Israel, 22 januari 2017

Geachte lezer,

Vandaag ontvangt u een ietwat andere nieuwsbrief dan u en ik gewend zijn. Bijzonder is de internationale reactie op de installatie van de opvolger van ex-president Obama. Nimmer zijn er in het verleden zoveel demonstraties geweest als bij president Donald Trump. En dat pro en contra. De man is normaal gekozen. Hij was een bijzondere zakenman en weinig betrokken bij de politiek. Dat velen zich niet realiseren dat dit gegeven wel eens een goede oplossing kan zijn, en denkelijk ook zal zijn, om Amerika en de wereld weer in een betere politieke en economische situatie te manoeuvreren, is toch een duidelijke mogelijkheid.

Duidelijk is ook dat in veel landen het beleid te veel tegenstellingen vertoont en dat het woord “democratie” verkeerd wordt uitgelegd. Helder is ook zijn introductietoespraak. Op zeer zakelijke manier gaf hij zijn te voeren beleid door. Als nu de demonstrerende vrouwen, die niet ongelijk hebben, gedurende enkele maanden zijn beleid zouden gaan volgen, en dan menen te moeten demonstreren, dan heeft dat een duidelijke reden. Trump zal een ander en duidelijker beleid gaan voeren, en dat lijkt mij, en ook veel anderen, duidelijk ook hard nodig.

Wanneer we dan ook nog horen dat Abu Mazen zaterdag jl. niet alleen een Palestijnse ambassade in het Vaticaan heeft geopend en de paus hem doorgaf dat Jeruzalem een Palestijnse stad dient te zijn, dan mogen we ons – en dat met alle respect voor ieder gelovige – afvragen of politiek en religie dezelfde betekenis hebben.

1. De EU
De nieuwe president van de EU (Europese Unie) is Antonio Tajani. Hij blijkt een heel goede relatie van Israel te zijn. Hij zal aanwezig zijn bij de Conferentie van Europese Rabbijnen en verheugt zich daar op. Hij hoopt de relatie tussen de EU en Israel te verbeteren.

2. Parijs
De op 15/1 in Parijs gehouden vredesconferentie waarschuwt Trump de ambassade niet te verplaatsen naar Jeruzalem. Tijdens zijn laatste persconferentie gaf ook Obama dit door. En de Palestijnse Arabieren dreigen nu met een explosie, terwijl Jeruzalem toch echt onze eeuwige hoofdstad is.
De conferentie als zodanig was een mislukking. Het doel was 70 landen bijeen te brengen om Israel te dwingen onderhandelingen te starten. Dus Israel dwingen gebied af te staan. Vooral Engeland en Australië waren tegen. Het was ook een mislukking omdat de islam de grote kwestie is wat betreft Jeruzalem. Ook de tweestatenoplossing is een streven naar een nieuwe staat voor moslims. Parijs was dus een duidelijke overwinning voor Israel. De relatie tussen Israel en Rusland is verbeterd.
Mevrouw Mogherini, de vertegenwoordiger van de EU, hoopt dat Amerika zijn ambassade niet zal verhuizen, en natuurlijk de EU ook niet.

Volgens Zarif, de Iraanse minister van BuZa, is Iran tegen deelname van Amerika aan de vredesbesprekingen op 23/1 in Astana, de hoofdstad van Kazachstan over Syrië. Deelnemers zijn de vertegenwoordigers van de regering in Damascus en buitenlandse oppositiegroepen. Bashar al Assad, de Syrische president, heeft op 8/1 gezegd optimist te zijn en ook bereid te onderhandelen met de gewapende oppositie. Maar de rebellen willen een staakt het vuren. Aleppo, de 2e grote stad van Syrië, is nu al een maand in regeringshoofden.
Russische en Turkse vliegtuigen bombarderen ISIS posities in Noord-Syrië. Deze gezamenlijke operatie is de eerste in de geschiedenis.

4. Palestijnen
Israel en de PLO hebben een overeenkomst gemaakt, zodat de Palestijnen in gebied C meer water kunnen krijgen. Nu is er dus een gezamenlijk watercomité. Het heeft 6 jaar lang stil gelegen.
De Palestijnen willen bij elkaar komen en Abu Mazen verzoeken een regering te formeren. De Palestijnse leiders willen met de diverse terreurgroepen tot een akkoord komen.

5. Gazastrook
De inwoners van de Gazastrook zijn Hamas helemaal zat. Op 12/1 demonstreerden duizenden Palestijnen in het vluchtelingenkamp Jabalia en zongen: het volk wenst de val van de regering. Afgelopen maand waren er meerdere betogingen.

6. Jamaica
De premier, Andrew Holnen, bezoekt voor de eerste keer Israel. Dat heeft, aldus Bibi, voor ons een dubbele betekenis. ‘Ook goed dat u niet hebt deelgenomen aan de domme resolutie van de UNESCO wat betreft de Tempelberg.’ Holnen zegt blij te zijn en voldoende mogelijkheden te zien om samen te werken.

7. Sierra Leone
Tijdens een bezoek midden januari dankt de West-Afrikaanse president Bibi en Rivlin voor de assistentie in het gevecht tegen het ebola-virus. Andere landen keerden ons de rug toe. U hielp ons. Met financiën, technische steun en vrijwilligers. Alleen vrienden helpen,aldus de Afrikaanse president.

8. Polen
Op 17/1 bezoekt president Duda Jeruzalem. Dit uit solidariteit en om elkaar te ontmoeten over samenwerking. De president had een delegatie bij zich van zakenlieden. Doel: een goede relatie aanknopen. Tijdens zijn bezoek heeft hij een steen van het Warschau-ghetto bij zich, om die te leggen op het graf van Yoni Netanyahu inclusief een bos bloemen. Hij was een held, aldus de president.

9. Cijfers
Een hoog percentage Israelische burgers ziet graag dat Judea, Samaria en Oost-Jeruzalem toegevoegd wordt aan ons eigen land. 7% is tegen. Moeilijk, omdat Abu Mazen weigert te onderhandelen.

10. Donald Trump
Iran waarschuwt Trump over zijn ambassade in Israel. Indien Jeruzalem de ambassade-stad wordt, dan worden zware maatregelen genomen.
Trump zegt: Israel heeft niet gekregen wat het verdiende en het verwacht nu een duidelijke verbetering van de relatie. Hij was duidelijk in zijn uitspraken.
“Amerika eerst, en dan andere landen helpen. Het Amerikaanse volk dient weer de macht in eigen handen te krijgen. Ook Amerikaanse producten die elders worden geproduceerd, nu in ons land produceren. Nu zijn veel fabrieken dicht. Wel zijn er miljarden uitgegeven.” AMERICA FIRST.
Trump zegt ook: tijdens Obama kwamen meer terreur, dubbele schulden, onbetaalbare gezondheidszorg.

Mijn wekelijkse laatste onderwerp handhaaf ik, omdat het noodzaak is u allen te wijzen op de hulp die via onze stichting gegeven wordt aan slachtoffers van het terrorisme. Wij kunnen jammergenoeg het terrorisme niet genoeg bestrijden. Ons leger, de politie en de andere veiligheidsmensen doen wat mogelijk is om terreuraanslagen te voorkomen. Maar wij allen zijn mensen, en we doen ons best. Maar niet alle aanslagen kunnen worden voorkomen.
Ik doe weer een beroep op u, reik ons de hand en stop iets in die hand. Weinig of veel. Wij zijn dankbaar voor ieder bedrag. Laat ons niet in de steek.
Shalom en hartelijke groeten,

Tussen 9 en 19 maart ben ik in Nederland om spreekbeurten te houden.
Hebt u belangstelling om ’s middags of ’s avonds een bijeenkomst te organiseren, geef mij dan aub een berichtje of een mailtje.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.