Israel, 28 augustus 2017

Wanneer ik vanmorgen, voordat ik met de samenstelling van de Focus begin, het nieuws bekijk, dan verwijs ik naar mijn eerdere berichten. Een enkel overzicht.

In Turkije wordt in een winkelcentrum door een winkelier een groep Japanse toeristen uit het centrum verwijderd omdat het geen moslims zijn. In Denemarken willen de chauffeurs van de vuilnisophaaldienst politiebewaking, zodat hun auto niet gestolen wordt. In Barcelona demonstreren honderdduizenden omdat zij een normaal leven willen leiden.

Jammergenoeg moeten we vaststellen dat we een ernstige vijand hebben en dat is de islam, die zich verspreidt over de hele wereld. Er zal internationaal aan moeten worden gewerkt om dit probleem aan te pakken. Het zijn niet de landen die problemen met elkander hebben, maar wijd verspreide groepjes, die op verzoek van hun sjeik de islam verspreiden en christenen en Joden moeten vermoorden.

1. Frankrijk
Op 21/8 is in Marseille weer een auto ingereden op een bushalte waar mensen op de bus stonden te wachten. Een dode. Geen gewonden. Zoals net al vermeld, het terrorisme stopt niet.

2. Amerika
* Op 21/8 is een 11-daagse militaire oefening gestart. Deelname van 5000 Koreanen en 17.500 Amerikanen. Wel een spannende situatie. Zeker wat betreft de uitspraken van president Donald Trump en Kim Jong Un, de Noord-Koreaanse leider.
Uitstel van deze actie is ondermeer verzocht door China en Rusland. Dat verzoek is geweigerd. Het blijkt ook een jaarlijkse oefening te zijn.
* De UNHRC( United Nations Human Rights Council) wordt nr.1 om de boycot van Israel te promoten, aldus Danny Danon, de Israelische ambassadeur. Het UNHRC maakt een lijst van bedrijven, die zakendoen met bedrijven in gebieden buiten de 1967-lijnen. Het ondersteunt dus de boycott.
President Trump vecht tegen een VN-zwarte lijst van bedrijven, die zakendoen met Westbank bedrijven.
* In Sochi ontmoeten op 22/8 Bibi en Putin elkander. Bibi bedankt hem voor de pensioenregeling welke voor beide landen goed is. Ook dank voor de regeling om de Rode leger veteranen tijdens de 2e wereldoorlog te steunen. Daardoor zijn de nazi’s verslagen. Daarom is er sinds kort in Netanya een monument. Nu samen de ISIS en Iran aanpakken, dat wil Syrië beïnvloeden. Dat is slecht voor Israel. Eigenlijk voor de hele wereld. Iran controleert Irak, Jemen, Libanon.
* Op 25/8 heeft een grote groep Amerikanen o.l.v. Jared Kushner Jeruzalem en Ramalah bezocht om met Palestijnse officials van gedachten te wisselen. De groep heeft ook een ontmoeting met Bibi. Ook met Abu Mazen, die zegt dat het wel moeilijk is. Maar hij weigert niet.

Bashar Assad dankt Iran, Rusland, China en de Hezbollah voor de steun om hem als president te handhaven. Israel is nog steeds een vijand. Assad steunt alle Palestijnse anti-Israel groepen.
Noord-Korea stuurt chemische wapens naar Syrië. Het heeft ook een samenwerking op gebied van mortieren en luchtmacht verdediging.

4. Nederland
* Een derde deel van de Joodse bevolking denkt over emigratie. Het antisemitisme groeit.
* De “regering” Rutte blijft de Palestijnse Autoriteit financieel steunen. Ondanks de aanslagen en het steunen van een intern tegenstrijdig bestuur. Dat is geen eenheid en het gebied is geen eenheid. Nederland financiert de PA omdat het bezet is en verdeeld wat betreft het eigen bestuur.
* De Hamas werkt aan verbetering van de relatie met Iran. Daardoor versterking van de grens met Irak.
* Cijfers geven aan dat duizenden Iraniërs in Nederland christen worden. Het grote gevaar: waarom en hoe gaan ze zich gedragen.

5. Israel
* Op 24/8 werden 400 Amerikaanse nieuwe jongeren op Ben Gurion.Airport ontvangen door Sana. Al deze soldaten zijn zonder ouders in Israel. Sana is voorzitter van de organisatie, die deze militairen begeleidt.
* In juli waren 222 incidenten. Hoogste aantal sinds december 2015.
* Israel heeft 6 ton voedsel gestuurd naar Sudan. Een en ander is gedaan in samenwerking met de Israelische ambassade.

6. Egypte
Amerika geeft niet de toegezegde hulp van $ 95,7 miljoen en stelt de gift van 195 miljoen uit. Reden: gebrek aan democratie en mensenrechten.
De geplande vergadering is daardoor ook afgezegd.

7. De Oslo Akkoorden
Een uitleg van de inhoud. In 1993 is het akkoord afgesloten over de Judea en Samaria: Gebied A onder controle van de PA en wel in gezamenlijke beveiliging.
Gebied B idem
Gebied C onder controle van Israel. Is 62 %.
De EU wil gebied C ook in Palestijnse handen. Dan zou dat dus een staat zijn.

8. Gaza
De Hamas heeft $ 2,5 miljoen ontvangen van de VN. Daardoor kan het weer elektra kopen. De levensstandaard wordt overigens in dit gebied met de dag slechter.
Abu Mazen zegt dat zolang de Hamas zich niet verzoent met de PA de toestand slechter wordt.

9. Duitsland
Duitse artsen begrijpen niet dat de regering niet ingrijpt.
De vluchtelingen worden ziek en daarvan zijn de consequenties niet te overzien.

10. Stichting Lechaim
Het is bekend dat kinderen over de hele wereld hulp nodig hebben. Dat is via de televisie vaak te zien. Maar vergeet de slachtoffertjes van terreur in Israel niet.
Zonder uw financiële bijdrage zijn wij niet in staat onze opdracht uit te voeren.
Daarom is mijn dringende opdracht oftewel verzoek: steun ons opdat wij onze taak kunnen uitvoeren.
Namens het bestuur onze dank bij voorbaat.
Shalom

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.