Israel, 15 april 2015

Vanwege eerder aan u doorgegeven familieomstandigheden ontvangt u een ten dele vertraagde nieuwsbrief. Ik voeg enkele bijzondere overzichten toe wat betreft ons verleden:
Een artikel in Joods Erfgoed Den Haag over mijn broer Rolf…
en een onderzoek naar het verleden…

Het overheersende nieuws gaat eigenlijk maar om 2 belangrijke punten. Dat is de moeilijk te begrijpen houding van president Obama en zijn relatie met Iran. En natuurlijk de onderhandelingen en ontmoetingen welke Benyamin Netanyahu voert om een nieuwe regering samen te stellen.
De Joodse en andere bijzondere feestdagen zijn voorbij. Velen van u hebben mij bijzonder gewaardeerde brieven gestuurd om mij te troosten met het verlies van mijn geweldige broer. Reden waarom ik een week in Nederland was en me niet heb kunnen wijden aan mijn dagelijkse bezigheden. Allen ben ik enorm dankbaar. Ook omdat ik heb mogen lezen hoe hij gerespecteerd werd en wat hij voor velen heeft kunnen betekenen.

Tijdens gesprekken in Nederland heb ik ervaren dat het blijkbaar moeilijk of onbekend is om de huidige situatie in Israel en het Midden-Oosten te begrijpen.

1. Jemen
Tijdens de conferentie van de Arabische Liga in Sharm el Sheikh op 28/3 zegt de Hadi, die het land verlaten heeft, dat de door Iran gesteunde Houthi’s zich moeten overgeven. Mocht dit niet gebeuren dan zullen Saoedi Arabië en Jemen samenwerken. Deze operatie “Decisive Storm” zal doorgaan tot de uiteindelijke overgave van de Houthi’s.
Abu Mazen zegt tijdens de conferentie dat de Arabische landen de PA moeten behandelen als Jemen, Syrië, Libië en Irak.
Op 1/4 heeft Saoedi Arabië het consulaat van Rusland in Aden gebombardeerd. Dit vanwege de Russische hulp aan de Houthi-rebellen in Jemen. De Russische bevolking in Jemen is per boot verscheept naar Egypte. Saoedi Arabië heeft namelijk verboden boven Jemen te vliegen.
Iran dreigt met acties tegen Amerika, Israel en Saoedi Arabië.
Saoedi Arabië heeft 150.000 militairen opgeroepen en 100 gevechtsvliegtuigen klaar staan. Het wil voorkomen dat Jemen in handen van Iran valt of van de Houthi-rebellen.

2. Ron Prosor, de Israelische ambassadeur bij de VN
Op 28/3 zegt onze ambassadeur dat de Internationale Gemeenschap niet kijkt naar de minderheden in het M-O. In Saoedi Arabië enz. zijn christenen amper in staat hun religie uit te oefenen. De VN heeft de oren dicht bij het vermoorden van christenen in de Arabische landen. Het is tijd dat de Veiligheidsraad de stilte verbreekt wat betreft het vermoorden en verbranden van christenen. Sinds 2007 is 50% van de christelijke gemeenschap gevlucht.
De Palestijnen willen een staat, zonder onderhandelingen, zonder compromissen, zonder een vredesovereenkomst. Dat zou dan worden: een extremistische moslim-terreurstaat.
Prosor geeft ook een overzicht van de huidige situatie:
” De VN bestaat 70 jaar. In 1949 werd Israel lid. Toen waren er 58 leden. Nu 193. Ongeveer 90 hebben een democratie.
In 2013 werd Iran voorzitter van de mensenrechtencommissie. Iran steunt terreur en vernietiging van Israel. De Algemene Vergadering nam in 2014 21 resoluties tegen Israel aan en 1 motie tegen Iran, Syrië en Noord Korea.
In Iran vallen iedere dag minimaal 2 doden. In Noord-Korea zijn 200.000 gevangenen. Syrië heeft oorlog in eigen land.
Algemeen: Christenen worden in moslimlanden het meest vervolgd. Dat groeit wereldwijd.
In Israel groeit deze groep en voelt zich thuis.
Tijdens een toespraak afgelopen week sprak Prosor de VN ook toe. Hij zei ondermeer:
“Met Pasen vieren wij de uittocht uit Egypte. Een andere uittocht vond plaats gedurende de afgelopen jaren. Christenen, Koerden, Yazidi, Baharisten en natuurlijk Joden.
Gedurende meer dan dan 2500 jaar leefden 1 miljoen Joden in vrede in Arabische landen. In 1947 een grote verandering. Na de VN stemming in 1947 om weer een eigen staat te vestigen. Arabische staten vermoordden duizenden Joden en een veelvoud vluchtte. Radicale moslims zeiden: eerst het zaterdagvolk, daarna het zondagvolk. Begin 20e eeuw was het 26% van die bevolking. Vandaag ruim 10%. Christenen kunnen of moslim worden. Anders gedood.

3. Rusland
Vladimir Putin heeft Bibi gefeliciteerd met zijn verkiezing. Tegelijkertijd zegt hij aan de Arabische Liga dat de Palestijnse Autoriteit een eigen staat met Jeruzalem als hoofdstad dient te krijgen.

4. Iran
De gemaakte deal tussen Iran en de P5+1 is een overwinning voor Iran geworden. Nogherini zegt dat alle partijen tevreden zijn. Men vergeet dat Iran de staat Israel wil vernietigen, inclusief de Joden.
Eind juni worden de details doorgenomen en vastgelegd.
De Iraanse minister Zarif zegt dat Obama liegt wat betreft de overeenkomst. Iran blijft werken aan o.a. 1000 centrifuges. Wij, aldus Zarif, gaan gewoon door.
Iraanse marineschepen varen naar de Golf van Aden en de Rode Zee. Het wil daarmee de scheepvaart beveiligen. Egypte had dit al gedaan. Men wil o.a. de Houthi’s dwingen Savaah te verlaten. Iran heeft ook raketten en mortieren geleverd. Het is druk doende een oorlog voor te bereiden. De Iraanse sjiitische regering steunt Sunni’s in Syrië. evenals de sjiitische Hezbollah.
Iran heeft aan Hamas $ 1 miljoen gegeven. Dit voor tunnelbouw en toevoeging van raketten.
Saoedi Arabië heeft Iran gewaarschuwd niet in de wateren van Jemen te komen. Dan wordt het vuur geopend. Een vuurgevecht tussen Egyptische en Iraanse boten heeft al plaatsgevonden.

5. Obama
De Amerikaanse president ziet zijn land sterk genoeg om zijn voorstellen te testen: Bibi meent dat het kwetsbaar is, maar wij steunen Israel bij iedere aanval van derden. Wij kunnen de atoomenergie bedreiging nu van tafel verwijderen. Ik zeg het Joodse volk: er is geen optie of formule die beter is dan de diplomatieke initiatieven die we ondernemen. Israel heeft wel het recht om angstig te zijn gezien de uitlatingen over de Holocaust en antisemitische kreten. Ik begrijp Bibi.
Minister Ya’alon stelt dat Obama geen gelijk heeft, en zoals Bibi heeft gezegd: Beter geen deal dan een slechte. Iran houdt de mogelijkheid om een en ander te ontwikkelen. Waarom willen zij verrijkt uranium hebben?
Meer land opgeven aan de PA geeft geen vrede maar meer conflicten. Zie de Gazastrook.
John Kerry zegt: wij staan niet toe dat Iran bommen krijgt.
President Rouhani zegt: Iran tekent geen deal/overeenkomst voordat alle sancties zijn opgeheven.
Abu Mazen claimt dat een tweestatenoplossing niet mogelijk is met een Israelische regering o.l.v. Bibi. Saeb Erekat zegt tijdens een interview dat het duidelijk is wat Bibi wil. Dus we hebben geen partner om mee te onderhandelen.
Kissinger en Shultz, voormalige ministers van BuZa, vinden de deal van Obama beneden niveau.
Canada en enkele andere landen zijn niet gelukkig met de deal, die gemaakt is door de P5+1 en Iran. Niet wordt voorkomen dat Iran toch een atoombom kan produceren. Gekeken moet worden naar haar ontwikkeling en niet naar de uitspraken.
Saoedi Arabië, dat de Sunni’s heeft samengebracht om Jemen te bevrijden, verzet zich tegen Jemen dat door Sjiieten uit Iran wordt bedreigd.
We moeten afwachten hoe de interne strijd in Libanon, Jemen, Irak, Syrië zich ontwikkelt en hoe dan de leiding wordt samengesteld. Hezbollah in Libanon, de terroristen (IS) in Syrië, de Houthi’s in Jemen.
Obama kan het moeilijk verwerken dat het Joodse volk anders heeft gekozen, dan hij dat gewenst had. Hij heeft ook problemen met het gegeven dat Bibi voor het congres heeft gesproken. Hij heeft van het M-O een chaos gemaakt. Het congres is kwaad omdat Obama’s plannen voor Israel onbekend zijn. De relatie tussen Israel en de Arabische landen groeit

6. De PA
De PA-politie zal de omgeving van Jeruzalem en ook Judea en Samaria blijven controleren. Qatar heeft $ 100 miljoen aan de PA geleend. Daarmee kunnen de salarissen worden betaald.
Abu Mazen heeft de overboeking van de belasting door Israel geweigerd. Hij wil uitsluitend het totaal verschuldigde bedrag ontvangen.en de openstaande posten van water en gas.
Het gaat wel om 180.000 werkers.
De PA-minister Majadalin bezoekt namens de PLO Damascus. Hij wil de relatie met president Al Assad verbeteren en dus de rebellen aanpakken. Volgens mij een vreemde zaak.

7. CTBT
De “Comprehensive Nuclear Test -Ban Treaty Organisation” is gehouden op 9/4 in Jeruzalem. Ongeveer 100 gedelegeerden inclusief vertegenwoordigers uit Arabische en Moslimlanden, die Israel niet erkennen. Men wil geen testen meer hebben. Doel: analyse en conclusies uit de experimenten in november 2014. Ook de controle op testen. De voorzitter zegt dat op dit gebied geen geheimen bestaan. Er zijn 44 landen met atoom-reactoren.

8. Saeb Erekat
De PA roept Amerika en de EU op Israel te dwingen zich terug te trekken uit gebied C en Palestina te erkennen. Saeb Erekat, hoofd PA-onderhandelingen, onderstreept dat en meent dat Palestina erkend moet worden volgens de grenzen van 1949. Hij spreekt met diplomaten uit China, Frankrijk en Italië, en dit als reactie op Bibi’s verkiezingstoespraak waarbij hij zei: “Nee tegen een Palestijnse staat.” Erekat wil een internationale vredesconferentie en deelname van Veiligheidsraad-leden, Israel en de Arabische landen. Zijn doel: een tijdschema vastleggen voor de terugtrekking van Israel, oplossing van de financiën, vluchtelingen, vrijlating van gevangen terroristen, alle Joden uit het zogenaamde “bezette” gebieden.
In Judea en Samaria wonen 390.000 Joden, in Jeruzalem 375.000.

9. China
Israel had met China in Tel Aviv voor de eerste keer een conferentie. Beide landen willen de samenwerking op diverse gebieden verbeteren. In 2014 was er een enorme verhoging van Chinese investeringen. Daardoor verhoging van export en nieuw opgezette bedrijven. Ook meewerken aan verbetering van Chinese producten.
Het is van groot belang voor Israel om in het Verre Oosten goede relaties te hebben. Daardoor ook meer luchtvaart en toerisme. Israel heeft 4 consulaten in China. De handel in 2014 was $ 852 miljard.

10. Bibi-Maimouna viering op 12/4
Bibi en zijn echtgenote Sara bezoeken de viering in Or Akiva. Hij zei o.a.:
Wij reisden tijdens de feestdagen door het hele land. Waar men gaat, ziet men een duidelijke vooruitgang van het wegennet, uitbreiding van de gemeentes. Duidelijk is:
1. De eenheid van het volk. U ziet het hier. Het stof van de verkiezingen is over. We moeten de eenheid onder de burgers sterker maken. Onze taak.
2. De welvaart van de burgers. We zijn verplicht de al aanwezige economische welvaart uit te breiden. Kosten van het dagelijks leven moeten lager. In het bijzonder de huizen. Dus meer bouwen. Een eerste taak van de nieuwe regering.
3. De veiligheid van het land. Iran is het grootste probleem.Tot mijn spijt komt alles uit wat ik voorspeld heb. Zie de deal in Lausanne. Een bedreiging voor Israel, het Midden-Oosten, de hele wereld. Sancties zijn opgeheven en Iran heeft daar niets tegenover gesteld. Het blijft een gevaarlijke terreurstaat.
Ik hoop dat uw wensen worden vervuld. Ik werk aan nationale eenheid, nationale welvaart en veiligheid.

11. Egypte Sinaï, Hezbollah, Iran
Voor een betere beveiliging heeft Egypte een bufferzone gebouwd van 5 km. Doel is het vernietigen van alle tunnels welke de Sinaï met Egypte verbinden. Er vallen te veel doden. Nu geen infiltranten meer en wapensmokkel.
Op 29/3 werd de langste tunnel ontdekt. 2800 meter lang.
Nasrallah (Hezbollah) handhaaft de goede relatie met Hamas en andere Palestijnse fracties. Weg met alle tegenstellingen, aldus de secretaris-generaal. Palestina blijft bestaan.
De Arabische landen willen zulk een staat echter niet.
Iran accepteert onder geen voorwaarde enige controle op haar verdedigingssysteem. Met de P5+1 is al een basisovereenkomst gemaakt. Eind juni een definitieve overeenkomst. Maar nooit en te nimmer controle op de atoomcentrales.
Iran bewapent zich om Israel aan te pakken. Israelische officials waarschuwen. Ook wat betreft de Hamastunnels en -bewapening.
Toch ook toe te voegen dat Hamas geen vredelievende relatie met Israel wil. De kinderen groeien op met liefde voor de jihad, het voeren van een religieuze oorlog en te sterven als een martelaar van Allah.

12. Zuid-Amerika
Een delegatie van het ministerie van Economische Zaken heeft Zuid-Amerika bezocht.
Ontmoetingen in Panama waar diverse aspecten en onderwerpen zijn besproken. Er is een grote vraag naar Israelische technologie. Met Mexico zijn ook deals gemaakt. Dit op o.a. gebied van water, woestijn, landbouw, medicijnen. Idem met Peru.

++ Het Hadassa ziekenhuis in Jeruzalem brengt na de geboorte van een baby moeder en kind naar huis. Het wil hiermee aantonen dat het niet alleen verpleegt, maar ook de gezondheid wil begeleiden.
++ Tijdens Pesach (Joods Pasen) bezochten 130.000 personen Israel. Van diverse religies.
++ Sara Netanyahu heeft 115.000 euro aan eenzame soldaten voor Pesach geschonken
++ Het antisemitisme is in 2014 met 70% gestegen. Dit blijkt mede oorzaak te zijn van de 50-daagse oorlog tegen Hamas in Gaza.
++ Duitsland levert weer een duikboot aan Israel. Nr. 5.

14. Stichting Lechaim
Om de Focus niet al te lang te maken ontvangt u volgende week de beschrijving van een belangrijk SHILOH-project.
Vanzelfsprekend vergeten we de samenwerking en steun met Sderot, Nitzan en de diverse families niet. De spanning in het Midden-Oosten en in het bijzonder in de Gazastrook, de Sinaï en het Noorden vermindert het aantal directe en indirecte slachtoffers van terreur niet.
Wij helpen, mede door uw financiële steun.
Mijn verzoek aan u blijft traditiegetrouw: steun ons en vergeet ons werk daarmee niet.
Groet en shalom