Israel, 9 mei 2017

De herdenking van de slachtoffers gedurende de jaren 40/45 was indrukwekkend. Niet alleen het aantal aanwezigen, maar toch ook de gehouden toespraken. Dat er speciaal aandacht is besteed aan het lijden van de Joodse bevolkingsgroep was toch wel heel bijzonder. Het zou volmaakt zijn geweest als ook de families die families gered hebben, zouden zijn vermeld. Vergeef mij, maar met alle respect, Anne Frank is via haar dagboek wereldberoemd geworden, ik zit vandaag nog rustig te schrijven, dank zij de hulp van een aantal families en een geweldige groep studenten.
En wanneer wij allen dan ook nog ’s avonds naar de tv kijken en een overzicht zien van de achtervolging, de bijzondere treinreizen naar de concentratiekampen dan realiseren we ons in wat voor een moeilijke periode wij geleefd hebben.
Dan mogen we ons allen afvragen of het huidige wereldbeeld niet aangeeft dat de nabije toekomst een situatie creëert welke nog moeilijker is dan de periode die wij gedenken.
Ik verwijs nogmaals naar het gegeven dat het in 1942 bij diverse regeringen al bekend was dat enkele
miljoenen mensen gedood waren en er geen aanwijzing was dat hiermee gestopt zou worden.
Vandaag leven we weliswaar in een andere sfeer, maar vallen er bijna iedere dag ook slachtoffers. Daar wordt wel over gesproken, maar daar blijft het bij.

1. China
Op 23/4 ontmoet minister Galant in Jeruzalem de Chinese minister van Handel Fu Ziyige. Zij tekenen een overeenkomst waardoor de handel uitgebreid zal worden. Tevens een deal waardoor duizenden Chinese constructiewerkers naar Israel komen om hier te gaan werken.

2. Israel
Op Onafhankelijkheidsdag zegt Bibi tijdens zijn toespraak tegen de diplomaten hun reizen korter te maken. Verhuis jullie ambassades naar Jeruzalem, de eeuwige hoofdstad. Nu al 250 leiders uit veel landen doen dat, vaak 2x per dag. Zij willen betere relaties met ons. Met China doen we zelfs zaken. Daardoor is hun leven duidelijk verbeterd. Oorlogen zijn duur. Dus dat moeten we voorkomen. Ik hoop ook vrede met de Palestijnen te maken. Voor $ 300 miljoen medische hulp. Ik (Bibi) nodig u allen uit voor de 70e verjaardag.
* Tijdens een toespraak ter gelegenheid van de Holocaust Memorial herdenking op 24/4 in Yad Vashem zegt Bibi dat 4 miljoen Joden zijn gered. De geallieerden hebben niets gedaan aan hulp tijdens de periode 1930-1940 en tijdens de 2e wereldoorlog.
* De Israelische minister Katz doet een beroep op Rusland om samen met Amerika tegen Iran op te treden. Minister Katz wil ook Israel en Saoedi met de trein verbinden. Ook voorkomen dat Iran een militair centrum in Syrië kan vestigen.
* Israel heeft op haar 69e verjaardag 8,68 miljoen inwoners. Daarvan 6.484 miljoen Joden en 1.818 moslims.
Op 30/4 was de herdenking bij de Klaagmuur van de gevallen militairen en de slachtoffers van terreur. Totaal 23.544 militairen en 8.117 door terreuraanslagen.
Op 1/5 was het op de scholen en daarna in de Knesset (parlement).
De kinderen zijn in het zwart gekleed en werden toegesproken.
Op 1/5 was Jom Hazikaron, de herdenkingsdag van de gevallen militairen enz., hun families herdenken dan de gevallenen. Ongeveer 1,5 miljoen mensen bezoeken dan de begraafplaatsen.
Op 2/5 was het Jom Ha’atsmaoet, Onafhankelijkheidsdag. In 1948 waren er 600.000 inwoners.
Het was een feestdag en een traditie dat er gebarbecued wordt. Maar ook de jeugd wordt onderwezen in het feit van de wedergeboorte van het Joodse land Israel.
De 6-daagse oorlog is 50 jaar geleden (juni 1967) en in oktober 1973 was de Jom Kipur oorlog.

3. Abu Mazen
Abu Mazen is in december 2005 als president van de Palestijnse Autoriteit gekozen. Zijn verleden was toen al niet best. Hij ontkende de Holocaust. Een boek over zijn verleden werd door geen uitgever gedrukt. Overigens is het strafbaar om de Holocaust te ontkennen.

4. Duitsland
Op 24/4 is de nieuwe Duitse minister van BuZa, Gabriel, in Israel voor een ontmoeting met Bibi, die niet doorging. Voorwaarde was: geen ontmoeting met de linkse partijen “Breaking the Silence” en “Betselem”.
Gabriel bezocht op 23/4 Yad Vashem.
Op de Jom Hashoah, de herdenkingsdag van de Holocaust, is er in het hele land 2 minuten stilte.
Een bijzonder moment omdat inderdaad een ieder stil is.

5. Iran
De huidige Iraanse regering gaat gewoon door met het ontwikkelen van atooomenergie.
We moeten niet vergeten dat ook de PA o.l.v. Abu Mazen Israel wil vernietigen.

6. Amerika
* President Donald Trump bezoekt op 22/5 Israel. Een delegatie is nu al in Israel om het programma samen te stellen In ieder geval een ontmoeting met een speciale groep die zich concentreert op toeristen en ook om medische en sociale hulp te bieden. Dit is 40 jaar geleden begonnen en heeft nu 7000 vrijwillige medewerkers.
* Alle 100 senatoren van de Amerikaanse Senaat vragen de VN om geen oneerlijke gegevens over Israel te verspreiden

7. Noord-Korea
Op 29/4 heeft Noord-Korea weer een raket afgeschoten. China geeft door aan minister Tillerson dat het sancties tegen N.Korea opvoert als het doorgaat met testen van raketten. Het stopt met het invoeren van steenkool. Noord-Korea wil Amerika verslaan, evenals enkele bondgenoten, zoals Japan. Het zegt ook in staat te zijn een Amerikaans vliegdekschip te laten zinken.

++ Hamas accepteert een Palestijnse staat. Wel met de grenzen van 1967.
++ Rusland verklaart Jeruzalem als hoofdstad van Israel. Dit inclusief na erkenning van de Palestijnse staat.

STICHTING LECHAIM
Iedere week verwijs ik naar het werk van onze stichting. Wij steunen de slachtoffers van terreur.
Juist deze week onderstreep ik dit doel. Wij vieren onze onafhankelijkheid, maar vergeten ook nooit en te nimmer de consequenties. Wij herdenken de gevallenen en genieten van onze zelfstandigheid.
Iedere dag is er nog wel een aanslag en dus ook slachtoffers van terreur. We hebben uw hulp nodig. In het bijzonder voor de kinderen die de dagelijkse spanning moeilijk verwerken. Om maar niet uit te wijden over lichamelijk letsel van velen.
Ieder bedrag wordt in dank aanvaard.
Laten wij samen ervoor zorgen dat ook juist deze groep kan en mag genieten van een beter leven.

Tussen 4 en 14 september ben ik in Nederland om spreekbeurten te houden.
Dan spreek ik natuurlijk ook over het werk van onze stichting.
Zie onze folder en website.
Shalom

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.