Israel, 18 december 2016

De afgelopen dagen heeft het hier gegoten, enorm gewaaid, en dat met alle consequenties vandien. Opstoppingen op de grote wegen en overstromingen in bepaalde gebieden. In ieder geval, ondanks het
noodweer, was er zulk een regen, dat niet alleen het Meer van Galilea maar ook de boerderijen meer water hebben gekregen dan de laatste jaren, en we optimistisch mogen zijn wat de nabije toekomst betreft.

Wat dat optimisme betreft moeten we maar afwachten of dat ook op de politiek betrekking heeft. De situatie in Aleppo is onduidelijk en dus moeilijk te overzien. Het is een belachelijke situatie in Syrië. De burgeropstand van studenten ruim 5 jaar geleden, die uitsluitend een beter leven en een democratie hebben gewenst, is een burgeroorlog geworden inclusief een inmenging om de macht in het Midden Oosten van landen als Amerika, Rusland, Iran enz.
Ook de situatie in de nederzetting Amona is onduidelijk en moeilijk te overzien.
Als ” woorden” ook daden worden, dan durf ik te voorspellen dat we, zeker politiek bekeken, een betere maatschappij gaan krijgen, omdat Donald Trump, de President-elect van Amerika, als voormalig zakenman de wereldwijd aanwezige tegenstellingen beter gaat aanpakken en oplossen.

Over ruim een week vieren we Kerstfeest en Chanoeka. Kerstfeest is een bijzonder christelijk feest en in het Chanoekafeest gedenken we de bevrijding van de Joodse onderdrukking door de Grieken. Dat wij gedurende de afgelopen 2200 jaar niet alleen vrijheid hebben gekend, is bekend. Dat wij om welke reden dan ook, niet steeds konden en kunnen genieten van onze wettelijke en religieuze vrijheid, is ook een gegeven. Dat wij als Joden de religieuze plicht hebben, in het bijzonder de slachtoffertjes te helpen, is een opdracht. Dat velen van u ons vrijwillig steunen, is bijzonder en daar zijn we u erkentelijk voor. Continue reading