Israel, 3 juli 2015

Gedurende de afgelopen maanden hebben we een groot aantal lezers mogen toevoegen aan ons verzendbestand. Hoewel we geconfronteerd worden met groeiend antisemitisme, mogen we toch bouwen op een behoorlijk aantal Israel-aanhangers.
Jammer genoeg is ook duidelijk dat er toch nog te weinig wordt gedaan aan informatie en de achtergrond over Israel en het Midden-Oosten, en dat het blijkbaar makkelijk is om negatief – en dat totaal ongegrond – te praten over het Joodse land.

Als ik in diverse bladen lees dat koningin Juliana in 1951 had moeten reageren op het gegeven dat haar beide dochtertjes in Baarn niet in een klas mochten zitten waar ook 2 Joodse kinderen zaten, dan vraag ik me af: waar zijn we toch mee bezig. Moeten we 65 jaar na een toch niet duidelijk overzichtelijke situatie verhalen schrijven, die helaas toch een indruk van onze koningin geven, welke niet met de realiteit klopt. Juliana was, en na haar ook Beatrix en Willem Alexander, bijzonder positief ingesteld wat betreft het Joodse volk en het Joodse land.

Wanneer we kijken naar de grote tegenstellingen in de wereld, het gigantische aantal vluchtelingen, de armoede en de werkeloosheid, dan zou ik toch de betreffende journalisten en onderzoekers verzoeken zich bezig te houden met de huidige gigantische problemen. Laten we met ons allen elkaar het leven gunnen en een sfeer creëren, die een leefbare maatschappij
oplevert. Dan hebben onze kleinkinderen enz. minder zorgen, en leven zonder spanning, terrorisme en religieuze tegenstellingen.

1. Yoni Netanyahu
Op 23/6 was het 39 jaar geleden dat tijdens de Entebbe-operatie in Uganda de broer van premier Netanyahu werd gedood. Tijdens de “jaartijd” waren zijn beide broers aanwezig en spraken ook het Kaddish, het treurgebed, tijdens de herdenkingsdienst uit. Yoni was hoofd van een speciale antiterreuroperatiegroep. Hij had eerder 2 acties geleid. Entebbe ligt op 4000 km afstand van Israel en de operatie had als bedoeling om ongeveer 100 Joodse gevangenen te bevrijden, die met een vliegtuig waren gekaapt.

2. Het IDF (het leger)
Dinsdag jl. was er weer een raketaanslag in de omgeving van Ashkelon uit Gaza. Het IDF heeft onmiddellijk gereageerd door bepaalde centra in Gaza te bombarderen.
Veel poltici menen dat er hard moeten worden opgetreden. Zeker nu de vakanties zijn begonnen.

3. President Obama
Obama wil een deal maken met Iran wat betreft de ontwikkeling van atoomenergie. Dat blijkt moeilijk, maar lijkt wel mogelijk te zijn. Hij ziet wel aanvallen op niet acceptabele centra. Maar dat heeft natuurlijk ook consequenties. Ook zal, of is, Iran al doende de productie te verschuiven. Dat is geen oplossing maar een dreigend probleem. Obama blijft wel zeggen dat Iran niet kan worden gestopt. Dus is het nooit een aanvaardbare deal. Maar hij wil blijven praten en onderhandelen. Dat is in werkelijkheid meedoen aan een 3e wereldoorlog. Militaire experts menen dat een actie wel zal slagen. Eigenlijk is het dus een situatie zoals in de jaren 30. Praten, en de tegenstander zich laten versterken.

4. VN-rapport betreffende de 50-daagse oorlog (OPE)
Dit rapport houdt onder meer in:
* De ondergrondse tunnels waren legitiem; werden uitsluitend gebruikt om het IDF aan te vallen.
* Niet Hamas maar Israel gebruikte de bevolking als menselijk schild.
* Raketaanslagen op Israel blijkt een normale zaak te zijn.
* De oorlog is uitgebroken vanwege de Israelische bezetting van de Westbank en Oost-Jeruzalem
* 21 Palestijnen die met de Hamas vochten, deden dat illegaal.
* De Israelische blokkade van Gaza maakt de Gaza-economie kapot.
* Israel heeft 8000 luchtaanvallen uitgevoerd. Hamas maar 4812.
Noot: Zelden zulk een eenzijdig rapport gelezen. Ieder punt kan eenvoudig weerlegd worden.

5. Duitsland – Israel
Op 24/6 is er een speciale zitting van de Knesset ter gelegenheid van de 50 jaar bestaande
diplomatieke betrekkingen tussen beide landen. Knesset-voorzitter Edelstein zegt: onze landen delen veel algemene situaties en de goede relaties zijn uniek en buitengewoon.
Zijn collega van de Bundestag, Norbert Lammert, antwoordt: “Ik waardeer het dat de Knessetleden vriend van Duitsland zijn in hart en ziel. Jullie houding heeft gezorgd voor een Duitsland zoals het vandaag is. Jullie hebben gewerkt aan een duidelijke vriendschap.
Edelstein: Duitsland steunt Israel en vecht tegen antisemitisme en anti-Israelisme. Ondanks het verleden is er vriendschap. Maar het verleden niet vergeten of ontkennen. Het is niet alleen een conflict tussen Israel en Palestijnen en ja/nee bezetting; het is een religieuze en culturele botsing tussen de extreme islam en de vrije, tolerante wereld.
Lammert: Ik ben diep onder de indruk van uw ontvangst en dat terwijl ik Duits spreek. De Knesset is sterk democratisch, de enige democratie in het Midden Oosten. Hier ons volkslied horen, ontroert mij.

6. Antisemitisme
Volgens onderzoeken menen 150 miljoen Europeanen dat Israel een apartheidsstaat is. Een discussie werd hierover in de Knesset met buitenlandse ambassadeurs gehouden. Israel wordt
ontwettigd. Het moet zich constant verdedigen. Universiteiten, protestantse kerken, enz. steunen de boycot. Zelfs de Obama-regering dreigt steun aan Israel te stoppen. Verzet tegen Israel is populair. De Duitse ambassadeur zegt dat antisemitische aanslagen met 25% is toegenomen. Maar de regering doet alles om dit te bestrijden. De Engelse ambassadeur onderstreept dat dit de laatste 2 jaar in Engeland ook het geval is. Amerika zegt dat 50% van de misdaden tegen Joden is. De Nederlandse ambassadeur Casper Veldkamp zegt dat zijn land tegen de boycot is.
Denemarken idem. Antisemitisme is vaak in democratische landen. Maar de meeste landen doen niets en de Joodse gemeentes in Europa hebben hun vertrouwen verloren.

7. Amerika en Israel
Het congres heeft een anti-BDS-maatregel aangenomen. Geen boycot van Israel. Als men zaken wil doen met Amerika, dan geen BDS .
Besprekingen tussen de betreffende Defensie en BuZA ministers en officials zijn uitgesteld tot na de Amerikaanse deal met Iran. Evenals de P5+1. Het gaat Israel om haar veiligheid.
Enkele officials wilden zelfs uitstelllen tot na de verkiezingen in Amerika.

8. Saeb Erekat
Het Palestijnse hoofd van de onderhandelingen met Israel heeft een document samengesteld. Hij zegt hierin steun te bieden aan terreurorganisaties en aan aanslagen. Hij blijft continu onderstrepen dat de strategie van Israel moet worden aangepakt.
Dus wil hij ook werken met de Hamas en de Islamitische Jihad. Daardoor ontstaat een betere verhouding met de Hamas. Hij eist vrijlating van de in Israel levende gevangenen. “Populair gevecht voor vrede” is zijn kreet.
Hij eist recht op terugkeer en dat zonder bepaalde condities. Hij verwerpt iedere deal met Israel en roept om internationale maatregelen, opdat Israel het terrorisme niet kan verdedigen. Israel moet terug naar de grenzen van 1948. Dus geen vrede, wel vernietiging van het Joodse land Israel.

9. Vrijdag 26/6
in Frankrijk is een aanslag gepleegd op een Amerikaans bedrijf in de omgeving van Lyon. Een terrorist in een auto reed het gebouw in, dat werd een explosie. Een Arabier werd onthoofd bij het hek van die fabiek. Een andere terrorist werd gearresteerd. Er zijn veel Franse vechters in Syrië, die bij terugkeer naar Frankrijk dan een gevaar voor het land zijn.
In Tunesië aan het strand zijn 38 personen vermoord. De dader is uiteindelijk doodgeschoten. Denkelijk een Jihadist. In Koeweit heeft een man zich in een Shi’itische moskee opgeblazen. Minimaal 25 doden en meer dan 200 gewonden. De IS( Islamic State) claimt de aanslag.

10. De paus
Op 26/6 heeft de paus met de staat Palestina een verdrag gesloten. Dus het Vaticaan gaat akkoord met de tweestatenoplossing. Palestina is volgens de paus de geboorteplaats van Jezus en de bron van het monotheisme ( religie).
Israel is fel tegen en ziet geen overeenkomst met de PA. Nu zijn er ook activiteiten van de kerk in dat gebied. De Vaticaanse minister van BuZa, een bisschop, denkt nu dat er dan ook een einde komt aan het conflict PA-Israel.
Bibi stelt dat de brutale moordenaars weergeven dat de wereld moet vechten tegen deze krachten. Het gevecht tegen dit moordende extremisme van de extreme islam vraagt om eenheid. Er zal in ieder geval moeten worden begonnen met een duidelijke veroordeling van de moordenaars en diegenen die hen steunen.
Het blijkt nu wel dat de paus politiek bezig is en zich eigenlijk niet houdt aan zijn bijzondere functie. Het erkennen van de staat Palestina is vreemd en niet acceptabel. De Gazanen lijden vanwege hun regeringsbeleid en hun haat ten aanzien van de religieuze en politieke staat

11. Kindermodeshow in Gazastad
In juni werd in een duur hotel een modeshow voor kinderkleding georganiseerd. Een totaal andere sfeer dan in de belegerde stad. Applaus, gefluit, lachen. Een van de vaders zegt dat de show was georganiseerd om de kinderen gelukkig te maken en de nachtmerrie van 2014 te doen vergeten. Een andere man zegt: even vergeten de restricties, het niet kunnen reizen, geen vakantie, geen variatie. Wij hadden 3 uur ontspanning.
Conclusie: het Gazavolk denkt anders dan haar regering.
De PA-Fatah heeft ook een kinderkamp georganiseerd. Speelgoed: automatische wapens, en militaire kleding om met geweren te kunnen dansen. Er waren ongeveer 150 kinderen. Dit soort kampen versterkt de haat en heeft mede als doel: bevrijding van Palestina. De Nakba dag (de ramp in 1967) wordt gebruikt voor propaganda.
“Wat met macht is genomen kan alleen met macht worden hersteld,” aldus een PA-leider.
Noot: Dit soort kampen heeft wel een andere inhoud dan de vakantiekampen in een stad als Sderot. Jammer.

12. Engeland
Koningin Elisabeth heeft het voormalige concentratiekamp Bergen Belsen bezocht. Dit wel na 70 jaar. In dit kamp zijn ongeveer 50.000 mensen vergast, inclusief Anne Frank. Tijdens haar bezoek aan Duitsland tijdens een diner waarschuwt zij voor splitsing van de EU en verwijst naar de jaren 40/45, de Berlijnse muur en de hereniging van Duitsland.
Premier Cameron zegt op BBC dat Engeland het doelwit is van de moslimextremisten. Ook Engelsen zijn in het buitenland. Nu zijn in Tunesië meer dan 30 toeristen gedood. Hij geeft Tunesië alle steun die nodig is. De veiligheidsdienst wordt in Engeland uitgebreid. Ons doel, aldus Cameron, ISIS kapot maken in Irak en Syrië.
Scotland Yard heeft de beveiliging op Wimbledon en zakencentra en publieke gebouwen verhoogd.

13. Egypte
Frankrijk heeft Egypte veel wapenmateriaal geleverd. Raketten, schepen, gevechtsvliegtuigen. Amerika leverde duikboten. Het gaat natuurlijk om de bescherming van de Rode Zee en het Suezkanaal. Rusland en Egypte hebben een zeemachtoefening gehouden: “Friendship Bridge 2015”.
Putin heeft Al Sissi bezocht en zal een bepaald verdedigingssysteem leveren. Egypte ontvangt ook van China wapens en zal met Egypte bepaalde producten ontwikkelen en produceren.
Egypte heeft een grote zeemacht in het M-O, en ook een modern leger.
Het heeft 14.000 ton cement naar Gaza gestuurd. Officieel bestemd voor de heropbouw.

14. Druzen
Op 24/6 had Bibi een ontmoeting met de leiders van de Druzengemeenschap:
* Jullie zonen dienen en vechten in het IDF en verdedigen ons land.
* Jullie hebben de zelfde rechten. Als iemand zich daar niet aan houdt, dan wordt hij veroordeeld
* Israel is geen anarchie.
* Ik waardeer jullie houding. Mede daardoor werd een 5 jarenplan door de Knesset aangenomen. Deelname van $ 50 miljoen
* U bent burger van ons land. We moeten blijven samenwerken.
De geestelijk leider van de Druzen zegt:
* Het is een eer om hier te zijn. We waarderen uw beleid. We veroordelen wat er gebeurd is. We vinden het een eer om in het leger te dienen. Onze tradities zijn niet: “aanslagen op ambulances”.
Minister van Defensie Moshe Ya’alon heeft toegegeven dat Israel Syrische rebellen steunt om president Assad te bevechten. Het gaat om de bescherming van de Druzenbevolking.
Wel 2 voorwaarden: moslimextremisten niet te dicht bij de grens, en de Druzen met rust laten

15. Ramadan
Ambassadeur Ron Prosor geeft VN-secretaris generaal Ban Ki Moon door dat het aantal aanslagen tijdens de Ramadan groter is dan ooit. Dit ondanks het feit dat Israel maatregelen heeft genomen, opdat de Ramadan goed kan worden gevierd. Kijk naar Frankrijk, Tunesië, Koeweit.
De VN zal moeten meewerken om het terrorisme te vernietigen. In ieder geval duidelijk veroordelen.

16. Frankrijk
Op 29/6 zijn 130 Franse Joden op Ben Gurion Airport geland en vestigen zich in Israel. 80 Franse vakantiergangers vestigen zich ook in Israel. 3000 Fransen zijn van plan deze zomer te immigreren opdat hun kinderen dan ook hier na de zomer naar school kunnen. De immigratie groeit. Israel is een magneet voor al diegenen, die een inhoudsvol Joods leven willen leiden.
100 Franse bedrijven willen in september Iran bezoeken om de handel uit te breiden en de mogelijkheden te onderzoeken.
Fabius, de Franse minister van BuZa wil het Kwartet uitbreiden, opdat de vredesonderhandelingen kunnen doorgaan. Tony Blair heeft, zoals bekend, de leiding, en Arabische landen moeten worden toegevoegd. Fabius waarschuwt voor een explosie van het conflict Israel-Fatah en invloed van de IS.

17. BIRD (Binational Industrial Research and Development Foundation)
Deze stichting heeft $ 8 miljoen besteed om mee te werken aan 10 nieuwe projecten. Totaal startkapitaal is ongeveer 19 miljoen. Het gaat om gezondheid, ontwikkeling, technologie, water. Gedurende de afgelopen 38 jaar zijn 910 projecten ontwikkeld en is $ 300 miljoen geïnvesteerd. Het gaat steeds om Amerikaanse en Nederlandse onderwerpen, die nuttig zijn voor de maatschappij. Uiteindelijke opbrengst ongeveer 10 miljard.

18. Italië
Bibi ontmoet op 30/6 de Italiaanse minister van BuZa Gentilloni. Hij begroet hem en zegt onder meer:
* Allereerst hopen wij op een snelle en totale genezing van de door een terreuraanslag gewonden op 29/6 in de omgeving van Shiloh. Ons leger heeft veel aanslagen voorkomen. Dat de PA deze niet heeft veroordeeld, baart niet alleen ons grote zorgen, maar toch ook de internationale gemeenschap.
Vandaag zullen we ons beleid doorgeven betreffende de gasvoorziening uit de zee. Daardoor verbreken wij een monopolie en zijn de ontvangsten van miljoenen voor de welvaart van ons volk. Gezondheid, ontwikkeling en andere behoeften. Ik werk aan de Israelische economie en geef niet toe aan populisme. Onze economie groeit.

++ De ISIS heeft een flyer in Oost-Jeruzalem verspreid. Het bedreigt alle christelijke Arabieren die daar wonen te vermoorden. Zij moeten voor het einde van de Ramadan Jeruzalem hebben verlaten. De paus hoopt dat de PA hen beschermt.

++ De United Church of Christ (VS) doet mee aan de BDS. Het roept zelfs op om bedrijven, die in Judea en Samaria ook aan Israel leveren, te boycotten.
Daarom wijzen we hier nogmaals op het bijzondere boek Van Eisenach naar Bethlehem van Kees Kant. Door het boek te bestellen – en ‘Lechaim’ achter uw naam te vermelden – steunt u ook het werk van onze stichting Lechaim.

++ De 23e homoparade tijdens de Ramadan in Turkije is door de politie in Istanboel verbroken. De deelnemers zongen over het fascisme van de regering.

In mijn ingekorte nieuwsoverzicht heb ik vermeld hoe de PA en de Hamas hun vakantiekampen vieren. Ik mag toch wel zeggen en aantonen dat wij als stichting onze donaties beter besteden. Onder meer in Sderot wordt een echte beschermde vakantie geboden aan de slachtoffertjes. Maar wij doen, zoals bekend, wel iets meer. Mede door uw financiële steun zijn wij daartoe in staat.
Laat ons dus niet in de steek en blijf ons helpen, opdat wij de toch echt wel menselijk noodzakelijke hulp kunnen bieden aan diegenen, die psychisch en fysiek lijden door de jammer genoeg maar voortdurende raketaanslagen.

Dank, mede namens het stichtingsbestuur, en u allen eveneens gewenst een Shabbat Shalom, een goede zondag en een prettig weekend.