Israel, 20 augustus 2018

Geachte lezer,

Er is vandaag weinig politiek nieuws. We houden ons daarom dan ook bezig met het werk van onze stichting Lechaim. Tussen 31 augustus en 7 september ben ik daarvoor in Nederland om te werken aan onze organisatie. We hebben meer donaties nodig opdat we de slachtoffers van terreur kunnen begeleiden. Hoewel er geen echte oorlog is, is de situatie langs de Gazastrook rampzalig. Bijgaand een oproep van Odelia die zich in Sderot bezighoudt met de slachtoffertjes.
Ik doe een beroep op u om positief te reageren op haar belangrijke verzoek om tijdens de Joodse nieuwjaarsdagen ook hen te laten genieten.

Vertaling van de brief van Odelia aan Harry:

Wij stellen voor: een maaltijd voor iedereen in nood.
Ieder jaar verzorgt de Reut-Sderot organisatie voedselbonnen voor families in nood ter gelegenheid van Rosh Hashana.
Dit jaar hopen wij voor 200 hongerige families voedselbonnen te verzorgen. Iedere familie zal bonnen ontvangen om voor $140 voedsel te kopen voor de feestdagen.
Ongeveer 30% van de inwoners van Sderot leeft onder de armoedegrens en mist zelfs de alledaagse noodzakelijke dingen.
Onze organisatie is goed bekend in Sderot vanwege ons medeleven, en elk jaar ontvangen we honderden verzoeken voor hulp van families die ons vragen om te helpen aan bijvoorbeeld basisspullen, zoals eten, kleding, ijskasten, wasmachines, bedden voor kinderen. Ieder jaar delen we voedselbonnen uit, zodat families geen honger zullen lijden tijdens de feestdagen. In 2017 konden wij 150 families helpen voor de vakanties van Pesach (Pasen) en Rosh Hashana (Nieuwjaar). Iedere familie ontving voedselbonnen ter waarde van 500 tot 1000 shekel ($135 tot $270)
Geef de gift van voedsel en waardigheid aan de families in Sderot, zodat zij het nieuwe jaar met een lichter hart zullen vieren.

Shalom en groet

De brief van Odelia:

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)
* Stichting Lechaim heeft de ANBI status.

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.