Israel, 3 maart 2014

Als we terugkijken naar de situatie in het Midden-Oosten en in andere delen van de wereld, dan is er eigenlijk de afgelopen week niet veel opzienbarends gebeurd.

Wel was er op de BBC een zeer boeiend interview met de minister van Economische Zaken, Naftali Bennett. Kijk hier: http://www.breakingisraelnews.com/11462/bennett-jews-israel-british-britain/

De BDS-beweging heeft amper invloed op het leven in Israel en de relatie met diverse landen is verbeterd of aangeknoopt. In ieder geval mogen we constateren dat onze regering medische en technische steun geeft daar waar dat nodig en nuttig is. Dit ondanks het toch wel negatieve gegeven dat het antisemitisme in diverse landen duidelijk het leven van Joodse gemeentes moeilijk maakt.

Belangrijk is de ontmoeting vandaag van Bibi Netanyahu met Obama in Washington. Dan komen alle belangrijke onderwerpen ter sprake en krijgen we een duidelijker beeld van de relatie tussen beide landen, en wat de mogelijkheden zijn om een beleid te voeren wat betreft vredesonderhandelingen met de PLO, het Iran-probleem en natuurlijk de hele situatie in het Midden-Oosten

1. Oekraïne
Het Joodse Agentschap, waarvan Nathan Sharanski voorzitter is, heeft haar hulp aan de Joodse gemeenschap uitgebreid en zal tevens steun geven aan de bescherming van de diverse gebouwen.
In dit land wonen ongeveer 300.000 Joden.
Rina Frenkel woont in Israel en is geboren in Kiev en is een actie begonnen en heeft daarbij de regering gevraagd een plan te ontwikkelen om de in Oekraïne wonende Joden naar Israel, een veilig huis, te brengen. Volgens haar is een burgeroorlog niet onwaarschijnlijk.
Het antisemitisme is er groot. Een synagoge is gebombardeerd. Joden krijgen weer de schuld van de onrust. De gemeenschap is in gevaar. Israel is heropgericht ook om deze mensen op te vangen. Bibi moet met de betrokken ministers een plan maken, aldus Rina Frenkel.
De nieuwe regering van Oekraïne is pro-EU. De minister van Financiën heeft de EU gevraagd $ 4 miljard over te boeken om de onrust aan te pakken. Eis van de EU is dan wel respect te hebben voor minderheden.
De extremisten hebben in het bijzonder de Joodse gemeenschap als doel. De meesten willen dan ook naar Israel, het thuisland.

2. Sheikh Aladoan
Deze Jordaanse sheikh schrijft op facebook:
* Er is geen plaats of land dat Palestina heet.
* G-d heeft het Heilige Land aan de Joden gegeven.
* De Koran wordt verkeerd gelezen.
* G-d beschermt de kinderen van het Joodse land Israel.
* De moslimpropaganda activeert het doden van kinderen, vrouwen en ouders en gebruikt hen ook als bescherming. Zelfs hun eigen kinderen.
Deze sheikh heeft vorig jaar Israel bezocht en de opperrrabbijn van Sefad ontmoet. Hij zei tegen de rabbijn en zijn studenten dat het woord “Palestina” niet in de Koran te vinden is.

3. Merkel – Bibi Netanyahu
Bibi verwelkomt haar en zegt onder meer:
* Ons land is het enige dat door andere landen wordt geboycot. Zij steunen daarmee niet de 30.000 Palestijnse werkers in de nederzettingen. Die zijn dus de dupe.
* Wij willen vrede. Maar Abu Mazen moet dat ook willen.
* Ondanks het verleden is onze relatie een voorbeeld voor andere landen. Wij willen vrede, veiligheid, voorspoed en een betere wereld.
Bibi onderstreept dat Israel en Duitsland een meningsverschil hebben over de “Joodse” staat en de labeling van producten uit Judea en Samaria. Hij geeft aan een 2-statenoplossing te accepteren. Maar wat te doen met de grenzen en de nederzettingen? Een eventuele Palestijnse staat echter wel zonder leger en wapens.
Angela Merkel zegt: de dreiging van Iran betreft niet alleen Israel maar ook de EU. Door de verrijking van uranium tot 3.5% kan Iran atoombommen produceren.
Tijdens een persconferentie onderstrepen beiden de relatie. Bibi zegt dat moet worden voorkomen dat Iran wapens produceert. Hier is een verschil van mening. Merkel heeft geen probleem met levering van producten voor normaal gebruik.

4. Luchtaanval op 24/2
De luchtaanval op Hezbollah in Libanon heeft tijdig een konvooi mortieren en raketten vernietigd.
Eveneens een centrum van de Hezbollah, en een belangrijke wapenopslagplaats. Hezbollah reageert door te zeggen dat het zal reageren op het goede moment en plek. Bibi reageert door te stellen dat Israel alles doet voor haar veiligheid. Hij reageert niet op de vraag of Israel de aanval heeft uitgevoerd

5. Christelijke gemeente
De Knesset heeft vorige week een wet aangenomen, waardoor de christelijke gemeenschap gesplitst wordt van de Arabieren. Daardoor zijn de christenen onafhankelijk geworden en vallen onder de Israelische wetgeving. Dus als minderheidsgroep deelname aan verkiezingen, vertegenwoordiging bij de vakbonden enz. Ook deelname in het leger.
De moslim Arabieren zijn tegen deze wet.
Haloul, de woordvoerder van het christelijke IDF Forum zegt: Wij zijn een deel van de Israelische gemeenschap en vinden het geweldig hier te mogen wonen.

5. Algemene situatie
Denkelijk zal Obama van Bibi eisen dat de plannen van John Kerry worden overgenomen. Dus ook terugtrekking uit de Jordaanvallei. Dan dus voor de veiligheid een elektrische alarm installatie, camera’s langs de grens en het IDF is dan volgens de opperbevelhebber overbodig. Een lacher. Obama stelt een internationale troepenmacht voor. Dat accepteert Israel dus niet. Dat betekent dan wel dat Abu Mazen glimlacht. Maar niet vergeten dat hij de Joden en Israel weg wil hebben. Eigenlijk een bekend verhaal waarbij een ieder zich toch moet afvragen:
* Wie zijn de Palestijnen en waar hebben zij recht op?
* Wie zijn de Joodse Israeli’s en waarom leven zij in dat gebied? Joden willen geen herhaling van de massamoord; daarom weer terug naar Zion, naar Jeruzalem, naar het Beloofde land
* De wereld accepteert een democratisch Israel niet. Maar wel de PLO, dat synthetisch is samengesteld.
Kijk ook naar de scholen waar de kinderen geleerd wordt om terrorist te worden.

6. China
Minister Naftali Bennett zegt dat de contacten met China resultaten opleveren. China is van plan miljoenen te investeren in de Israelische high tech. China heeft een ander systeem dan b.v. de EU en Amerika. Investeerders investeren niet direct in bedrijven, maar bieden kapitaal aan via fondsen, die investeren.
China investeert dus in Israel in de high tech en nieuwe bedrijven. De regering steunt dit en ziet het als een prioriteit. Israel heeft de kennis en China een enorme productie capaciteit.
Er is contact om een treinverbinding aan te leggen tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Inclusief de nodige bruggen en tunnels is dit een project van ongeveer $ 8 miljard. Daardoor een betere en snellere verbinding.
Israel is op dit moment wel voorzichtig met het maken van overeenkomsten vanwege haar toch nog steeds hechte relatie met Amerika.

7. Iran – PA
Tijdens een ontmoeting van Rouhani met Zanoun, de voorzitter van het PA-parlement, zegt Rouhani, de Iraanse president, steun te geven aan het onderdrukte Palestijnse volk. Ook Jeruzalem moet worden bevrijd. Rouhani blijkt dus duidelijk ook tegen Israel te zijn.
Zoals al eerder geschreven is Iran met zijn woorden duidelijk te beoordelen.
In welk land kan en mag dat ?
Realiseren we ons dat Israel het enige onafhankelijke rechtssysteem heeft in het M-O?

8. Italië
Bibi heeft op 23/2 een gesprek met de nieuwe premier van Italie, Matteo Renzi.
Bibi feliciteert hem met zijn benoeming. Beiden onderstrepen de goede relatie en hopen dat in het bijzonder de technologie zal worden uitgebreid. Ook de houding van Italie wat betreft de boycot wordt enorm gewaardeerd.

9. Frankrijk – Libanon en Rusland – Egypte
Beide landen hebben een overeenkomst getekend om voor een bedrag van $ 3 miljard wapens te kopen.
Saoedi Arabië financiert het geheel. Het doel van de leverantie is het versterken van het Libanese leger en het up to date te maken. Daardoor kan het terrorisme beter worden aangepakt.
Rusland levert Egypte een wapenassortiment voor een bedrag van ongeveer 2.5 miljard.
Saoedi Arabië samen met de United Arab Emiraten zorgen voor de financiering.
Egypte heeft Rusland haar havens in Alexandrië aangeboden.
Hier is het motief: de slechte relatie met Amerika en nu dus ook een behoorlijke invloed van Rusland in de Arabische wereld.
Deze overeenkomst is blijkbaar nog niet getekend. Is afhankelijk van de relatie met Amerika.

10. Yair Shamir
De huidige minister van Landbouw heeft het beleid van zijn vader Yitzhak Shamir, een voormalige premier overgenomen.
* Hij is tegen een Palestijnse staat. Hij gelooft niet in een normaal bestaan en vindt Amerika overdreven en niet realistisch.
* Het is een oud conflict dat niet is op te lossen. Het is geen conflict tussen zakenlieden. Jeruzalem is toch de reden van ons bestaan Het is onze historische en eeuwige hoofdstad. Dit voor de totale Joodse wereldgemeenschap.
* Als moslims in Jeruzalem en andere plaatsen bidden dan richten zij zich op Mekka. In de Koran wordt Jeruzalem niet genoemd.
* Er is hier geen ruimte voor 2 landen en Abu Mazen wil geen vredesovereenkomst.
* We kunnen het PA-gebied helpen ontwikkelen. Eveneens Gaza. Dat heeft alle mogelijkheden om een welvarend gebied te worden.

11. Amnesty International
Deze organisatie heeft een verslag uitgegeven dat Israelische militairen met geweld optreden tegen Arabieren op de Westbank. De mensenrechtenorganisatie geeft een eenzijdig beeld van de 40 gedode Arabieren. Er wordt niet vermeld wat de achtergrond is van het doden. We mogen niet vergeten dat het IDF een code heeft om te schieten. Mocht iemand daarvan afwijken dan is een rechtzaak het gevolg.
In Iran zijn sinds 21/1 42 personen opgehangen. Vaak in aanwezigheid van hun moeder.
Abu Mazen heeft Amerika en de EU gevraagd geen wapens aan Israel te leveren. Omdat Palestijnen slecht worden behandeld.

12. Israel
Israel is wereldleider op het gebied van o.a. watertechnologie, landbouw en gezondheidszorg.
Sancties tegen ons land werken dus eigenlijk negatief voor de opleggers.
Volgens de laatste onderzoeken gaat de Likoed, de partij van Bibi Netanyahu van 31 naar 33 zetels.
Vraag: Bent u tevreden over het beleid van Bibi ? 40% ja, 50% nee. Over Lieberman? 34% ja, 49% nee.
Wie ziet u als 1ste minister? Bibi 40%, Lieberman 10%
Wat is uw mening als Amerika Israel vraagt de bouw in de nederzettingen te stoppen? Ja 37%, nee 52%.
Als de PLO/PA Israel niet erkent als Joodse staat wel vrede sluiten? 27% ja, 65% nee.

+++ In 1943 heeft de Deense regering de Joden gered door hen over te brengen naar Zweden. 70 jaar later wordt het kosher slachten verboden. Rechten van dieren komt op de eerste plaats. Daarna de religie.
+++ Sinds 2011 43% meer religieuze vrouwen in het IDF (leger).
+++ China importeert 565.000 vaten olie per dag uit Iran. Dat is 83% meer dan vorig jaar.
+++ Distributie van gasmaskers is gestopt. Belangrijkste reden is de vermindering van mogelijke
chemische aanslagen.
+++ Door Elbit Systems is een apparaat ontwikkeld om alle El Al vluchten te beschermen tegen raketten.
+++ Onderzoek van de Consumer Protection Authority wijst uit dat de Palestijnen liever Israelische producten kopen. 70% van de import komt uit Israel. Blijkt beter en goedkoper te zijn.
+++ Abu Mazen stopt niet met het uiten van beledigingen. Hij huldigt terroristen en hun aanslagen. Hij organiseert speciale ceremonies om onderscheidingen (the star of honor) uit te reiken aan moordenaars. Volgens BuZa niet goed voor een betere verstandhouding.
+++ Veiligheidsdiensten hebben via het afluisteren van telefoongesprekken gehoord dat Palestijnse terreurgroepen een aanslag in de Sinaï willen plegen. Egypte heeft al opslagplaatsen in bezit genomen, diverse personen zijn gearresteerd en enkele gedood. Inmiddels is bekend gemaakt dat de daar aanwezige Nederlandse vakantiegangers opgehaald zijn.
+++ Het Tura wijnbedrijf heeft diverse onderscheidingen gekregen. De producent is in Reechalim vlakbij Ariel in Samaria gevestigd. Als reactie op de boycot stopt het met het leveren van deze bijzondere kwaliteit aan EU-landen. Het roept collega’s op dit ook te doen.

Dank aan diegenen, die via onze stichting de slachtoffers van terreur steunen.
Ons verzoek: blijf dat doen. Jammer genoeg zijn de meeste slachtoffers getraumatiseerd. Kinderen in steden zoals Sderot zijn bang om naar school te gaan, om buiten te spelen, om een normaal leven te leiden. In een stad als Sderot zijn nu beschermde gebouwen en worden bijeenkomsten georganiseerd om door muzieklessen, knutselwerk, schilderen hen te ontspannen. Voor al deze activiteiten is geld nodig. Onze relatie met Reut Sderot doet veel goed werk. Daarom is het een goede zaak als ook u financieel helpt. Bekijk onze website.
Dank bij voorbaat namens ons bestuur en de werkers van Reut Sderot.

Groet en shalom

IBANNUMMER: NL87 RABO 0117 7238 00
Stichting Lechaim heeft de ANBI status
(brief hierover is op te vragen bij het bestuur)