. Mozes 40 jaar gelopen om zich in het door G-d gegeven land te vestigen. Deze dagen zouden eigenlijk de juiste dagen zijn om over vrede te praten. Maar de PA heeft onaanvaardbare eisen.

4. Israel kort
* Koeweit en Saoedi Arabië hebben veel jaren in het geheim moslim-organisaties en o.a. moskeeën gefinancierd. Dat is nu gestopt. Dat werd dan ook tijd. Afgelopen 4 jaar kwamen er beduidend meer moskeeën. En ook o.a. imams.
* Het is toch wel uniek dat de Giro d’Italia dit jaar in Israel start. 3 etappes door het hele land. Het begint op 4/5 in Jeruzalem en Haifa en Tel Aviv. De 3e etappe van Beersheva naar Eilat.
* Dat er dan ook nog een Tour de France wordt gefietst en dit weekend de Europese kampioenschappen Judo in Tel Aviv worden gehouden, toont toch wel aan dat de wereld ons land als een normaal, maar wel bijzonder land beschouwt.
* Politieke leiders van Honduras en Israel hebben elkander ontmoet en zullen hun relatie hechter maken. Na deze ontmoeting heeft dit land beslist haar ambassade te verhuizen naar Jeruzalem.
* Duitsland weigert Jeruzalem als hoofdstad te erkennen. Dit zelfs na 70 jaar. Mevrouw Merkel zou eens moeten kijken naar de USA en veel andere landen. Zij heeft de Joden in Duitsland wel verzocht een kipa (hoofdbedekking) te blijven dragen.
* De Roemeense regering gaat akkoord met het verhuizen van haar ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem. De Roemeense Minister van BuZa ontmoette minister Hotovely en vond deze beslissing belangrijk, omdat ook de USA verhuist.
* Onderzoeken geven aan dat de huidige Israelische regering een goed beleid voert. Een en ander is ook duidelijk zichtbaar door de relaties met veel landen.

5. Stichting Lechaim
Jammergenoeg hebben we te veel slachtoffers van terreur. Deze groep moeten we begeleiden en er alles aan doen om hen zo goed als mogelijk weer in het dagelijks leven te krijgen. Help ons hiermee. Ieder bedrag is welkom en wordt met dank door het bestuur geaccepteerd.
Groet en shalom

Harry’s focus op Israel 667

Israel, 18 april 2018

Geachte lezer,

Het is niet eenvoudig om vandaag een zinvolle Focus samen te stellen. De situatie in het Midden-Oosten is gevaarlijker geworden wat betreft Syrië, maar we zien dat de meeste Arabische en Palestijnse landen een relatie met Israel opbouwen om zakelijk voordeel te kunnen aanknopen. Het is ook duidelijk te zien aan de verslaggeving. De journalisten schrijven langere artikelen en regeringen zijn bezig om op politiek gebied hechter met elkander te kunnen werken.
Dat wil dus niet zeggen dat het allemaal en overal 100% vrede is. Langs de Syrische grens en langs de Gazastrook zijn iedere dag gevechten en daar heeft Israel bijna haar hele leger liggen.
Zoals Bibi zegt: ons volk moet beschermd worden. Dat Israel er routine mee heeft, was duidelijk te constateren tijdens het 4 avonden lange optreden van het gezelschap van André Rieu met iedere avond de zaal totaal uitverkocht. Alle 7000 toeschouwers evenals de werkers hebben geen negatief gevoel gehad wat betreft de beveiliging.
Zoals vorige week al vermeld was het optreden van de 120 artiesten een gouden medaille waard en de organisatoren diamant. Duidelijk was dat dit optreden vrede uitstraalde. Geen wanklank in en buiten de zaal en ieder genietend van de muziek en het dansen en zingen en dat onder de geweldige leiding van André Rieu.

1. Israel en Amerika
Bibi geeft op 14/4 ‘s avonds een verklaring af: “Een jaar geleden gaf ik de volledige steun aan president Trump, die de beslissing had genomen om indien nuttig, chemische wapens te gebruiken. Mijn besluit om steun te geven, blijft evenals die van Amerika, ook ongewijzigd.
Vanmorgen is onder leiding van Trump met Frankrijk en Engeland ook het besluit genomen dat het beleid wat betreft Iran en Syrië niet wordt gewijzigd.
Wat betreft het gevecht tussen China en Amerika kan worden geconstateerd dat China niet de zwakste is. Maar Trump wil voorkomen dat zijn land zou verliezen met eigen wapens.
Met grote meerderheid is door het congres beslist dat de Amerikaanse ambassade verplaatst wordt naar Jeruzalem.”

2. Het leger
* Op 18/4 is de Herdenkingsdag van de gevallen en gewonde militairen. Dat is dus de groep die Israel heeft verdedigd en dat nu nog doet. Eveneens voor de slachtoffers van de bevolking. De klemtoon ligt op de slachtoffers in 1948.
De bevolking bestaat vandaag na 70 jaar uit 8.8 miljoen, oftewel 42% van de Joodse wereld.
* Het IDF heeft een tunnel van 4 km van Gaza tot Nahal Oz vernietigd. De 5e en langste tot nu toe.
Bibi zegt dat als de Arabieren toen hun wapens hadden neergelegd er nu geen geweld zou zijn. Als Israel toen de wapens had neergelegd, dan hadden we nu geen Israel meer.
* Het Israelische leger is totaal paraat. Reden: het Israelische leger heeft in centraal Syrië een Iraanse luchtmachtbasis gebombardeerd. Iran wil tegenmaatregelen nemen. Dat wil Israel voorkomen.

3. Syrië
Door de luchtaanvallen op Syrië is Bashar Assad vastberaden om zijn vijand te verpletteren.
Israel denkt dat Trump zijn plicht heeft gedaan. Maar Iran is in Syrië toch nog een gevaar.

4. Amerika
Ambassadeur David Friedman zegt tijdens een interview dat het geduld van het Witte Huis op is wat betreft Abu Mazen. Ook wat betreft de houding van de Palestijnen langs de Gazagrens. Afgelopen week waren er 4 incidenten, terwijl het IDF alert is.

5. Israel
* Israel wil een zetel in de Veiligheidsraad. Duitsland ook. Een gecompliceerde zaak. Dus afwachten. Israel en Duitsland hebben een goede relatie.
* Bibi bedankt de Amerikaanse regering omdat Amerika de financiële steun verlaagt. Dit geld wordt gebruikt om de terreur te steunen.
* Bibi had op 25/3 hoge koorts en moest zwaar hoesten. Hij is naar een ziekenhuis in Jeruzalem gestuurd. De 68 jarige premier is totaal onderzocht en weer naar huis gestuurd.

6. Turkije
Erdogan roept op om een leger van Moslims te vormen. En dat om Israel aan te vallen.Het zijn 58 landen.

7.Jordanië
De relatie tussen beide landen is goed. Dat is ook nu te zien doordat Israel een nieuwe ambassadeur,
Amir Weissbrod in Jordanië heeft benoemd. Hij spreekt vloeiend Arabisch en heeft ervaring.

8. Bulgarije
In Jeruzalem is een ontmoeting van Bibi met de Bulgaarse president. Bibi waarschuwt voor de ontwikkeling van de atoombom. Afgesproken is om hechter samen te werken op gebied van technologie en handel. President Radev dankt Bibi voor de warme ontvangst en feliciteert hem met de
70e verjaardag van Israel. Geweldig ook dat wij gaan samenwerken om het terrorisme te bestrijden.

9. Judoka
Tijdens het judoka-tournooi in Marokko heeft de Israelische judoka, de 23-jarige Timna, goud gewonnen, Daarna is het Hatikva gespeeld en de Israelische vlag gehesen.
Een andere Israeli won brons (3e prijs).

Israel kort
** In mei begint in Israel de Giro d’Italia. Dit is de eerste keer. Wel heel bijzonder.
** Op 12 april was de Jom Hashoah. Om 10.00 uur was alles stil. Hiermee werden de Holocaust-slachtoffers herdacht
** Guatemala gaat in mei haar ambassade naar Jeruzalem verplaatsen.
** Onderzoeken geven aan dat de Likoed-partij vandaag de grootste in Israel zou zijn. Gelukkig blijkt het volk Bibi dan toch een goede 1e minister te vinden.

Beste lezer, gisteravond gingen de sirenes af. Het begin van de jaarlijkse herdenking. Vanmorgen nogmaals de sirene. Ook is er steeds duidelijk in het hele land een herdenking.
Morgen vieren we de onafhankelijksdag, Israel 70 jaar onafhankelijk. Dat is feest in het hele land.
Sta mij toe te wijzen op het werk van onze stichting Lechaim. Wij trachten de slachtoffers van terreur een beter leven te geven. Ik verzoek u ons daarmee te helpen.
Ik wens u een goede week toe en steun mij a.u.b. in ons noodzakelijke werk.

Harry’s focus op Israel 666

Israel, 16 maart 2018

Geachte lezer,

Zoals in eerder gestuurde Focussen doorgegeven, was het mij niet mogelijk een “normale” focus samen te stellen en te versturen. Ik hoop dat dit wel weer mogelijk zal zijn over 2 weken.
Ik was erg onder de indruk van de reacties op het gooien van een steen tegen de ruit van een kosher restaurant in Amsterdam. Aangezien zelfs de gemeenteraad nu een motie heeft aangenomen, mogen we concluderen dat Israel aan de stad en het hele land een goede bondgenoot heeft.
Het is dus eigenlijk bijzonder om als Nederlander in Israel te wonen.

Het is ook bijzonder positief om te concluderen dat Israel economisch en politiek een sterk land is geworden. Jammergenoeg is niets helemaal volmaakt. We denken ondermeer aan de beveiliging. Ook al zijn we sterk, er zijn nog steeds momenten van angst. Hulp blijft nodig. Kijk deze toegevoegde beelden in Sderot en omgeving: https://www.youtube.com/watch?v=MnKGaPpyygI (een video van onze website…).

Over 14 dagen is het Pesach (Joods Pasen). Ik doe een dringend beroep op u om stichting Lechaim te steunen, opdat wij in het bijzonder de slachtoffers van terreur Pesach kunnen laten vieren zoals dat officieel is voorgeschreven.
Namens het bestuur oprechte dank,
Harry.

Harry’s focus op Israel 665

Israel, 2 maart 2018

Geachte lezer,

Door bepaalde omstandigheden was ik niet in staat mijn wekelijkse Focus samen te stellen en u te sturen. Vanaf 21 november heeft het hier hard geregend. En we leven in een veilig land. Dat wil niet zeggen dat er geen aanslagen zijn. Maar kijkend naar de wereld in het algemeen, dan mogen we 1e minister Netanyahu, de regering, het leger, de politie en de veiligheidsgroepen een pluim geven voor de huidige situatie.
U ontvangt nu wat kortere berichten, opdat u op de hoogte blijft van het gebeuren in Israel.

Terwijl ik met deze nieuwsbrief begonnen ben, vermeld ik toch dat wij hier vandaag PURIM vieren. Bij dit bijzondere feest is zo’n belangrijke rol gespeeld door Esther, die in opdracht van haar oom trouwde met de Perzische koning Ahasveros en toen hoorde dat de premier, Haman, wilde dat alle Joden moesten worden vermoord. Resultaat: Haman wordt opgehangen en het Joodse volk krijgt haar vrijheid.
Sta mij toe te mogen constateren dat er in de periode dat de nieuwsbrief niet verstuurd is, ook door de meesten van u bijna niets is gegeven voor de slachtoffers van terreur.

1. Amerika
De Amerikaanse minister van BuZa wil het kantoor van de PLO sluiten. Maar Abu Mazen wil dan de relatie met de regering van president Trump afbreken. Volgens Saeb Erekat is het ook het verkeerde moment om te sluiten.

2. Israel
+ De zakelijke samenwerking Israel-Egypte bestaat nu 40 jaar.
+ President Putin en Bibi hebben telefoongesprekken. Beiden gaan niet akkoord dat Iran zich ook vestigt in Syrië.
+ Woensdag 29/11 was het 70 jaar geleden dat de VN Israel heeft erkend.
+ Assad heeft via Putin een bericht aan Bibi gestuurd om de voorwaarden te bespreken zodat hij ook kan blijven regeren. De burgeroorlog duurt al 7 jaar.
+ Bibi ziet de verhuizing van Ambassade en Consulaat van Tel Aviv naar Jeruzalem als een belangrijk gebeuren. Ook Likoed groeit weer. De relatie met president Trump is goed. Hij belooft en doet.
+ De Russische ambassadeur in Israel geeft nogmaals door dat als Iran Israel aanvalt, Rusland samen met Amerika Israel zal verdedigen.
+ Israel heeft in 2017 30 landen gewaarschuwd voor terreuraanslagen. Afgelopen maand werd Australië gewaarschuwd voor een ISIS-terreuraanslag.
+ Bibi zegt dat Israel niet alleen haar volk moet beschermen, maar mensen in de hele wereld.
+ In Israel wonen 1.6 miljoen Arabieren,die ook Israeli’s zijn. Dat is 20.6%. Zij hebben een goed leven en dezelfde mogelijkheden als de Joden.
+ Bibi ontmoet Mike Pence in Davos. Bibi onderstreept wel dat dit de eerste keer is dat zij spreken over Israel en de hoofdstad Jeruzalem

3. Worstelen
In Polen zijn de wereldkampioenschappen worstelen gehouden. De Pool vocht tegen een Rus die bewust de partij verloor. Anders had hij tegen een Israeli moeten vechten.
Sport blijkt ook politiek te zijn !

4. Kenya
Bibi bezoekt vele Afrikaanse landen. Hij was in Kenia om in Nairobi aanwezig te zijn bij de inwijding van de herkiezing van president Kenyatta. En voor de goede relaties in Afrika. Ook waren er ontmoetingen met leiders van Nigeria, Ethiopië,Togo, Botswana. Rwanda, Uganda, Zambia,Tanzania.

5. Amerika
De USA opent al op 14/5 de ambassade in Jeruzalem. Dat dus tegelijk met de 70e verjaardag van de staat Israel.

6. Rusland
Minister van BuZa Lavrov heeft op 19/2 Iran verboden Israel van de kaart te vegen. Daarmee schaden we onze eigen belangen. Dit ondanks de feiten, o.a. dat Israel een drone uit Iran heeft neergeschoten.

7. Algemeen
Prof. Rudolph Cleveringa had in november 1940 in de Leidse Universiteit de moed zich met een toespraak te verzetten tegen de nazi’s en het ontslag van o.a. Joodse collega’s. Er is nu ieder jaar een bijzondere Cleveringa-dag.

8. Brazilië
Op 27/2 heeft Bibi de Braziliaanse minister van BuZa ontmoet. Het gesprek ging over verbetering van samenwerking, veiligheid, ontwikkeling, cultuur, universitaire contacten. Minister Nunes nodigde Bibi uit Brazilië te bezoeken.

9. Palestina
De Palestijnen willen geen 2 staten, maar het gebied van het huidige Israel. Nederland wil in haar regeerakkoord als enig land werken aan vrede en veiligheid. Dus een onafhankelijk Israel en Palestina.

10. Toe BISHVAT
Israel brengt overal de woestijn tot leven. Overal zijn boomplant-activiteiten. Steeds bossen van 70 bomen. Ook nodig, want het land groeit ook door de immigratie.

Stichting Lechaim
Geachte lezer en vriend van Israel
Zoals velen al wel bekend was, was het voor mij onmogelijk u iedere week de Focus te sturen. De dupe hiervan zijn ondermeer de slachtoffers van terreur, die wij daar waar nodig, financieel helpen.
Ik doe een beroep op u allen, een bedragje te storten op onze rekening.
Namens ons bestuur onze welgemeende dank.
Hartelijke groet en een gezegend weekend gewenst.

Harry’s focus op Israel 664

Aside

Israel, 8 februari 2018

Beste lezer,
Vandaag ontvangt u geen politiek verhaal. Wel een verzoek, en dit niet terzijde te leggen.
Hoewel de situatie redelijk rustig is zijn er iedere dag aanslagen en slachtoffers.

Wij doen ons best om te helpen waar dat gevraagd wordt. Maar zonder uw steun is dat niet mogelijk.
Namens het bestuur bij voorbaat dank voor uw hulp.

Groet en shalom,

Harry’s focus op Israel 663

Israel, 22 december 2017

Beste lezer,
Zoals ik in mijn laatste focus vermeldde, kon ik door omstandigheden de nieuwsbrief nog niet volgens schema versturen. Inmiddels zijn de 8 dagen van het inwijdingsfeest redelijk verlopen. Gewoontegetrouw zijn er feestjes georganiseerd. Er is ook een speciaal feest voor de kinderen. Zij ontvangen veel snoep en speelgoed. De organisatie is in handen van 2 bruidegommen. Eentje leest het laatste hoofdstuk van de thora en een eentje van de de eerste. Dat gebeurt allemaal in de synagoge. Onze stichting heeft het financieel wel gevoeld dat er wat minder giften binnenkomen.
Duidelijk is in ieder geval dat de algemene sfeer redelijk blijft en dat we algemene meningsverschillen wereldwijd met de mond zouden moeten oplossen en niet met wapens.
Het is niet mijn opdracht om te schrijven over b.v. de verschillen tussen president Trump en de Europese en andere landen. Wel doorgeven dat te veel politici zich uitsluitend bezighouden met hun eigen mening.

Dat Israel o.l.v. Binyamin Netanyahu een goede relatie heeft opgebouwd op het gebied van economie met heel veel landen, is heel bijzonder, en dat toch ook ondanks verschillen van mening op diverse onderwerpen. Hoewel niet iedereen het eens is met mijn indruk over de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump, denk ik dat deze man op een zakelijke manier niet alleen Amerika goed leidt, maar ook zijn stempel drukt op de politiek in veel andere landen, en tracht de wereldvrede beter te ontwikkelen.

De komende week wordt Kerstmis gevierd en enkele dagen later Oud- en Nieuwjaar.
Ik wens u allen bijzondere feestdagen toe en hoop dat het komende jaar voor een ieder een gezond
jaar zal worden.
Neem mij niet kwalijk als ik u vriendelijk vraag het werk van onze stichting Lechaim niet te vergeten.
Onze slachtoffers van terreur hebben toch ook recht op een redelijk goed leven.
Een goede Shabbat, een gezegende Zondag en Kerstdagen, en natuurlijk een positief 2018 gewenst.
Harry
P.S.: ik hoop van harte dat mijn volgende focus weer uitvoeriger is. En dank aan u allen die mij het beste gewenst hebben.

Harry’s focus op Israel 662

Israel, 15 november 2017

Beste lezer,
Mijn verontschuldigingen dat ik niet keurig op tijd mijn nieuwsbrief heb verstuurd. Technische omstandigheden zijn de belangrijkste reden, maar ook meningsverschillen in Israel, welke voor u in het buitenland niet interessant zijn. Ik moet wel zeggen dat ook in Israel de meningen over premier Bibi Netanyahu verschillen. Vergeten wordt dat we in een democratie leven en algemeen gesproken andermans mening respecteren.
Het is toch wel goed om te weten dat in ons kleine landje ongeveer 80 culturen leven en dat Israel volgens onderzoeken van buitenlandse organisaties op economisch gebied nr.2 in de wereld is. Ook mag worden genoemd dat diverse Arabische en Palestijnse landen contact zoeken met Israel en een goede relatie aanknopen. Onze huidige regering pakt dat met beide handen aan en vindt dit de beste basis voor het opbouwen van een vredig gebied.

1. Balfour Verklaring
Op 6 november 1917 werd de Balfour Verklaring door minister Balfour aan de Israelische officials overhandigd. De huidige minister president Theresa May sprak t.g.v. het 100-jarig bestaan en zei ondermeer trots te zijn dat Engeland heeft meegewerkt aan het creëren van de staat Israel. Lees verder

Harry’s focus op Israel 661

Israel, 2 november 2017

Geachte lezer,
De zomer is voorbij en we moeten blij zijn met de regen die regelmatig valt. Maar ook constateren we natuurlijk dat de rust in het land een enkele keer wordt onderbroken door aanslagen. We mogen onze regering dankbaar zijn voor de maatregelen, die genomen worden. Onze 1e minister Bibi Netanyahu leidt een goede regering welke natuurlijk wel praat, maar toch meer doet.
Het is hartverwarmend om te constateren dat steeds meer landen met Israel samenwerken, zowel op handels als zakelijk gebied. Wanneer we dan ook kijken naar het aantal toeristen dat ons land bezoekt, dan blijkt gelukkig dat bepaalde Nederlandse tv-uitzendingen geen negatieve invloed hebben gehad.

1. Hamas
Op 20/10 bezoekt een Hamas-delegatie Teheran. Er zijn diverse ontmoetingen met officials. Lees verder

Harry’s focus op Israel 660

Israel, 24 oktober 2017

Geachte lezer,
Wanneer we naar het nieuws kijken, en natuurlijk ook als we het lezen, dan mogen we constateren dat er niet zo veel terreuracties zijn. Wel meer berichten die niet voor de Focus bestemd zijn. Natuurlijk onderstrepen we wel dat het terrorisme totaal onvoldoende wordt aangepakt en dat daardoor de veiligheid in diverse landen totaal onvoldoende is. De EU-landen zouden toch een betere grenscontrole moeten hebben, waardoor georganiseerde terreurgroepen en individuele terroristen kunnen worden opgevangen. Als we dan de islam niet zien als een tegenstander van andersdenkenden, dan leven we in een vreemde wereld. De angst van politieke en religieuze moslimleiders die op dit gebied beslissingen moeten nemen, is duidelijk aanwezig. De religie van de islam en de invloed b.v. van hun sjeiks op vrijdagmorgen is onbegrensd. Het is ook vreemd dat er in de EU op dit gebied tussen de politieke partijen een directe samenwerking is.

1. Het Midden-Oosten
* 60% van de Arabieren die ondervraagd zijn, zijn pro-Israel. 37% is tegen.
* Op 23/10 en 24/10 zijn er internationale reddingsoefeningen onder leiding van Italië, Frankrijk en Spanje en deelname van positieve samenwerking van Jordanië, Israel en de PA. Lees verder