Geachte lezers,

Dank voor al uw reacties op mijn vorige Focus en uw bezorgdheid over mijn echtgenote.
Ik kan u mededelen dat mijn echtgenote weer thuis is. We wachten op uitslagen van onderzoeken en ondertussen zorgen we goed voor haar.
Het ziekenhuis in Netanya heeft haar goed behandeld en laten we het beste hopen.

Ik was afgelopen week even in Netanya en bezocht daar een winkel die enkel en alleen Judaïca verkoopt. Een fantastische, heerlijke winkel. Mocht u weer naar Israël komen, ga er langs: Smilanski 13, Netanya.

4 en 5 mei dit jaar waren rare dagen door de corona-virus. Ieder jaar gedenk ik mijn familieleden en denk ik ook aan de onderduikfamilie in Rheden die mijn broer en mij het leven heeft gered.
Tante Peet, de moeder van dit gezin, had nog twee zusters en alle drie de gezinnen hebben onderduikers in huis gehad. Drie gezinnen die begrepen wat hun taak in het leven was. Bijzondere, heel bijzondere mensen.
Een vriend, Leo van Gelderen die bij een van de zussen was ondergedoken, heb ik dit jaar gevraagd bloemen te leggen bij het huis waar mijn broer en ik drie jaar hebben ondergedoken. Als symbool voor mijn dankbaarheid.

Misschien komt het door mijn leeftijd, maar die tijd toen houdt me steeds meer bezig. En steeds weer verbaas ik me over al die organisaties die eigenlijk de Duitsers hielpen. Zoals de NS, het Rode Kruis, banken, verzekeringsmaatschappij en ga maar door.

Sinds 1948 hebben we een eigen land met een eigen leger en kan zoiets vreselijks nooit meer gebeuren. Het is daarom belangrijk dat iedere nieuwe immigrant goed opgevangen wordt, vooral de eerste periode. Hoe meer handen om het land te helpen hoe beter.

Voor de Nederlanders is er de Irgun Olei Holland (IOH). Toen mijn vrouw en ik meer dan dertig jaar geleden naar Israël verhuisden, werden we op Ben Goerion opgevangen door een van hun medewerkers. Ze hielp ons op het vliegveld met al het papierwerk en verder hebben we nooit meer iets van ze vernomen.
Dat is jammer. De IOH organiseert al jaar en dag bijeenkomsten, en ook wij gaan daar regelmatig naar toe. Maar heel veel belangrijker is om iedere nieuwe immigrant goed op te vangen en verder te begeleiden. Vele malen heb ik getracht met ze hierover te praten, maar dat is me nooit gelukt. Heel jammer, want het is een belangrijk onderwerp.

Ik sluit deze Focus af met u wederom dringend te vragen: vergeet onze slachtoffers van terreur niet. Zij hebben recht op een goed bestaan.

Shalom,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800