Beste lezers,

Het is vrij moeilijk om vandaag een overzicht te geven van de toestand in Israël.

Het coronavirus houdt het land, net zoals in de rest van de wereld, in de ban. Ondanks dat er, op dit moment, maar een tiental gevallen bekend is, heeft Bibi Netanyahu strenge maatregelen genomen om de ziekte beperkt te houden.

Grote evenementen, zoals voetbalwedstrijden, zijn afgelast. Bijeenkomsten met meer dan honderd mensen worden afgeraden. Iedere Israëli die vanuit het buitenland terugkeert naar Israël en zich bevond in een land dat op de zwarte lijst staat, moet twee weken in quarantaine. China, Thailand, Zuid-Korea, Japan en Italië zijn onder andere landen met een vergroot risico. Ook is de Israëlische bevolking gevraagd om niet naar het buitenland te reizen.

Maar de maatregelen gaan nog verder, zo wordt men bijvoorbeeld verzocht niet meer met bankbiljetten te betalen uit angst dat via deze weg het virus kan verspreiden.

Tijdens de verkiezingen op 2 maart waren zelfs de stemhokjes aangepast, opdat het virus zich niet kon verspreiden. De gevolgen voor het land zijn groot. Productiebedrijven hebben gebrek aan arbeiders en daardoor minder omzet. Een gedeelte van de bevolking is in quarantaine. Het openbaar vervoer ligt bijna stil omdat mensen bang zijn om van een ander het virus te krijgen. Ondertussen is men in Israël druk bezig een antivirus te vinden.

De Nederlandse spoorwegen
Voor de betrokkenheid in de Tweede Wereldoorlog bij het vervoer van Joden naar kamp Westerbork, heeft het Centraal Joods Overleg (CJO) een claim van 50 miljoen euro neergelegd bij de NS. Het CJO, een samenwerkingsverband van Joodse organisaties, vindt dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) falen bij het maken van afspraken over een collectieve tegemoetkoming en zijn verantwoordelijkheid niet nakomt. De NS gaat daar niet in mee en wil geen eenmalig, collectief bedrag aan het CJO geven. Onlangs las ik het dagboek van Anne Frank. Het raakte me en bracht me terug naar mijn eigen onderduiktijd. Weer realiseerde ik me hoe dapper de mensen zijn geweest die het leven van mij en mijn broer hebben gered en wat een levensgevaarlijke risico’s zij hebben genomen. Op het niet uitvoeren van bevelen van Hitler stond de doodstraf.

Verkiezingen
Voor de derde parlementsverkiezingen in korte tijd ging afgelopen dinsdag Israël naar de stembus. Voorgaande keren lukte het Bibi niet om een coalitie te vinden om een regering te vormen. Ook afgelopen dinsdag was het verschil weer gering. Premier Benjamin Netanyahu eiste de overwinning op. Volgens exitpolls, die in de nacht van maandag op dinsdag bekend werden, haalde zijn Likud-partij 36 of 37 zetels. De coalitie van rechtse partijen waar zijn partij deel van uitmaakt kwam uit op 59 van de 120 zetels. Het wordt wederom een moeilijke kwestie om een coalitie te vormen.

Aanslag
Op 23 februari heeft de Palestijnse Islamitische Jihad een bomaanslag bij de grens uitgevoerd. De aanslag werd verijdeld door het IDF, het Israëlische leger, die de terrorist hebben gedood.

Ontmoeting
Tijdens zijn eerste officiële staatsbezoek aan Australië heeft de Israëlische president Reuven Rivlin een ontmoeting gehad met minister-president Morrison van Australië. Rivlin bedankte Morrison voor zijn vriendschap en steun aan Israël.

Donaties
Ook al lijkt het stil aan de grens met Gaza en houdt men zich in Israël meer bezig met het coronavirus en de uitslag van de verkiezingen, onze slachtoffers van terreur lijden iedere dag. Ook als er geen raketten vallen. Zij verdienen onze steun!

In de laatste Focussen die u ontvangen heeft, vermeldden wij steeds drie bankrekeningen. Die van Shiloh, Sderot en onze eigen stichting. Dit heeft voor grote verwarring gezorgd. Onze excuses hiervoor. Daarom vanaf nu weer gewoon één rekening.
Wilt u dat uw donatie op een speciale plek terechtkomt, zoals bijvoorbeeld Sderot, stuur mij dan een mail hierover en ik zal zorgen dat uw geld goed terechtkomt.

Groet en shalom

Als u ons werk wilt steunen met een bijdrage, dan stellen wij dit bijzonder op prijs!
Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800