Israel, 2 november 2017

Geachte lezer,
De zomer is voorbij en we moeten blij zijn met de regen die regelmatig valt. Maar ook constateren we natuurlijk dat de rust in het land een enkele keer wordt onderbroken door aanslagen. We mogen onze regering dankbaar zijn voor de maatregelen, die genomen worden. Onze 1e minister Bibi Netanyahu leidt een goede regering welke natuurlijk wel praat, maar toch meer doet.
Het is hartverwarmend om te constateren dat steeds meer landen met Israel samenwerken, zowel op handels als zakelijk gebied. Wanneer we dan ook kijken naar het aantal toeristen dat ons land bezoekt, dan blijkt gelukkig dat bepaalde Nederlandse tv-uitzendingen geen negatieve invloed hebben gehad.

1. Hamas
Op 20/10 bezoekt een Hamas-delegatie Teheran. Er zijn diverse ontmoetingen met officials.
Doel: van gedachten wisselen over de Palestijnse veiligheidssituatie, de gezamenlijke relatie en de Israelische bezetting.
Haniyeh, hoofd van de Hamas, geeft door dat ‘Hamas nooit haar wapens inlevert. Dat zou verraad zijn. Samenwerken met de PA is ons doel: Palestina vrij maken. Onze vrijheid herwinnen. Dus geen onbehoorlijke Israelische bezetting,’ aldus Haniyeh.

2. Italië
Israel veroordeelt de terreur in Egypte, en Bibi stuurt condoleances namens ons land aan president Al Sissi. Terreur is terreur. Niet alleen in Israel.

3. Balfour Verklaring
Op 2-11-1917 hebben minister Balfour en Chaim Weizmann, de voorzitter van de WZO, elkander ontmoet. Zoals eerder vermeld heeft wijlen minister Balfour met zijn verklaring de basis gelegd voor de oprichting van de staat Israel.

4. Duitsland
Duitsland gaat nogmaals 3 duikboten aan ons land leveren. Totale prijs $ 2 miljard.

5. Israel
* Minister Lieberman ontmoet Shoigu in Tel Aviv en zegt hem: Wij bemoeien ons niet met de binnenlandse zaken in Syrië. Wel als Iran en Hezbollah te dicht bij onze grens komen.
* De raketten uit Syrië komen diep in het land. Maar nergens gevechten. Het is o.l.v. het Syrische leger.
* 2017 wordt een economisch beter jaar dan 2016. Tot nu toe meer geld ontvangen. De regering onderzoekt hoe een en ander te investeren.
* De UNRWA, de United Nations Relief and Works Agency, is speciaal opgericht voor de “Palestijnse” vluchtelingen. Nu is een terreurtunnel ontdekt onder een Gaza-school waardoor IDF militairen en burgers moeten worden ontvoerd. Een groot gevaar.
* Op 29/10 demonstreerden voor het huis van Bibi 2000 burgers uit Judea en Samaria. Hun eisen: betere beveiliging, terroristen doodstraf, stop financiering van families van terroristen. De voorzitter van het district Samaria, Yossi Dayan, sprak ook en heeft gezegd dat de veiligheid van 500.000 inwoners belangrijk is. Geen beloftes maar daden.

6. Roemenië
Op 24/10 ontmoeten in Jeruzalem Bibi en de minister van BuZa, Teudor Heleslanu, elkaar.
Bibi onderstreept de langdurige vriendschap tussen beide landen.
Heleslanu zegt: inderdaad een bijzondere en natuurlijke vriendschap. De ministers praten over samenwerking op het gebied van cyber, landbouw, technologie, enz. enz.

7. Abu Dhabi
Het jaarlijkse internationale judo-toernooi is gehouden. Deelnemers uit de hele wereld waren in Abu Dhabi bij het wereldtoernooi. In dat gebied hebben de mensen een hekel aan Joden. Deelnemers uit Israel werden niet geweigerd. Een van de Israelische deelnemers werd kampioen, maar het volkslied werd niet gespeeld en de Israelische vlag niet opgehangen.
Het hoofd van de judoploeg van de Verenigde Arabische Emiraten heeft zijn verontschuldigingen aangeboden.

8. België
Ieder jaar vindt in Antwerpen en in Brussel het vredesfestival Shalom plaats. Diverse organisaties, Joodse en christelijke, vieren “vrede”. Diverse slagzinnen worden meegedragen.
* Israel is een rechtstaat waar iedere Israelische burger gelijk is.
* De samenleving in Israel is een realiteit. 20% van de bevolking bestaat uit Arabieren.

++ In December bezoekt Mike Spence Israel, Egypte en Palestijnen..Ook ontmoetingen met Saoedi Arabieren en Egyptische leiders.
++ Ongeveer 3% van de Europese IS-strijders (Syrië en Irak) is weer terug naar hun eigen huis.
++ President Trump zal zich niet verzetten tegen uitbreiding van Jeruzalem.
++ President Trump geeft door dat de economie in Amerika 3% gegroeid is. Dit ondanks de stormen.
++ In Tel Aviv worden winkels en supermarkten ook op zaterdag geopend. Niet iedereen is het daarmee eens.
++ Het Amerikaanse consulaat in Jeruzalem financiert 10 miljoen om in de Westbank een project
te bouwen waardoor dit gebied van water wordt voorzien. Dit is natuurlijk speciaal voor de boeren
van groot belang.

10. Stichting Lechaim
Zoals vandaag ook geschreven, is het redelijk rustig wat betreft het terrorisme. Maar jammergenoeg wordt het aantal slachtoffers niet minder. Verzoeken voor financiële steun voor bepaalde gevallen
blijven komen. Wij doen ons best positief gehoor te geven aan deze duidelijke verzoeken.
Zonder uw hulp is het moeilijk, laat ons dus niet in de steek. U geeft deze groep slachtoffers daarmee een beduidend beter leven.
Dank u en een goed weekend gewenst.

Tussen 4 en 14 maart ben ik weer in Nederland om spreekbeurten te houden.
Hebt u belangstelling, neem dan contact met me op.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.