Israel, 1 oktober 2016

Geachte lezer,

Allereerst mijn verontschuldigingen dat u vorige week geen Focus hebt ontvangen. Maar ik was ruim een week in Nederland en had niet de gelegenheid het nieuws bij te houden.
Hoewel ik geen opinieonderzoeker ben was het mijn stellige indruk, dat de sfeer t.a.v. Israel duidelijk gegroeid is, en hoe vreemd het moge klinken, jammergenoeg ook het antisemitisme.

In mijn vorige nieuwsbrief heb ik een oproep gedaan om stichting Lechaim te steunen, opdat ook de slachtoffers van terreur gedurende de komende Joodse feestdagen op een goede manier kunnen vieren. Dank aan u, die al een donatie hebben overgeboekt en eveneens oprechte dank aan diegenen, die alsnog of weer ons werk mogelijk maken.

Woensdag jl. is Shimon Peres op 93-jarige leeftijd overleden. Vrijdag jl. was de begrafenis. Dit was een onvoorstelbaar evenement. Niet alleen ruim 4000 Israeli’s waren aanwezig, maar ook een indrukwekkend aantal buitenlandse presidenten, ministers, officials en voormalige relaties.
Een compliment mogen we wel geven aan de 8000 veiligheidsagenten, die ervoor hebben gezorgd dat de buitenlanders en de bedroefde Israeli’s de begrafenis zonder spanning en angst konden bijwonen.

1. Amerika-Rusland
De overeengekomen wapenstilstand in het Midden-Oosten tussen beide landen is door de Amerikaanse luchtmacht verbroken. Die heeft namelijk op 19/9 een aantal aanvallen op het Syrische leger uitgevoerd. Continue reading