Israel, 15 november 2017

Mijn verontschuldigingen dat ik niet keurig op tijd mijn nieuwsbrief heb verstuurd. Technische omstandigheden zijn de belangrijkste reden, maar ook meningsverschillen in Israel, welke voor u in het buitenland niet interessant zijn. Ik moet wel zeggen dat ook in Israel de meningen over premier Bibi Netanyahu verschillen. Vergeten wordt dat we in een democratie leven en algemeen gesproken andermans mening respecteren.
Het is toch wel goed om te weten dat in ons kleine landje ongeveer 80 culturen leven en dat Israel volgens onderzoeken van buitenlandse organisaties op economisch gebied nr.2 in de wereld is. Ook mag worden genoemd dat diverse Arabische en Palestijnse landen contact zoeken met Israel en een goede relatie aanknopen. Onze huidige regering pakt dat met beide handen aan en vindt dit de beste basis voor het opbouwen van een vredig gebied.

1. Balfour Verklaring
Op 6 november 1917 werd de Balfour Verklaring door minister Balfour aan de Israelische officials overhandigd. De huidige minister president Theresa May sprak t.g.v. het 100-jarig bestaan en zei ondermeer trots te zijn dat Engeland heeft meegewerkt aan het creëren van de staat Israel.

2. De Palestijnse Autoriteit
De Al Fatah geleide P.A. heeft op 1/11 de leiding en controle van de Hamas bij de grenzen van Egypte en Israel overgenomen. Volksliederen werden gespeeld. Diverse politieke leiders waren afgevaardigd.
De politieke leiders van Hezbollah en Hamas bespraken de acties van het Israelische optreden door de IDF en het aanpakken van het ondergrondse tunnelnetwerk van Hamas.

3. Het Rode Kruis
Er worden veel verhalen verteld over het Rode Kruis. Maar tijdens de 2e wereldoorlog is er weinig gedaan om Joden te helpen. Wat en hoe had er dan kunnen worden geholpen. Een groot risico.
Wij zijn zelf door studenten geholpen. Maar niet als studenten, wel als mens. We mogen ons afvragen wat het risico van het onderduiken was. Volgens mij moeten we stoppen met praten over het verleden. Wij zijn geholpen door diverse families en vergeten dat nooit. En als mensen nu last hebben van antisemitisme, verhuis naar Israel.

4. Bibi en Libanon
De Libanese premier Hariri heeft zijn functie neergelegd. Volgens Bibi een ontwaking tegen de agressie van Iran om van Libanon een 2e Syrië te maken. Een gevaar voor het hele Midden-Oosten. Het M-O moet een totale eenheid zijn.
Hariri is naar Saoedi Arabië gevlucht. Iran en Saoedi Arabië zijn grote vijanden.

5. Bibi en Engeland
Op 3/11 spreekt Bibi op de beurs. Na zijn toespraak heeft hij ook met tientallen Engelse zakenlieden
van gedachten gewisseld. Hij roept hen op in Israel te investeren en hun vrienden bij een bezoek aan ons land mee naar Israel te nemen.
Bibi had ook een ontmoeting met premier May. Zij spraken o.a. over de veiligheid.
De Ottomanen leefden tussen 1517 en 1917. Er is nooit gesproken over het Palestijnse volk met politieke identiteit. Dus dat stond totaal los van het werk van Balfour.

6. De tunnels
Op 30/10 heeft het IDF het netwerk van tunnels vernietigd. Waren diep onder de grond. 12 terroristen van de Hamas werden gedood. Dit was wel op Israelisch grondgebied.

7. Spanje
Op 5/11 vloog president Rivlin met echtgenote naar Spanje om o.a. de 30 jarige relatie met Spanje te vieren. Eveneens vanwege het gegeven dat er nu gedurende 100 jaar Joden in Spanje leven.

8. Japan
De relatie tussen Japan en Amerika is bijzonder goed. Dat is voor een groot deel te danken aan het beleid van president Trump.

9. Israel
* Op 5/11 is dit jaar de 3e miljoen toerist door minister Levin op Ben Gurion Airport ontvangen. Het betreffende ministerie heeft via haar werkers gezorgd voor een omzet van $ 4,6 miljard.
* Op 5/11 is in Israel een 11-daagse culturele oefening van 9 landen begonnen met Griekenland, Polen, Italië, Amerika, India, India, Israel, Duitsland, Frankrijk.

10. Stichting Lechaim
Sta mij toe mijn wekelijkse oproep te doen om mee te werken aan het begeleiden van de slachtoffers van terreur. Hoewel er gelukkig minder gevochten wordt, zijn er toch bijna iedere dag terreuraanslagen en slachtoffers en dat vooral langs de grenzen, het gebied waar een dubbele beveiliging is. Maar
onze stichting helpt te werken aan genezing en begeleiding van geestelijke patiënten.
Namens onze stichting Lechaim ben ik u dankbaar.
Shalom
Harry N.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.