Israel, 15 september 2018

Geachte lezer,
Zoals denkelijk bekend, hebben we de afgelopen dagen Joods Nieuwjaar gevierd en bereiden ons nu voor om woensdag Grote Verzoendag.( Jom Kippur) te vieren.
Dit is een vastendag van 25 uur en er wordt gebeden om verlost te worden van de gemaakte zonden.
We hopen dat deze heel bijzondere dag ook rustig verloopt en dat het beleid van de regering Bibi Netanyahu succes blijft boeken. Het is een duidelijke zaak dat Israel met steeds meer landen een goede relatie aanknoopt.

Een Jordaanse judoka heeft zijn gewicht verhoogd voor het geplande tournooi, opdat hij niet tegen een Israeli zou hoeven te spelen. Deze eventuele wedstrijd zou dan gegaan zijn om de 3e plaats.

Met de Palestijnen was er geen oorlog tijdens het afgelopen weekend. Wel diplomatie. De Palestijnen willen de apartheid bevorderen. Indien de VN haar wens zou steunen, dan heeft het tweederde meerderheid in de Algemene Vergadering, 9 stemmen van de Veiligheidsraad inclusief Amerika, Rusland, China, Engeland,Frankrijk.
De Palestijnen vergeten dat zij alle mogelijkheden om te praten tot op heden niet hebben geaccepteerd. De Arabische landen zijn daar ook kwaad over.
Egypte bemiddelt tussen Israel en de Hamas om een wapenstilstand te realiseren.
De Franse premier Macron heeft zijn bezoek aan Israel geannuleerd. Zou in november plaatsvinden. Diverse motieven, o.a. de grenzen bij Gaza en de gezondheid van Abu Mazen. Bibi heeft wel een ontmoeting in juni.
De ontmoeting met Ramon Rivlin vindt wel plaats, maar ook pas in 2019.

Turkije heeft financiële problemen. Daarom heeft het voor bepaalde producten de BTW verhoogd. Amerika heeft het daar bijzonder moeilijk mee.

Tijdens de Europese kampioenschappen in Berlijn werd bij de 10.000 meter hardlopen een Israeli kampioen. Bij het uitreiken van de prijzen werd het Israelische volkslied niet gespeeld en de vlag niet opgehangen.

Israel organiseert in 2019 het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv. De Israelische zangeres heeft namelijk dit jaar het goud gewonnen.

Minister Corbijn is een duidelijke antisemiet. Hij heeft op de graven van de terroristen die in München tijdens de Olympische Spelen Joodse deelnemers hebben vermoord, kransen gelegd. Toen minder bekend dan vandaag.

Minister Eli Cohen heeft in augustus de Chinese minister Light Wang Zhigang ontmoet. Volgens Cohen is China heel belangrijk voor Israel om zaken te doen.
Ook andere onderwerpen zijn doorgenomen. Dit was het eerste bezoek van een Chinese minister.
China heeft ook met Amerika 2 dagen onderhandeld. Er zijn geen resultaten geboekt.
Amerika stopt met financieren aan de Palestijnen van 200 miljoen euro. Was hulp aan Gazanen en de Westelijke Jordaanoever.

Bibi was in augustus ook in Litauen. Daar was hij aanwezig bij de bijeenkomst van de Baltische staten.
Bibi en Bolton, de Amerikaanse veiligheidsadviseur, hebben diverse ontmoetingen om te voorkomen dat een oorlog uitbreekt.
Inmiddels heeft Argentinië de relatie opgezegd en Iran bereidt een oorlog met Israel voor.

Sinds juli 2018 zijn 182 raketten en honderden vuur-wapens op steden en mensengroepen afgeschoten. Israel is omsingeld door vijanden. Het volk moet worden beschermd.
Er wordt ook gevraagd naar financiering van de bomen, welke door de branden zijn beschadigd.
Israelische medici riskeren hun leven door Gazanen, die gewond zijn, te helpen.
Bibi wenst op de eerste schooldag alle leerlingen veel sukses toe.
Op 3/9 begroet Bibi de Philipijnse premier Duterte, die voor het eerst Israel bezoekt. Bibi bedankt hem voor het bezoek en voor de steun bij de VN. Meer dan 30.000 Philipijnen in Israel zijn onder de indruk van hun werkomstandigheden.
Beduidend beter dan in andere Midden-Oosten landen.

Het jaar 5779:
Aantal geboortes: 16.844
Nieuwe immigranten: 24.496
Overleden: 41.165
Echtscheidingen: 24.868
Aantal ID-kaarten: 853.553
Aantal paspoorten: 282.960
Ultra Ortodox: 10.2%; Ortodox: 11.5%

Tot slot vandaag doe ik een dringend beroep op u allen ons te steunen met de financiering van onze stichting, opdat wij de slachtoffers van terreur op een efficiënte manier kunnen begeleiden.
We mogen niet vergeten dat er iedere dag slachtoffers vallen en dat wij als opdracht hebben aanvaard: steun geven aan de ongelukkige medemensen.
Dank weer bij voorbaat,
Harry N.

(Rabobank Voorne-Putten Rozenburg)

Wekelijks ontvangt u gratis de Focus met nieuws uit Israel, en soms vragen wij u om het werk onder slachtoffers van terreur te steunen. U kunt ons regelmatig steunen door zelf een periodieke overboeking in te stellen in uw Internetbankieren. U kunt dan zelf de termijn en het bedrag instellen en veranderen wanneer u dat wilt.