Israel, 21 januari 2016

Er is veel en eigenlijk weinig nieuws. Het belangrijkste onderwerp is toch wel de grote problematiek om de vluchtelingen op te vangen en het gevaar van het tegelijkertijd accepteren van personen, die zich bewust speciaal in de EU vestigen om onrust te veroorzaken. Dagelijks zijn er klachten over het mishandelen van mensen. Zoals eerder geschreven zullen de betreffende politici in samenwerking met politie en
inlichtingendiensten toch maatregelen moeten nemen om de stroom vluchtelingen tegen te houden. Dat betekent in eerste instantie dat de grenzen van alle landen dicht moeten en de al aanwezige vluchtelingen gecontroleerd moeten worden.

Dat de EU op 19/1 sancties heeft aanvaard wat betreft de BDS over het huidige Israel is toch onaanvaardbaar. Het blijkt dat men de geschiedenis van het huidige Israel niet kent en Israel uitsluitend aanvaardt volgens de huidige grenzen. Dus dat men er van uitgaat dat een staat Palestina naast Israel opgericht wordt.
Amerika steunt het EU-beleid wat betreft de BDS. Dus we mogen ons afvragen: zeg mij wie uw vrienden zijn.

1. Taglith Birthright
Groepen jongeren uit 66 landen bezoeken Israel om ons land beter te leren kennen. Op 12/1 is een groep door Bibi in Jeruzalem toegesproken. In totaal spreken we over 500.000 jongeren, die via deze organisatie in aanmerking komen om gedurende 10 dagen Israel te bezoeken.
“Welkom in Jeruzalem. Taglith is het grootste ontwikkelingsproject op gebied van toerisme. Jullie allen uit alle hoeken van de aarde, jullie ontdekken nu dat dit land jullie land, jullie birthright is. Jullie hebben al aangevoeld wat Israel heeft aan te bieden. Een enorme indruk van ons verleden en een inspiratie voor onze toekomst.
Dit land wordt genoemd: het Beloofde land. Het is een land van belofte, van warmte, van gastvrijheid, een mooi land, dynamisch, met verscheidenheid, de band tussen ons allen. Jullie zijn jong en vergeet nooit dat het jullie plicht is de toekomst van het Joodse volk te garanderen. Deel jullie indrukken met jullie vrienden en met jullie gemeentes. Geniet van dit verblijf. Vergeet niet: dit is jullie huis, jullie birthright. Kom terug. Ik zie jullie volgend jaar of het daar op volgende”.

2. Obama – de State of the Union
Tijdens zijn jaarlijkse toespraak zei Obama ondermeer:
“Deze tijd is een tijd van buitengewone veranderingen van ons leven, van ons werk. Het Midden-Oosten verandert en dat duurt zeker een generatie. Het gaat om conflicten, die al vele jaren oud zijn. De invloed van geld moet verminderen in onze politiek.”
Enkele uren voor zijn toespraak zijn door Iran 2 Amerikaanse boten plus 10 zeelieden gekaapt. De boten voeren tussen Koeweit en Bahrein. De zeelieden zijn op 13/1 wel weer vrijgelaten. Iran houdt zich niet aan de regels. Het heeft b.v. niet de zwaarwaterreactor in Arak stopgezet.
In Turkije was op de zelfde dag een aanslag door de ISIS. 10 burgers zijn om het leven gekomen.

3. Zweden
De Zweedse minister van BuZa Margot Wallstrom wil een onderzoek laten doen of Israel niet schuldig is aan een te groot aantal gedode Palestijnen.
Zweden en Israel hebben de relatie eigenlijk verbroken, nadat Zweden Palestina als staat heeft erkend. Wallstrom is lid van de “Center Left Social Democrats” de partij, die in 2014 aan het bewind kwam.
Amerika, de EU en de VN zijn ook bezorgd over de situatie in Israel. Zij geven Israel wel het recht van zelfverdediging, maar het geweld moet niet escaleren.
Dagelijkse aanslagen in Israel met messen en auto’s op o.a. scholen hebben als gevolg dat 28 Israeli’s en 1 Amerikaan sinds oktober gesneuveld zijn. Israel doodde 133 Palestijnen.
Minister Ofir Akunis reageert op de kreet van Wallstrom en vraagt zich af hoe het mogelijk is dat zulk een Israel-hater is gekozen. Onze minister van BuZa publiceert een verklaring dat haar commentaar onverantwoordelijk en onrealistisch is en steun geeft aan terreur-geweld.
Ondanks de houding van Zweden t.a.v.Israel heeft Zweden Israel om hulp gevraagd hoe het terrorisme aan te pakken. Hoge veiligheidsmensen hebben Israel bezocht om les te krijgen hoe de groeiende moslimterreur aan te pakken. Zweden is verhoudingsgewijs het land met de meeste vluchtelingen en heeft nu ook grenscontrole ingevoerd.
Avigdor Lieberman, voorzitter van Israel Beiteinu, heeft de Israeli’s opgeroepen niet meer bij Ikea te kopen. Dit als protest t.a.v. het optreden van Margot Wallstrom. Ikea is een Zweeds bedrijf.
In Zweden worden allochtone jongeren opgeleid om goed als sluipschutter te kunnen schieten. Zweden betaalt de cursus en ziet dat als een opname in het land. Dit naast een cursus Zweeds.
Een ietwat vreemde zaak, omdat het toch wel indringers zijn.
De PMW-directeur Itamar Marcus is uitgenodigd door het Zweedse parlement om van gedachten te wisselen over het huidige Palestijnse terrorisme. Hij toonde aan dat de Fatah en de PA-leiders actieve supporters zijn van het terrorisme en deze mensen ook belonen en in de bloemetjes zetten.

4. Indonesië
Uit dit moslimland heeft een delegatie Israel bezocht. Een speciale groep was toegevoegd om de goede relatie nog meer te activeren.
Een 6-daags seminarium werd gehouden over slachtoffers van rampen en over noodhulp. Afgevaardigden uit India en Sri Lanka namen ook deel. Duidelijk blijkt door deze ontmoeting de goede relatie met moslimlanden buiten het Midden-Oosten. De delegatie bezocht ondermeer het gebied van de Operation Protective Edge o.a. Sderoth en Ashkelon, evenals trauma- en medische centra.
Heel bijzonder is dat zelfs Indonesië ons land bezoekt en enorm onder de indruk was. De meeste delegatieleden hadden totaal geen idee en kennis van zaken. Het conflict Israel-Palestina was amper bekend. Onze religie is in Indonesië ook niet officieel. Wel de islam, protestantisme, katholicisme en hindoeïsme. Antisemitisme is zo goed als onbekend.
Wel ook een en ander geleerd over landbouw, water, grond en over het behandelen van rampen en de organisatie van ziekenhuizen.
Door dit bezoek zullen de diplomatieke betrekkingen zeker worden ontwikkeld.
Het grote geheim is het groeiende zakelijke contact. Indonesië groeit en heeft veel nodig op gebied van landbouw en technologie. Haar regering wil vanwege de religie niets doorgeven over haar relatie met het Joodse land.

5. Vluchtelingen
Oostenrijk gaat de vluchtelingenstroom aanpakken. Het gaat om de illegale figuren en de economische vluchtelingen.
Noorwegen stuurt ongeveer 5500 migranten terug. Deze zijn per fiets via Rusland allemaal het land in gekomen. Allemaal uit Syrië.
Duidelijk is dat de misdaden, de diefstallen, ook in Keulen, door Afrikanen worden gepleegd. Het aantal uit Marokko, Algerije, Algerije,Tunesië is 40% verdachten, Syrië 0.5%. Dit zijn voornamelijk jongeren die geen geld en goede papieren hebben. De Marokkanen gaan bijna allen naar Duitsland. Massale aanrandingen en verkrachtingen nemen in Duitsland toe. In Hamburg veel geweld.
Nu zijn ook in Engeland ongeregeldheden op de universiteiten in Londen, waar o.a. een toespraak werd gehouden door de Israelische minister van BuZa.
Poetin geeft door dat Joden, die vluchten uit de EU in Rusland welkom zijn.
Tsjechië wil geen vluchtelingen meer opnemen. De betreffende minister meent geen verplichtingen te hebben. De grenzen gaan dan ook dicht.

6. Rusland
De betreffende Russische minister wil de beveiliging van Russische toeristen op alle Egyptische luchthavens. Ook het vervoer naar de luchthaven. Dan wil hij de vluchten weer hervatten. Egypte heeft, aldus de minister, voldoende financiën om dit te regelen. Dus honden en technische apparatuur.

7. Iran
Op 16/1 zijn de economische sancties opgeheven. Iran zal nu allereerst de militaire apparatuur versterken, en Hezbollah en ISIS financieren. Beide ontvangen moderne wapens. Zarif en Mogherini zullen dit in Wenen doorgeven.

8. Bibi
Tijdens de jaarlijkse ontmoeting met de internationale media maakt hij de volgende notities:
“Ieder jaar zijn er 20 VN-resoluties tegen Israel. Over Iran: 1. Niet tegen Syrië, Noord Korea, noem maar op. Meer dan 40 jaar lang ook niet tegen de Palestijnen. Nu ook niet bij de problemen wat betreft de militante islam, de Soenni’s en de Sjiieten.
Ook zijn er positieve zaken. In 1975 waren er 3.5 miljoen inwoners. Vandaag ruim 8 miljoen. Immigratie uit alle landen.
Onze economie. Een hoge technische ontwikkeling. Onze GDP in 1975: 12.3 miljard. Vandaag 300 miljard.
Dat is 3500,- per hoofd. Vandaag dus 10x meer.
Diplomatieke relaties in Amerika, Canada, de EU.
Vandaag ook: Azië, Afrika, Centraal en Oost Europa. Wel problemen met de EU. Ook ontwikkelen zich betere relaties met Arabische landen. Zij zien de groei van onze technologie, water, landbouw, gezondheidszorg, cyber.
Het aantal ministers en andere officials dat ons wil bezoeken of uitnodigen, is enorm. Dat is een grote verandering. Deze landen doen dat omdat zij van ons ook leren hoe terreur op te vangen. Wij zijn belangrijk voor de wereld, aldus Bibi.
Alle Joden moeten in hun landen worden beschermd. Zij moeten ook weten dat ze een tehuis hebben in Israel. Zij mogen hier en dus ook elders een keppeltje dragen.
De komende dagen bezoek ik Cyprus en ontmoet de president van Cyprus en de premier van Griekenland. Over enkele weken kanselier Angela Merkel. Enkele weken geleden premier Cameron. Ook president Hollande en premier Renzi van Italië. Heb meerdere afspraken. Niet om koffie te drinken, maar om een betere samenwerking te ontwikkelen. Dus wel met landen, maar niet met de EU. Dit vanwege de labeling.
En Zweden niet vanwege de minister van BuZa, Iran vanwege de deal. Amerika vanwege de relatie met de PA. Wel met Rusland, hospitaal bij de grens. En ook Brazilië. Maar met hen een probleem wat betreft de acceptatie van onze ambassadeur”.

9. ISIS-Amerika
Het Al Fatah lid van het centrale comité, Abbas Zaki, zegt tijdens een interview dat Amerika de ISIS heeft opgericht. Het heeft Arabische landen vernield, of geen hulp gegeven, opdat Israel niet kon worden aangevallen. Dat begon bij het verminderen van de kracht van Syrië, Irak en Egypte. Een samenzwering, opdat de Arabische naties machteloos zijn. Daarna ISIS creëren en een moslimland en als consequentie ook Joods land zonder Palestijnen. Amerikanen hebben niet gereageerd op deze nonsens.

De ISIS heeft in Syrië in het gebied van Deir al Zir 300 mensen gedood en tevens 400 mensen ontvoerd. Veel Syrische militairen, die Al Assad en de regering steunen. De bloedigste dag sinds de burgeroorlog. De ISIS bezet Deir al Zir. Daar zijn dan ook de meeste slachtoffers. Het Syrische leger bombardeert nu de regio.
ISIS is een gevaar voor Syrië en Irak. Ook voor andere landen. Denk aan steden zoals Jakarta, Parijs, San Bernadino, enz. De IS heeft nu wel haar aanhangers gevraagd geen moslimkleding te dragen. Wel een kruisje. Eventueel een boek, een bijbel bij zich hebben. Dus onherkenbaar.

11. Paus
De paus heeft de synagoge in Rome op zondag 17/1 bezocht. Een strenge controle. Zelfs journalisten moesten door 3 controles. De paus verzet zich tegen het doden van mensen. Een contradictie met het katholieke geloof, christendom, jodendom, islam. Conflicten, oorlogen en geweld laten diepe wonden achter. Joodse sprekers, aldus de paus, verzetten zich fel tegen de islam en haar geweld. Katholieken moeten ook niet trachten om Joden christen te maken.. Het Christendom heeft Joodse wortels. Israel is het Heilige land.
Minister Edelstein meent dat de toespraak van de paus toerisme naar Israel verhoogt.

12. Rwanda
Op 18/1 ontmoeten de ministers van BuZa van Rwanda, Louise Mushikowabo en de plv. Israelische minister van BuZa Tzipi Holovely elkaar. Discussie o.a. over de hulp bij de ontwikkeling van het landbouw- en het watersysteem. Hotovely dankt voor de politieke steun in de wereld. Zij zegt ondermeer: “De laatste keer dat u hier was was tijdens de “Operation Protective Edge”. Geweldig om vrouwen in belangrijke posities te ontmoeten.”

13. India
Bibi en de Indiase minister van BuZa Sawaraj ontmoeten elkaar op 18/1 in Jeruzalem. Zij bespreken de samenwerking tussen beide landen op veel gebieden. Veiligheid, cyber, wetenschap, technologie onderzoek, innovatie, landbouw en water.
Zij willen op deze manier de samenwerking verbeteren. Dus niet alleen op politiek gebied. Ook overigens tot het verhogen van het aantal Indiase studenten in Israel.
Condoleantie van minister Sawaraj voor de gevolgen van de terroristische aanslagen in Otniel en Tekoa.
In Otniel is Dafna Meir, moeder van 6 kinderen thuis doodgestoken, en in Tekoa een zwangere vrouw zwaar gewond (18/1).
Bibi verzoekt Sawaraj’s goede vriend premier Modi de groeten over te brengen.
Israel levert India overigens betere en goedkopere medicijnen.

14. Nogmaals Bibi en Reuven Rivlin
Tijdens een speciale zitting van de 67e verjaardag van de Knesset zegt Bibi o.a.:
* Democratie vraagt politieke volwassenheid. Democratie toont tegenstellingen aan.
* We hebben 5 jaar achter de rug sinds het uitbreken van het Arabische voorjaar. Demonstraties voor vrijheid en mensenrechten.
* Maar dit voorjaar werd vlug een donkere winter. Daardoor chaos, anarchie, doden van veel onschuldige vluchtelingen, veel conflicten in de regio.
* Israel is een uitzondering. Wij hebben een parlement, een regering, een gerechtshof. Wij leven in het hart van de storm. Wij zorgen wel voor veiligheid en treden op tegen bedreigingen. De PA stopt niet met aanvallen. Haar kreet: weg met Israel.
* De democratische landen moeten trots op ons zijn.
Reuven Rivlin, onze president, zegt dat onze wetten de basis zijn van ons leven hier. Daarom wonen we hier in ons thuisland. U, Knesset-leden moet werken aan onderling begrip.

++ Palestijnen tussen 15 en 34 jaar blijken volgens onderzoeken de beste aanhangers te zijn van de ISIS en Al Quada.
++ Het Israelische bedrijf Rewalk heeft apparatuur ontwikkeld waardoor aan een rolstoel gebonden personen nu ook kunnen lopen.
++ Op 15/1 zegt Bibi tijdens een toespraak tegen de journalisten kwaad te zijn op de EU over de labeling.
We zullen met de EU moeten praten. Daardoor weer een betere relatie realiseren.
++ Een assistent van Saeb Erekat is gearresteerd. Hij spioneerde voor Israel.
++ In Engeland wil 53% uit de EU. Belangrijke redenen zijn o.a. de aanslagen in Parijs en Keulen.
++ In Denemarken eisen kroeghouders dat de bezoekers Deens, Duits of Engels spreken.
++ Op 19/11 zegt BuZa directeur Dore Gold tijdens de jaarlijkse conferentie van veiligheidsstudie, (Institute of Security Studies) in Tel Aviv dat bijna alle Arabische landen contact hebben met Israel.

Diegenen die gehoor hebben gegeven aan mijn dringend verzoek de voormalige Gush Katif bewoners te steunen, mede namens hen mijn hartelijke dank. Zoals bekend hebben wij als opdracht op ons genomen het steunen van de psychisch gewonde vrouwen in Shiloh, de slachtoffers in Sderot en Nitzan, en de diverse families in Netanya en omgeving.
Wij zijn bezig om een speciale groep samen te stellen, die zich concentreert op het toevoegen van donateurs in Nederland. Hoe meer donaties, hoe meer wij kunnen doen voor de slachtoffers van het terrorisme. Indien u ons ook kunt assisteren, geef dan een bericht en ik stuur u de bekende folder. Zie ook onze website www.stichtinglechaim.nl .
Aangezien het terrorisme zich uitgebreid heeft en slachtoffers veroorzaakt in Nederland en andere EU-landen, hoef ik niet uit te wijden over de ellende, die veroorzaakt wordt.
Israel heeft ondanks alle door onze regering genomen maatregelen, dagelijks aanslagen. Ik zou daar een speciale Focus mee kunnen vullen. Mijn verzoek blijft dan ook: help ons opdat wij onze plicht kunnen doen.
Iedere donatie wordt in dank aanvaard.
Nu al vast, mede namens het bestuur, een Shabbat shalom, een goede zondag, een prettig weekend en natuurlijk een goede week toegewenst.
Groet en shalom

Zoals bij velen bekend ben ik tussen 3 april en 11 april weer in Nederland voor spreekbeurten. Zie onze website. Hebt u belangstelling om een middag of avond te organiseren, geef mij dan een bericht.