Israel, 4 juli 2017

Distributie problemen met de computer zijn dit keer de oorzaak van het gegeven dat u de Focus enkele dagen later ontvangt dan de gewoonte is. Maar ik neem aan dat internationale tennis-wieler-hockey wedstrijden ook uw belangstelling hebben en u dus niet overbelast bent.
En natuurlijk is er toch ook de sfeer en situatie in Israel. Er is in ons land wel een meningsverschil tussen de liberale en orthodoxe Joden. Dat veroorzaakt natuurlijk duidelijke discussies, maar is ten aanzien van de veiligheid en behoud van ons land geen probleem. Zoals denkelijk bekend, is iemand Jood al bij zijn of haar geboorte, en afhankelijk van zijn opvoeding beleeft hij het Joodse denken en religie. Natuurlijk ook het politieke denken. Kijk maar naar het aantal politieke partijen bij de parlementaire verkiezingen.

1. 6-daagse oorlog
Op 5-6-1967 werd Israel door diverse Arabische landen aangevallen. 70 jaar geleden dachten velen dat dit het einde van het land was. Veel verhalen zijn over deze 6 dagen geschreven.Het IAF, onze luchtmacht, bombardeerde alle militaire centra en vernielde de Egyptische luchtmacht. Toen Egypte, Jordanië, Syrië aangepakt en heroverd: de Sinaï, Westbank, Oost-Jeruzalem, de Golan Hoogvlakte Continue reading