Israel, 31 maart 2017

Geachte lezer,

Vanwege het Purimfeest en de voorbereidingen voor het Joodse Pasen ontvangt u deze brief later dan
verwacht. Ik wil dan ook allereerst ieder bedanken, die op onze Lechaimbrief onmiddellijk heeft gereageerd. U hebt ons in staat gesteld om een aantal kinderen vnl. in Sderot een voorgeschreven Seideravond te laten vieren. Ondanks de giro.555 en andere acties in Nederland hebt u ons niet vergeten. Ik ben een ietwat brutaal en verzoek diegenen, die wel willen, maar nog geen bedrag(je) hebben gestort, alsnog ‘de pen te pakken’.

1. China
Op 19/3 arriveert onze minister president Bibi Netanyahu met echtgenote Sarah in Beijing voor een verblijf van 3 dagen. Herdacht wordt de relatie die 25 jaar bestaat.
Bibi heeft een ontmoeting met president XJ Jinping. Er wordt samen gedineerd. Tevens een ontmoeting met 1e minister Li Keqiang en het hoofd van het parlement Zhang Dejiang. Algemeen doel: handelsbetrekkingen verder ontwikkelen. Bibi geeft door dat dit ook de reden was waarom hij Washington en Moskou heeft bezocht. Bibi had 18/2 ’s avonds een afspraak met minister Kulani, opdat de Likoed als regeerder kan doorgaan. Bibi was in mei 2013 in China. Handel was toen 8 miljard. Vandaag meer dan 11 miljard. Dit kan hoger. In juli een volgende ontmoeting. Dan weer nieuwe relaties aanknopen. Omzet nu al meer dan 10 miljard. Ongeveer 90 zakenlieden begeleiden Bibi. Grootste groep ooit. Nemen deel aan een forum o.l.v. Bibi. Op 21/3 ongeveer 500 gasten aanwezig. China heeft belang bij Israelische kennis van veiligheid, voeding voor het volk, groei van de economie, Ook minister Elkin wat betreft algemene veiligheid, minister Akinos en Eli Cohen (economie), Lizman (gezondheid). Op 20/3 diverse contracten getekend.
Ook Amerika concentreert zich op China, maar heeft evenals Israel wel last van Noord- en Zuid-Korea.
Op 23/3 tijdens Bibi’s thuisvlucht uit China zegt hij journalisten dat zijn 3-daags verblijf belangrijk was voor de diplomatieke relatie tussen Beijing en Jeruzalem. Maar ook voor de Israelische diplomaten. Het biedt ons grote mogelijkheden.

2. De 6-daagse oorlog
Op 14 juni 1967 begon de 6-daagse oorlog. Een totale verrassing. De 4 buurlanden, Syrië, Egypte, Jordanië, Libanon, vielen Israel aan en wij dachten – toen nog in Nederland wonend – Israel redt het niet. Maar de eerste nacht heeft Israel de Egyptische luchtmacht totaal vernietigd en de rollen werden omgekeerd. Toen werd dus ook Jeruzalem herenigd en bepaalde gebieden weer aan ons eigen land toegevoegd.

3. Israel
* Premier Bibi heeft o.a. in het parlement de problemen besproken ondermeer over de sergeant, die een Palestijn heeft doodgeschoten in een woning van voormalige Amona bewoners.
* President Rivlin en echtgenote bezochten 2 weken geleden Vietnam om te werken aan uitbreiding van handel en culturele, economische, academische zaken. Eveneens de relatie tussen beide landen.
* De Joodse bevolking in Judea, Samaria, inclusief Oost-Jeruzalem groeit. Ongeveer 730.000. Dus nooit een tweestatenoplossing. Hier wordt overigens geen publiciteit aan gegeven.

4. Pesach
Tijdens dit Joodse Paasfeest worden weer terreuractiviteiten verwacht. Daarom zijn speciale maatregelen genomen om Pesach goed te kunnen vieren en toeristen van een veilige vakantie te laten genieten.

5. Zweden
In het verleden en in het afgelopen weekend zijn in Zweden op diverse plaatsen auto’s, vrachtwagens, gebouwen, woningen, villa’s, garages in brand gestoken. Dit door jongeren.

6. B.D.S. (Boycot, Divest, Sanctions)
* Acties in diverse steden in Duitsland zijn voorkomen oftewel geannuleerd. Dit vanwege het optreden van plaatselijke Joodse, christelijke en geallieerde groepen. Daardoor geen antisemitisme en haat tegen het Joodse volk.
De UNHRC (United Nations Human Rights Council) heeft de bijeenkomst geboycot omdat een agendapunt “boycot” inhield dat het steeds de Joodse staat zou veroordelen.
* De mede-oprichter van de BDS, Barghouti, is door Israel gearresteerd omdat hij belasting heeft ontdoken. Hij hield zich bezig met het boycotten van academische en culturele zaken.

* Spanningen aan de Syrische grens met Israel groeien. Het IDF werkt aan een situatie zodat bijzondere wapens niet in handen vallen van de Hezbollah. Dit vooral in de omgeving van Palmyra.
Israel heeft gedurende 3 dagen, op 21/22/23 maart, vnl. Hezbollah gebombardeerd.
Minister Lieberman dreigt met de vernietiging van hun verdedigingssysteem.
* Tijdens zijn laatste bezoek aan Moskou hebben Bibi en de de Russische minister van BuZa Lavrov afgesproken samen te werken om in Syrië bepaalde doelen aan te pakken.

8. Turkije
De Turkse president Erdogan zegt tijdens een ontmoeting met Turkse journalisten dat hij zich door de EU niet laat bedreigen. De EU gedraagt zich vijandig. Het huidige EU is als het Europa van voor de 2e wereldoorlog. De geallieerden waren toen vijand van Turkije en de moslims.
Zijn kreet: geen enkele Europeaan zal veilig op straat lopen als zij hun houding niet wijzigen.

9. Abu Mazen
Tijdens een toespraak zegt Abu Mazen dat het bestuur van Israel de oorzaak is van de bezetting sinds 1948. Ook alle rampen. Daardoor lijdt de wereld. Hij is wel het antisemitisme aan het bevorderen. Iemand zei al dat als in zee een vis tegen een andere vis vecht, de Joden dat doen.
Abu Mazen zegt tijdens een andere toespraak dat het 70 jaar heeft geduurd voordat Israel werd opgericht in 1948.
De zogenaamde president van de PA zegt tegen Trump dat hij hoopt dat de Amerikaanse president na 70 jaar een oplossing vindt voor 2 staten. Een Palestijnse naast een Israelische staat. Israel is “Palestina” en heel Israel is bezet gebied.
Abu Mazen wil dat Engeland haar verontschuldigingen aanbiedt voor de nu 100 jaar bestaande Balfour Verklaring. Dat zou nu Arabisch gebied moeten zijn. Balfour gaf aan de Zionistische leiders een nationaal tehuis voor de Joden.

10. President Donald Trump
Als president heeft hij grote zwart makende problemen met links Amerika, dat hem tracht te verwijderen.
In het boek “Big Agenda”, geschreven door David Horowitz, wordt uitgelegd wat de werkplannen van Trump zijn. Trump heeft de beveiliging in Amerika verhoogd en geeft volledige hulp aan links denkenden. Ook links denkend Israel. Wij allen vechten toch tegen dezelfde vijand.

11. Engeland
ISIS en Al Quada vieren feest. Maar de aanslag in Londen, Engeland was een ramp. Onze plv. minister van BuZa Tzipi Holovely reageert en zegt “terrorisme is terrorisme” waar het ook plaatsvindt. Wij zullen het meedogenloos aanpakken.
Op 23/3 wordt een 19-jarige Amerikaans Israelische burger in Ashkelon gearresteerd. Hij wordt verdacht gedurende de laatste maanden betrokken te zijn geweest bij bomaanslagen in Joodse centra in Noord-Amerika, de EU, Australië, Nieuw Zeeland.

12. Texas
Miller, een supporter van president Trump, bezoekt Israel. Het hoofd van de Samaria Raad,
Yossi Dagan organiseerde zijn bezoek. Miller zegt dat Texas graag zaken doet met Israel. Dit wat betreft landbouw, water, enz. Hij is tegen BDS en Israel is onze sterkste partner. Texas heeft Israel nodig. Amerika ook. Eveneens omgekeerd. Israel heeft recht op zijn eigen land. Trump zal dat weer realiseren en beginnen met Samaria. Texas tekent een handelsovereenkomst met Judea en Samaria.

13. AIPAC – Amerika – Israel Public Affairs Committee
Tijdens de jaarlijkse Aipac-conferentie zegt vice-president Pence dat serieus wordt overwogen om de ambassade te verhuizen naar Jeruzalem. Pence zegt ook dat Trump Israel en het Joodse volk verdedigt. Hij werkt ook samen met onze geallieerden en staat op tegen onze vijand. Pence verwijst ook naar de verandering in praten als Israel het onderwerp is.
De Amerikaanse ambassadeur bij de VN, Nikky Haley, sprak ook. Zij verzette zich ook tegen het anti-Israel optreden van de VN en verwees o.a. naar VN-resolutie 2334. Nikki Haley is een duidelijke voorstander van de Joodse staat.
Tony Blair, de ex-premier van Engeland is een groot voorstander van de Arabische landen om samen te werken met Israel. Hij ziet 2 staten.
Bibi houdt zijn Aipac-toespraak vanuit Jeruzalem. Omdat er 18.000 deelnemers zijn, is hij bang om na aankomst in een te lange rij te moeten staan om binnen te komen.
Zijn toespraak:
* Iran mag nooit atoomwapens in bezit hebben.
* Israel helpt daar waar honger en dorst is. Wij hebben de technologie.
* Vrede ja, start nu.
* Onze grootste vriend is Amerika. Ook omgekeerd.
* Dank voor uw vriendschap met Israel. Ook voor uw steun.
* Dank u voor de relatie Amerika/Israel, die hechter is dan ooit.
* Dank u voor uw hulp om de toekomst van de enige Joodse staat veilig te houden.
* Dank u, AIPAC.

++ Ongeveer 100 vliegtuigen uit Amerika, Griekenland, Polen, Frankrijk, Duitsland, India, Italië komen in het najaar voor de 2-jaarlijkse oefening.
++ Vanwege de goede resultaten tijdens de wereldkampioenschappen basketbal is Israel deze sport aan het uitbreiden en wordt er een speciaal veld aangelegd.
++ Op 24/3 zijn ’s nachts door Palestijnen met een auto brandbommen langs het hek van Beth-El gegooid. Het IDF heeft gereageerd. 1 Palestijn gedood, 4 gewond. Beth-El ligt vlakbij Shiloh.
++ De Verenigde Arabische Emiraten en Israel nemen deel aan een oefening in Griekenland.

STICHTING LECHAIM
Met diep respect heb ik de actie in Nederland gezien om hulp te vragen voor de te vele arme families in Afrika. Gezien de opbrengst heeft Nederland haar bijzondere karakter getoond.
Wij als steungevende stichting aan, in het bijzonder, kinderen die getroffen zijn door het terrorisme in Israel, moeten jammergenoeg wekelijks een beroep op u doen om onze stichting in staat te stellen deze groep regelmatig financieel de hand te reiken.
Ieder bedrag is welkom. Vandaag nog belangrijker, omdat Joods Pasen (Pesach) speciale eisen heeft op het gebied van de maaltijden.
Ik bid dat u ook vandaag het goede Nederlandse karakter toont.
Mijn dank, en dat van onze bestuurders.
Shalom

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.