Israel, 26 januari 2013
Allereerst vraag ik uw bijzondere aandacht voor de bijlage
[ http://www.authorstream.com/Presentation/Aielet1-1443073-violin-and-the-holocaust-noemi/ ]. Mijn verontschuldigingen dat het in het Engels is. De Holocaust wordt internationaal op 27/1 herdacht. Op die dag werd het vernietigingskamp Auschwitz in 1945 door de Russen bevrijd. Deze herdenkingsdag is door de VN vastgelegd.
Achtergrond: dit mag nooit meer plaatsvinden.
Wanneer we echter vandaag de wereld bekijken, dan moeten we helaas constateren dat we de lessen van de 2e wereldoorlog niet hebben geleerd. Herdenkingsbijeenkomsten, emotionele toespraken, enkele minuten stilte houden, het is allemaal indrukwekkend. Maar leven we vandaag in een wereld waar minder gevochten wordt, minder slachtoffers vallen, minder armoede is, meer vrijheid, meer democratie, meer begrip voor elkaar? Toch moet het mogelijk zijn om van mening te verschillen en samen te leven.

Een toch wel typerend voorbeeld daarvan vond ik de afgelopen week gehouden verkiezingen voor de Knesset, het Israëlische parlement. Een verrassende uitslag waarbij we mogen vaststellen dat alle enquêtes ons allen ongewild misleid hebben.
Ondanks een behoorlijk zetelverlies is de Likoed de grootste partij gebleven en zijn Yesh Atid (= er is een toekomst) met Yair Lapid als leider en Habayit Hayehud (het Joodse tehuis) met Naftali Bennet duidelijke partners om een rechts bewind samen te stellen.
Dit trio mogen we toch wel een politiek rechtse groep noemen, met samen 62 zetels. Politiek links, centrum links en de orthodoxie samen 47 zetels en de Arabische partijen 11 zetels. Duidelijk is de mening van het volk. Het grootste deel is politiek gericht en denkt aan de veiligheid van ons land en het andere deel denkt meer aan de economische situatie of haar dagelijks leven.
Het is niet onmogelijk dat er een verschil van mening is bij een behoorlijk aantal burgers. Velen kennen het verleden en zij vinden het belangrijk in een veilig land te leven. Bij veel jongeren speelt het economische aspect vooral. Laten we niet vergeten dat we in een jong land leven. Een land waar een grote verscheidenheid is van afkomst en opvoeding.

Noot: Ondanks tevreden of ontevreden, wel of niet onderhandelen, wel of geen eigen land afstaan, wel of geen extreem orthodoxe jeugd in het leger of in de Joodse leerschool, moeten wij allen die de Joodse staat Israel steunen en ook hun nageslacht beschermen, tevreden zijn. Een minimale meerderheid van de nog samen te stellen regering geeft de garantie dat we beschermd blijven in het land zoals ons dat 3500 jaar geleden beloofd is.

1. Fanatisme
Ik kan het niet nalaten u mee te delen dat door een interview in het Joodse weekblad een Focuslezer mijn Focus heeft opgezegd. Mijn politieke opvatting zou te fel zijn. Palestijnen hebben recht van leven en wij (Israel) moeten soepeler zijn, aldus diegene. Waar mijn felheid te lezen is is mij niet helemaal duidelijk. Denkelijk is vergeten dat ook wij recht van leven hebben en dat de 1.5 miljoen Arabieren die in Israel wonen als Israeli worden behandeld. Ook wordt maar al te vaak vergeten dat de “Palestijnse” Arabieren in november 1947 de VN resolutie 181 niet hebben aanvaard. In plaats van een eigen land te aanvaarden een oorlog zijn begonnen. Door deze oorlog werd Israel op dat moment overigens verdedigbaar en dat bleek nodig te zijn. Mag ik toevoegen dat intern Hamas steeds meer invloed op Fatah krijgt en er op de Westbank tussen hen steeds zware interne botsingen zijn.

2. Saoedi Arabië
Saoedi Arabië heeft de PA toegezegd om US $ 20 miljoen per maand over te boeken. Volgens een official wordt dit uitsluitend gedaan zo lang Israel de belastinginkomsten niet overboekt. Ahmad Battan, de ambassadeur bij de Arabische Liga, zegt dat besloten was om 14 miljoen over te maken. Israel is gestopt met overboeken in verband met de erkenning van een Palestijnse staat.
Een ontmoeting tussen PA en Israëlische officials had als resultaat dat de PA olijfolie naar Israel kan exporteren. Het gaat hier om de te grote reserves van de PA.

3. Arabieren in Israel
Door Arabieren uitgebrachte stemmen:
in 1996 77%
in 2003 62%
in 2006 56.3%
in 2009 53.4%
Belangrijke reden: Arabische Israëli’s in de Knesset houden zich bezig met de PA en niet met de belangen van de in Israel wonende Arabieren. Er is onderling een grote verdeeldheid. Gebleken is dat ongeveer 40% van de Arabische stemgerechtigden op Joodse partijen heeft gestemd.

4. Maleisië
De 1ste minister van Maleisië, Najib Razak, bezoekt op 22/1 de Gazastrook. Hij is de eerste niet Arabische official die dit gebied een bezoek brengt. Samen met zijn echtgenote en de minister van BuZa bezoekt hij gebouwen en centra die door Israel zouden zijn vernietigd.

5. Jeruzalem
Op 20/1 moet het IDF (leger) weer in N.W. Jeruzalem optreden omdat activisten een tentendorp hebben opgezet. Het protestdorp, Bilal Kiswani, wordt door het IDF wederom platgelegd. Ruim 100 activisten willen blijven. Dit ondanks waarschuwingen van de regering. Dit dus na hun ervaring met het tentendorp Bal-Al-Shems op 16/1 (zie focus nr. 449).

6. Israel
Volgens het rapport van Freedom House, een organisatie in Amerika, is Israel in het Midden-Oosten de enige vrije staat. Van 47 staten waren o.a. Eritrea, Noord Korea, Saoedi Arabië, Somalië, Soedan en Syrië de laagste genoteerde. 90 landen totaal vrij. Dat is 46% van de wereld oftewel 3 miljard.

7. 3e Arabische topconferentie
Tijdens de bespreking voor economische en sociale ontwikkeling deelt Ban Ki Moon mee:
· De huidige overeenkomst moet worden aangepast. Palestijnen moeten in vrijheid kunnen leven in een onafhankelijke staat naast Israel. Dit wel in vrede en veiligheid.
· De eisen van de Arabische burgers voor meer vrijheid zijn juist.
· Ontwikkeling in het M-O wordt tegengehouden door het conflict Israel – PA.
Noot: Ik vraag me af of Ban Ki Moon geen andere zorgen heeft. Kenmerkend voor het hoofd van de VN dat het weer Israel is dat volgens hem remmend werkt op volgens mij onmogelijke vredesovereenkomsten.

8. Sloop de muur
De antisemiet Dries van Agt heeft 65.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer aangeboden. Hij wil sancties tegen Israel omdat het Joodse land hekken en muren bouwt op discutabel land om Israel te beschermen. Nu dus afwachten of de Tweede kamer ingaat op het verzoek van de club‘sloop de muur’. Volgens al die mensen die hun naam hebben geplaatst onder dit verzoek zou 70% van de muur op Palestijns gebied liggen.

Noot: Afgezien van de vraag of het fanatisme van Van Agt hem niet blind heeft gemaakt, en houdt, mogen we ons toch afvragen:
* Waarom houdt hij zich ook niet bezig met al die andere muren in de wereld?
* Waarom ageert hij niet tegen de houding van de PA en de Hamas, die de Joden graag zien verdwijnen en het Joodse land willen veroveren ?

9. Iran – Egypte
Morsi heeft Ahmadinejad uitgenodigd hem in Cairo op 6/2 en 7/2 te bezoeken.
Doel: na 30 jaar weer een goede relatie opbouwen. Ook deelnemen aan de bijeenkomst van de Organisatie van Islam Coöperatie (OIC).
Na de val van Moebarak hebben beide landen gewerkt aan herstel van de relatie.
Tijdens hun ontmoeting is een belangrijk punt: Palestina – Syrië.

10. Rusland
President Putin zegt collega Suleiman toe een conferentie te houden om de slachtoffercrisis in Syrië te bespreken. Dit is wel afhankelijk van de internationale belangstelling. Putin zegt Suleiman financiële hulp toe.
Sinds maart 2011 zijn er meer dan 650.000 vluchtelingen die vnl. naar Libanon en Turkije zijn gegaan.
Putin geeft Bashar Assad militaire hulp.

11. Toe Bisjwat
Op 26/1 was het Toe Bisjwat, het Nieuwjaar van de bomen. Dit is steeds op de 15e dag van de Joodse maand Shevat. Een bijzondere dag die feestelijk wordt gevierd. Praktische achtergrond: het planten op die dag van een boom in het Joodse land, een al meer dan 50-jarige traditie. Het is de tijd dat de regen bijna voorbij is en de bomen kunnen groeien en vruchten geven. Men eet op deze dag dan ook de vruchten die in de Thora genoemd zijn. Het Joodse land werd en wordt dus groen gemaakt en de boom straalt kracht uit.
Uit de hele wereld kan men mee doen. Het KKL/JNF, het Joods Nationaal Fonds, zorgt voor de beplanting.

Bibi houdt t.g.v. Toe Bisjwat een toespraak en zegt onder meer:
· Wij hebben veiligheid mede door de bomen.
· De nieuwe regering zal de huidige financiële situatie behandelen.
· We gaan verder met vrede sluiten.
· Het sociale leven gaan we verbeteren en de lasten op een goede manier verdelen.
· We gaan de prijzen van huizen verlagen evenals de kosten van het het levensonderhoud.
· En we gaan het kiessysteem veranderen.
12. Obama
Na de verkiezingen in Israel roept Obama op om weer te gaan praten. Directe onderhandelingen waardoor de finale status wordt bepaald. De nederzettingen zijn een obstakel evenals de Palestijnse acties. Geen vrede maken, aldus de woordvoerder heeft negatieve gevolgen. We kunnen niet nog een jaar wachten. Zonder moedige beslissingen is een 2-statenoplossing niet te realiseren.

13. Abu Mazen
De PA-baas zegt op 22/1, de dag van de verkiezingen, dat de nieuwe Israëlische regering moet stoppen met bouwen. Hij gaat niet eerder met Israel praten.
Hij is trouwens van plan om Lapid en andere gekozen leden uit te nodigen om hem in Ramallah te ontmoeten. De secretaris-generaal van de PLO ,Yasser Rabbo, zegt dat Abu Mazen met de nieuwe fractie wil praten om het conflict in vrede op te lossen. Maar Rabbo heeft wel 2 eisen: de grenzen van 1967 en een bouwstop.

· Alleen al op 24/1 vluchtten 4000 Syrische kinderen, vrouwen en ouderen naar Jordanië. Zij werden opgevangen door het grensleger en naar daartoe bestemde kampen gebracht.

· Erekat ontmoet op 24/1 Mashaal in Qatar. Geen onderwerpen werden behandeld. Alleen eigenlijk de opmerking van Erekat, die stelt dat het Arabische vredesplan pas behandeld kan worden als er een nieuwe Israëlische regering is en Obama in Amerika alle stoelen heeft bezet.

· De moeder van Bashar Assad is afgereisd naar de United Arab Emirates. Zijn zuster naar Dubai.

· Barak heeft een ontmoeting met zijn Zwitserse collega tijdens het Wereldeconomie Forum in Davos. Beide heren tekenen een veiligheidsovereenkomst. Dat is een samenwerking op veiligheidsbeleid, militaire industrie en van beide legers.

· Tijdens een debat van de Veiligheidsraad zegt ambassadeur Suzan Rice dat de VN verwijst naar de ‘State of Palestine’. Dit wordt niet door Amerika erkend. Dus op geen enkel document Palestine.

· De Hamas is bezig een militaire academie op te zetten om schoolkinderen training te geven. Volgens Haniye is deze academie de eerste in Gaza die de kinderen voorbereidt om Palestina te bevrijden van de zee tot de rivier. 10.000 kinderen waren aanwezig om de verjaardag van Mohammed mee te vieren.

Stichting Lechaim.
Verkiezingen, herdenkingen, verjaardagen beleven we dagelijks. Daar praten we over, we herdenken en we vieren feest. Het is een deel van ons leven. Helaas hebben we in Israel kinderen en ouderen die door een aanslag niet in staat zijn om ontspannen te herdenken en feest te vieren. Dit zijn de mensen, die van de ene in de andere minuut slachtoffer zijn geworden van een aanslag.
Wij, Lechaim werkers, doen wat mogelijk is om deze mensen een redelijk bestaan te geven. Om hen te laten glimlachen en om hen waar mogelijk via een studie of een bepaalde opleiding weer in de maatschappij te laten functioneren. Daar hebben we uw hulp voor nodig. Zonder financiën lukt het niet.
Dus: help ons helpen!Namens de slachtoffers bedankt!
Shalom,