Israel, 4 mei 2019

Beste vrienden,

In het zuiden, aan de grens met Gaza, is het verschrikkelijk. Meer dan tweehonderd raketten zijn vandaag vanuit Gaza op Israël afgevuurd. Terwijl ik u schrijf, gaat het nog steeds door.

Om de paar minuten, en soms seconden, gaat het piepende geluid van de App ‘Red Alert’ af, die op de telefoon aangeeft dat er een raket- of mortieraanval is. Met de tijd en de plaats. Non-stop, al de hele dag. Alle dorpen en steden aan de grens met Gaza liggen onder vuur.

Ik had even contact met Odelia in Sderot, maar het is niet te doen. Ze kan maar even praten, het is een van de allerergste dagen ooit, vertelt ze. “Het is bijna niet vol te houden. Niet alleen de kinderen, we zijn allemaal doorgedraaid.” We worden afgebroken door het ‘Red Alert’.

Wat moet ik hier nog aan toevoegen? Het is een verschrikkelijke escalatie en duizenden kinderen zullen vannacht in schuilkelders slapen en weer totaal ontregeld zijn.

Help ons hen te steunen, u hebt hen nog nooit in de steek gelaten, doe dat nu ook niet.

Shalom,

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)