Beste lezers,

Het is en blijft corona wat ons allen bezighoudt. Verder lijkt alles in het niets te vallen.

In Israel zijn toch grote zorgen. De bevolking vindt dat de regering niet voldoende doet aan de gevolgen van het coronavirus en er worden dagelijks grote demonstraties gehouden. Vele families verkeren in financiële problemen.

Verder is het onrustig aan de grenzen met Syrië en Libanon en Israël heeft uit veiligheid extra legereenheden naar de grenzen gezonden. Laten we hopen dat het daar rustig blijft. Escalaties kunnen we op dit moment echt niet gebruiken.

Onlangs ontving ik per post uit Nederland van een trouwe Focus lezer een prachtige bundel van Clara Asscher-Pinkhof (1896-1984). Zomaar, als dank.
Het is een bijzondere uitgave die uitgekomen is bij Museum Sjoel Elburg met een vertaling naar het Nederlands en met een toelichting van de hand van Esther Rozendaal-van Belle.

Clara had een veelbewogen leven. In 1919 trouwt zij met rabbijn Avraham Asscher. In korte tijd krijgen zij zes kinderen. Ten tijde van de laatste zwangerschap is Avraham al ernstig ziek en verblijft hij in Zwitserland. Kort na de geboorte van het jongste kind sterft hij. Clara staat er alleen voor en moet in het onderhoud van haar kinderen voorzien. Zij schrijft kinderverhalen, geeft lezingen en wordt lerares. Tijdens de bezetting duikt zij niet onder, maar helpt Joden op te vangen in de Hollandse Schouwburg. In mei 1943 wordt zij opgepakt, via Westerbork belandt zij in Bergen-Belsen. Door een uitwisselingsprogramma belandt zij in juni 1944 in het toenmalige Palestina waar haar oudste dochter al woont. Zij wordt huismoeder bij een landbouwschool en intussen studeert zij Hebreeuws. Ze volgt ook een opleiding tot lerares Hebreeuws en begint gedichten te schrijven. In 1966 verschijnt haar autobiografie ‘Danseres zonder benen’. In 1984 overlijdt zij in Israël.

Het boek is verschenen in een beperkte oplage, het is nog verkrijgbaar in (of per post bij) het Museum Sjoel Elburg (info@sjoelelburg.nl) en een absolute aanrader! Dank trouwe lezer voor dit bijzondere cadeau.

Tenslotte onze stichting, want dat is toch waarom ik deze Focus al jaren schrijf. Zoals u weet, steunen wij slachtoffers van terreur. Kinderen en volwassen die toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren en voor hun leven getekend zijn. Ook soldaten die ons land verdedigden en in situaties kwamen waardoor hun leven voor altijd anders is.

Ik heb net gehoord dat mijn vrouw iets beter is, de scans laten zien dat er een hele kleine vooruitgang is. Daar ben ik blij om en daarom ben ik in een goede bui. Maakt u mijn bui nog beter door, al is het maar een klein bedrag, geld over te maken voor slachtoffers van terreur. Zij verdienen onze steun.

Shalom en dank u,
Harry Nihom

Uw bijdrage kunt u overmaken op Stichting Lechaim, rekeningnummer NL87RABO0117723800