Israel, 17 oktober 2017

Geachte lezer,
De Joodse feesten zijn gevierd en in het bijzonder de Achtste Dag van het Loofhuttenfeest, Vreugde der Wet is bijzonder. Dan bedanken we onze Lieve Heer voor de vijf boeken van Mozes (de Thora) en onze zelfstandigheid. De synagoges in ons land zijn vol en de hele dag wordt er gedanst, gezongen en muziek gespeeld.
Israel Today plaatste een video van het Feest op Simchat Torah, Vreugde der Wet, in Tel Aviv: https://youtu.be/JO4qWWR6jyM

Wanneer we ons dan vervolgens realiseren dat we jammergenoeg toch nog in oorlog zijn en bescherming nodig hebben, dan begrijpen we dat we inderdaad uitverkoren zijn om alles te doen om de medemens een goed leven te geven.

1. Duitsland
In Duitsland is van de Duitse kinderen de groep tussen 0 en 6 jaar in de meerderheid. In diverse steden zijn de buitenlanders oftewel de moslims al in de meerderheid. In Frankfurt 75%. Dus binnen enkele jaren wonen in dit land ook nog Duitsers.

2. De Palestijnse Autoriteit
De Fatah en Hamas hebben op 12/10 een overeenkomst gesloten. Egypte is de belangrijkste sponsor. Hamas houdt wel de wapens, en gebruikt die wel na overleg met de Fatah. De PA neemt de volledige verantwoordelijkheid. Het onderwerp is de onafhankelijke staat Palestina. Maar zulk een onderwerp is toch alleen zinvol als ook Israel deelneemt.

3. Israel
* De Negev-woestijn is 55% van het Israelische grondgebied. Maar daar woont 8%. Wel bijzonder aantrekkelijk om dit gebied te bezoeken.
* Het is 100 jaar geleden dat de Balfour Verklaring door de Engelse minister van BuZa aan de Joodse wereld werd overhandigd. Praktisch gesproken was dit de basis voor het organiseren van ons eigen land.
* Bibi gaat akkoord met het bouwen van 3800 woningen op de Westbank.
* Tijdens de kabinetszitting op 15/10 dankt Bibi Donald Trump voor zijn beslissing over Iran. Indien, volgens onze premier, in korte tijd geen wijziging plaatsvindt, dan zal Iran een grotere voorraad atoombommen bezitten

4. Amerika
* Niet alleen de Republikeinen, ook de Democraten zijn tegen het feit dat Donald Trump de ambassade in Tel Aviv niet verplaatst naar Jeruzalem.

5. Rusland-Noord-Korea
* Tijdens een discussie zegt de Noord-Koreaanse Minister van BuZa tegen zijn Russische collega dat zijn land niet moet worden bedreigd. Noord-Korea is volgens de minister op atoomgebied even sterk als Amerika.
* Eind van dit jaar ontmoeten de vertegenwoordigers van Rusland, Iran en Azerbeidzjan elkaar in Iran om de situatie in Syrië te bespreken.
* De Amerikaanse Minister van Defensie koopt raketafweersystemen uit Israel. Deze producent gaat de Amerikaanse bases afschermen.

6. UNESCO
Israel en Amerika trekken zich terug uit de UNESCO, de “Wetenschappelijke en Culturele Organisatie van de Verenigde Naties”.
Amerika vanwege de toetreding van Palestina; en Israel omdat de UNESCO niet werkt aan het behoud van de geschiedenis. Volgens Danny Danon heeft de UNESCO haar rol verlaten. Ook worden alleen de islamitische namen gebruikt.

7. De islam
In Europa woonden 70 jaar geleden minder dan 1 miljoen moslims. Vandaag meer dan 30 miljoen. In wijken van grote steden werkt men met het islamitische recht. De bevolking vlucht er weg en wordt vervangen door moslims. De islam haat de christenen, Joden en andersdenkenden. Trump pakt de IS aan. Zwaarder dan Obama.

8. Stichting Lechaim
Onze stichting ontvangt regelmatig financiële steun om de slachtoffers van terreur te helpen.
Zonder uw hulp kunnen wij onze opdracht niet uitvoeren. Ik doe een beroep op u om regelmatig een bedragje aan ons over te boeken. U doet dan iets goeds en zorgt ervoor dat veel slachtoffers een beter leven hebben.
Dank bij voorbaat.
Harry.

Zoals ook eerder al doorgegeven, ben ik in Nederland tussen 4 en 14 maart om spreekbeurten te houden. Hebt u belangstelling, neem dan contact met mij op.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.