Israel, 24 oktober 2017

Geachte lezer,
Wanneer we naar het nieuws kijken, en natuurlijk ook als we het lezen, dan mogen we constateren dat er niet zo veel terreuracties zijn. Wel meer berichten die niet voor de Focus bestemd zijn. Natuurlijk onderstrepen we wel dat het terrorisme totaal onvoldoende wordt aangepakt en dat daardoor de veiligheid in diverse landen totaal onvoldoende is. De EU-landen zouden toch een betere grenscontrole moeten hebben, waardoor georganiseerde terreurgroepen en individuele terroristen kunnen worden opgevangen. Als we dan de islam niet zien als een tegenstander van andersdenkenden, dan leven we in een vreemde wereld. De angst van politieke en religieuze moslimleiders die op dit gebied beslissingen moeten nemen, is duidelijk aanwezig. De religie van de islam en de invloed b.v. van hun sjeiks op vrijdagmorgen is onbegrensd. Het is ook vreemd dat er in de EU op dit gebied tussen de politieke partijen een directe samenwerking is.

1. Het Midden-Oosten
* 60% van de Arabieren die ondervraagd zijn, zijn pro-Israel. 37% is tegen.
* Op 23/10 en 24/10 zijn er internationale reddingsoefeningen onder leiding van Italië, Frankrijk en Spanje en deelname van positieve samenwerking van Jordanië, Israel en de PA.
Doel: het redden van levens. 400 deelnemers om vuur te bestrijden, medische hulp, geestelijke bestrijding.

2. Amerika
De Amerikaanse Minister van BuZa koopt raketafweersystemen. Het is een reactie op de reikwijdte van de raketten-ontwikkeling in Iran.
Op 20/10 werden 5 raketten vanuit Syrië op Israel afgeschoten. 4 stuks landden op Israelische grond. Geen schade. De Syrische installaties werden door het IDF vernietigd. Syrië heeft geprotesteerd bij de VN. Er was niets aan de hand, maar Israel tolereert geen acties die het land onveilig kunnen maken.

3. Nederland
Een Nederlandse delegatie wisselt van gedachten met Palestijnen om de relatie te verbeteren.

4. Raqqa
De IS-terroristen in Raqqa moeten zich overgeven of sterven. Raqqa was de hoofdstad van de IS
Op 21/10 is Raqqa heroverd, en dat o.l.v. de Polen. Het doel was de nederlaag van de ISIS en dus een overwinning van de Polen.

5. Oostenrijk
Bibi feliciteert Sebastian Kurz dat hij gekozen is als kanselier en zegt dat hij geweldig veel gedaan heeft voor de Joodse bevolking en gevochten heeft tegen het antisemitisme.
Kurz wil graag de relatie met Israel ontwikkelen en het land bezoeken.
Hij heeft ook met Bibi gesproken over de agressie in Iran.

6. Hamas
De Amerikaanse ambassadeur in het M-O verklaart op 17/10, dat er tussen de PA en de Hamas een deal is gemaakt. De PA heeft nu ook de de militaire leiding in Gaza. Zij zullen samenwerken om de inwoners in Gaza een beter leven te geven. Minister Bennett dankt minister Greenblatt en de Amerikaanse regering voor de medewerking, zodat de PA de andere terreurgroepen zal ontwapenen en de staat Israel erkennen. Israel onderhandelt zo lang de Hamas blijft ontwapenen en de gevangen gehouden Israelische burgers naar huis stuurt, en ook de relatie met Iran afbreekt.

7. Saoedi Arabië
De koning Salman bin Abdullazar bezoekt Rusland. Een historisch bezoek. Ondanks de verschillen tussen beide landen hebben de landen samen belangstelling voor o.a. olie, vanwege de prijsstabiliteit. Saoedi wil ook samen een anti-Iran front.

8. President Rivlin en Israel
* Op 18/10 heeft onze president gesproken voor ruim 100 christelijke journalisten die gedurende 4 dagen uit 30 landen in Israel aan een conferentie deelnamen.
Onderwerp: 50 jaar weer een verenigd Jeruzalem.
Rivlin sprak over de lange geschiedenis van de hoofdstad. Sinds 1850 een Joodse meerderheid. De stad is modern en heeft bijzondere technologische bedrijven. Ondermeer zelfrijdende auto’s. We moeten in Jeruzalem kunnen leven met christenen, moslims, met religieuze en seculiere mensen. Dit moet dan ook in de hele wereld kunnen. We moeten een mogelijkheid vinden om dit ook met de moslims op te lossen. Koning Abdullah van Jordanië onderstreept zijn toespraak.
* Op 2/11 bestaat de Balfour Verklaring 70 jaar. Een duidelijke steun voor de opbouw van een zelfstandige staat voor de Joden.
* Op 17/10 werd Israel gekozen in het bureau van de VN.

9. PLO
Het kantoor van de PLO in Columbia zegt op 19/10 wat Arafat jaren geleden al heeft doorgegeven: “Wij willen geen vrede. Wel oorlog en natuurlijk de overwinning.”
Dus geen vrede. Wel de staat verliezen en geld gebruiken om wapens. aan te schaffen.

10. Stichting Lechaim
Hoewel de situatie, zoals aan het begin geschreven, redelijk rustig is, zijn er enkele dagen geleden toch weer raketten op ons land afgeschoten. Ook nu weer in het zuiden en dus blijven de verzoeken van Odelia en Laurence om extra financiële steun.
Zonder uw hulp kunnen wij niet voldoende financieren.
Ik doe een beroep op u om ook op dit gebied de Nederlandse naam hoog te houden.
Namens het bestuur en de slachtoffertjes dank weer bij voorbaat.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.